Fra sygeplejerske uddannelsen til medicin udd

Hej

Jeg er sygeplejerske studerende og går lige nu i 4.semester. Men jeg vil meget meget gerne ind på medicin uddannelsen. Jeg har dog ikke gennemsnittet til dette og skal derfor gennem kvote 2.
Nogle venner fortalte mig at de har hørt at man kan komme ind på medicin uddannelsen, når man har gennemført sygepl. udd. så kan man få merit og kun studere 4 år medicin.
Er der nogen der ved noget om det? Eller er der nogen der ved noget om man kan få merit uden at tage hele sygepl. udd.? Jeg har spurgt en vejleder, men hun skrev at hun kender ikke til det, da hun ikke ved hvilke fag sygepl.udd. får…

Tak på forhånd

Hej Mawed

Jeg tvivler stærkt på at det kan lade sig gøre i Danmark. Alle dem der har læst til sygeplejerske og nu læser til læge vil sikkert kunne bekræfte min antagelse at fagene har en anden dybde og bredde på medicin, hvorfor man ikke vil give dig merit.
Til gengæld har du nogle relevante erfaringer og viden til at anføre i din ansøgning, men mange gange er det desværre ikke nok til at komme igennem nåleøjet.

Pøj pøj med det

Mvh
Mignon

Hvis du kommer igennem kvote 2 på SDU med en gennemført sygeplejerskeuddannelse, så skal du starte forfra. Jeg er faktisk i tvivl om du overhovedet kan få merit i Akut Beredskab på modul 1 (1. semester). Hvis jeg havde haft behandler-niveau som redder, kunne jeg have fået merit. Men var kun niveau 1. (assistent), så bad luck. Én på min årgang var vidst nok uddannet sygeplejerske og han har ikke fået merit for noget så vidt jeg er informeret.

Jeg har heller aldrig hørt om det.

Og 2 års merit er helt hen i vejret, måske du kan få et halvt ugekursus godkendt.

Læge og sygeplejeske kan ikke sammenlignes. Den ene plejer den anden behandler.

Sent from my iPad using Tapatalk

ok, mange tak for jeres svar :slight_smile:

Enig med alt ovenstående og kan kun understrege på det kraftigste, at du intet merit får tildelt.
Jeg har gået på hold med flere tidligere sygeplejersker på KU, som ikke har fået så meget som en dags merit… selvom de har søgt om det i fx faget tidlig patient kontakt, som er det absolut mest basale kommunikationsfag i verden og de kan dokumentere at de har et par års erhvervserfaring, så fik de ikke tildelt merit. Så hvis du vil lave skifte, så bliver det 6 år på skolebænken.

hmmm… nederen, så kan det jo ikke betale sig at fortsætte sygepl. hvis jeg alligevel ikke kan få merit.

@ frold: Ja, jeg kan se mig selv som behandler mere end plejer.

Det kan godt betale sig at fortsætte. Jeg har været i samme situation som dig. Du er på ingen måder garanteret optag gennem kvote 2. Konkurrencen er benhård. Hvis du ikke kommer ind i år, hvad så næste år?..osv.

Fortsæt med dit studie og giv den hele armen til optagelsesprøverne på kvote 2.

Tænk på, at hvis du kommer ind på medicin og falder fra fordi det er for hårdt, og du ikke nåede at blive uddannet sygeplejerske, så har du intet at falde tilbage på.

jeg søger bare ind uden at droppe ud af sygepl. udd., og hvis jeg ikke bliver optaget på medicin studiet, fortsætter jeg bare :slight_smile:

Hejsa, jeg kan kun opfordre til at tage springet, det har jeg selv gjort og jeg fortryder det ikke det mindste. Du kan ikke få merit for noget af medicin studiet som færdig sygeplejerske. Så hvis du venter til du er færdig vil du skulle studere længere tid uden SU, du har “kun” SU til længden på dit studie + 12 mdr og desuden har du kun SU til et studie. Så prøv med kvote 2! Pøj pøj med det