Fra tandlæge til medicin KU?

Hej

Jeg har en kammerat der egentlig gerne vil læse på medicin KU, men har ikke snittet til det. Til gengæld kan han få en plads på tandlæge KU.
Jeg ved at 1. og 2. semester er identiske på både tandlæge og medicin, og har hørt om nogle der har flyttet fra tandlæge til medicin.
Han vil ikke være tandlæge men læge, så spørgsmålet er om han skal tage chancen og starte på tandlæge-studiet og håbe på at han kan overflyttes til medicin senere.

Mit spørgsmål er:
-er der nogen der har erfaringer med det?
-hvornår skal man søge om overflytning, efter 1./2./3.semester ?
-hvor sandsynligt er det egentlig?

Fif, anekdoter og løse rygter er også velkomne

Jeg hørte i sin tid også en den genvej du snakker om. Jeg hørte dem på den centrale studievejledning om det, og der fik jeg at vide at det især var i gamle dage (hvornår end det var?) man gjorde det. Grunden var at der sjældent var pladser til at folk kunne skifte over, og iøvrigt var der blevet sat begrænsning på fordi der pludselig var en masse tomme pladser på odontologi, og en masse overfyldte hold på medicin.
Mit eget hold er ikke ligefrem overfyldt efter der er blevet sorteret ud på 1. semester, så synes da egentlig der er plads til nogle enkelte overflyttere.

Men i og for sig er det vel fair nok at man ikke bare kan regne med en overflytning når der nu er så stor forskel på optagelseskravene- for det er jo alt andet lige en genvej.

Der er så vidt jeg husker 20% der dropper ud fra medicin-studiet i løbet af 1.år, så der må vel komme nogle ledige pladser på et tidspunkt, og så er det vel bedre at give pladsen til en der gerne vil have den i stedet for at lade den stå tom…

Det kunne være man tager højde for frafaldet ved at optage flere end der reelt er plads til? Flaskehalsen er jo specielt kliniksemestre og ikke de “kedelige” forelæsnings-semstre, hvor det bare er ren burhøns-logistik…

[quote=“hhmed”:xlgqa245] Simon. skrev:Grunden var at der sjældent var pladser til at folk kunne skifte over

Der er så vidt jeg husker 20% der dropper ud fra medicin-studiet i løbet af 1.år, så der må vel komme nogle ledige pladser på et tidspunkt, og så er det vel bedre at give pladsen til en der gerne vil have den i stedet for at lade den stå tom…[/quote]

Ja det skrev jeg jo netop også. Men Frold har da et godt bud på hvordan det kan være.

Fra januar 2007 kunne man ikke længere overflyttes fra tandlæge til medicinstudiet . Tværimod kan man stadigvæk overflyttes fra medicinstudiet til tandlæge uden besværligheder. Så din ven/bekendt skal søge gennem Kvotesystemet. Du kan evt. opfordre pågældende til at have en samtale med studievejl. ved medicin.for de ved mere end os andre her på forum’et.
held og lykke med det hele.

[quote=“hhmed”:xmmj9okh]
Der er så vidt jeg husker 20% der dropper ud fra medicin-studiet i løbet af 1.år, så der må vel komme nogle ledige pladser på et tidspunkt, og så er det vel bedre at give pladsen til en der gerne vil have den i stedet for at lade den stå tom…[/quote]

Man har vel også nogle, der står på standby, som ivrigt og forhåbningsfuldt venter på, at der er et par stykker, der ikke kan klare studiet, for herved at overtage deres pladser.

Hejsa,

Så lige jeres samtale, som har fundet sted for laaaang tid siden, men jeg ville bare spørge, om I ved om man stadigvæk ikke kan overflyttes fra tandlæge studiet til medicin, jeg vil MEGET gerne læse medicin, men mit snit er kun på 9,3 når jeg engang bliver student. så kan ikke rigtig komme ind på kvote 1 eller 2 i efteråret, men har I muligvis fået mere info om det i løbet af årene?? ringede til universiteterne, for at høre nærmere, men de var optaget.

mvh. Nabiat.

Hej Nabiat :slight_smile:

Desværre, hullet er blevet lukket. Man kan ikke længere overflyttes fra tandlægestudiet til medicin :frowning:
Men er dit snit efter du har ganget med 1,08? Hvis ikke, er du meget tæt på Standby-kvotienten som er 10,1 i år…
Måske du kunne være heldig til næste år, hvis der kommer endnu et fald…

Ellers er det i gang med noget frivilligt arbejde :wink:

Held og lykke…

Ja, overflyyelse fra tandlæge til medicin er lukket helt. Dog vil jeg sige, at man har en god chance for at blive optaget på medicin via kvote 2, hvis man har en bachelor i odontologi! Kender flere der er blevet optaget således. Så får man merit for 1. År på medicinstudiet, og sikkert også andre fag. Men man skal nok regne med at starte fra 3. Semester.