Fra sygeplejerske uddannelsen til medicin udd

Hej

Jeg er sygeplejerske studerende og går lige nu i 4.semester. Men jeg vil meget meget gerne ind på medicin uddannelsen. Jeg har dog ikke gennemsnittet til dette og skal derfor gennem kvote 2.
Nogle venner fortalte mig at de har hørt at man kan komme ind på medicin uddannelsen, når man har gennemført sygepl. udd. så kan man få merit og kun studere 4 år medicin.
Er der nogen der ved noget om det? Eller er der nogen der ved noget om man kan få merit uden at tage hele sygepl. udd.? Jeg har spurgt en vejleder, men hun skrev at hun kender ikke til det, da hun ikke ved hvilke fag sygepl.udd. får…

Tak på forhånd

Hej Mawed

Jeg tvivler stærkt på at det kan lade sig gøre i Danmark. Alle dem der har læst til sygeplejerske og nu læser til læge vil sikkert kunne bekræfte min antagelse at fagene har en anden dybde og bredde på medicin, hvorfor man ikke vil give dig merit.
Til gengæld har du nogle relevante erfaringer og viden til at anføre i din ansøgning, men mange gange er det desværre ikke nok til at komme igennem nåleøjet.

Pøj pøj med det

Mvh
Mignon

Hvis du kommer igennem kvote 2 på SDU med en gennemført sygeplejerskeuddannelse, så skal du starte forfra. Jeg er faktisk i tvivl om du overhovedet kan få merit i Akut Beredskab på modul 1 (1. semester). Hvis jeg havde haft behandler-niveau som redder, kunne jeg have fået merit. Men var kun niveau 1. (assistent), så bad luck. Én på min årgang var vidst nok uddannet sygeplejerske og han har ikke fået merit for noget så vidt jeg er informeret.

Jeg har heller aldrig hørt om det.

Og 2 års merit er helt hen i vejret, måske du kan få et halvt ugekursus godkendt.

Læge og sygeplejeske kan ikke sammenlignes. Den ene plejer den anden behandler.

Sent from my iPad using Tapatalk

ok, mange tak for jeres svar :slight_smile:

Enig med alt ovenstående og kan kun understrege på det kraftigste, at du intet merit får tildelt.