Fradrag i turnus

Hej allesammen
Så er der uddelt turnus pladser igen… og jep, Ringkøbing here i come
Som de fleste nok ved er der lidt ussel mammon at hente i form af skatte fradrag. Jeg har ikke kunnet finde noget sted hvor alle disse dejlige fradrag er samlet, så: er der nogen evt. en turnus læge, der har det store overblik over hvilke fradrag der er at hente (dobbelt husføring, kørsel, kost og logi mv.)???

på forhånd tak

Befordring, dobbelt husførelse og rejsecirkulæret er giver virkeligt store fradrag (over 200.000kr årligt)
Søg på dadlnet efter “skatten 2004” , der er alle reglerne forklaret, en del eksempler og hvilke der er afprøvet ved forskellige retsinstanser.

Jeg kan ikke se turnusfordelingen for vinter 05/06?
-er den på sst.dk/turnus?

Det er også lidt mærkeligt, nu kan jeg ikke finde linket til fordelingen, og i følge opdateringsinformationen nederst henter jeg nu en gammel version af siden, i modsætning til tidligere i dag. Prøv
http://www.sst.dk/upload/uddannelse/lae … 5_2006.pdf

Det er linket direkte til oversigten.

Sveinar

Hej Sveinar
Tak for linket -selvom Sønderjyllands Amt ikke er verdens bedste -men nu heller ikke værste, var det fedt at få besked :?

Tak for tippet!
så må vi jo se om jeg kan få tiltusket mig adgang til dadlnet- det er jo et lukket site ;0(
men jeg mener at kunne huske at man kan få det gennem FADL!!!

jeg leder videre…

[quote=“Cotzand”:gxn9ymv5]Tak for tippet!
så må vi jo se om jeg kan få tiltusket mig adgang til dadlnet- det er jo et lukket site ;0(
men jeg mener at kunne huske at man kan få det gennem FADL!!!

jeg leder videre…[/quote]

Du bliver automatisk tilbudt adgang til DADL imellem alt materialet du får efter dimmisionen. Det er rigtigt at man som Fadl medlem kan (har kunnet?) få adgang til dadlnet ganske gratis. Imidlertid er jeg ret sikker på at de oplysninger du skal bruge står på FAYL’s hjemme side: http://www.fayl.dk, og der er fri adgang.

JD

Principperne er jo de samme som hvis du bare skulle have et lægevikariat… Så du kan jo bare læse denne:
http://forening.fadl.dk/repository.php/ … ng2003.pdf

Satserne er lidt gamle, idag man får mere end der står der…

Et af kravene er bl.a. at du skal have dobbelt husførelse, dvs. du må ikke fremleje den bolig hvor du er folkeregistreret. Et andet krav er at ansættelsen skal være <12 måneder, men det er den jo. Mener også at hvis du flytter, f.eks. i forbindelse med at du skal i turnus hos privatpraktiserende, så nulstilles ansættelsesvarigheden og du “får” således 12 måneder til…

I vejledningen står der at skattevæsenet kan nægte rejsegodtgørelse, hvis man kan tilbage lægge turen fra ens bolig til sygehuset på 120 min.

Det vil jo reelt betyde at os i Odense ikke vil kunne få glæde af dette fradrag i turnus/vikariater på stort set hele sjælland, sønderjylland, århus og Ribe amt. Kan det virkelig passe at man bliver “straffet” for at bo på den skønne af øerne? :?:

Er der nogen der har erfaringer med dette? F.eks er i turnus i sønderjylland og har en bolig stående i Odense?

Under min turnus tid i Tønder, trak jeg i en firemåneders periode (nov-feb) ‘kost og logi’ fra på selvangivelsen, da jeg havde bopæl i Odense på det tidspunkt - og kunne i øvrigt også trække kørsel fra. Man har fra skattehuset i Odense selvfølgelig bedt om dokumentation, hvilket de så har fået og accepteret uden yderligere sværdslag. Man skal huske at føre nøje regnskab og/eller gemme ajourførte arbejdsplaner for de berørte måneder, da man ellers kan få svært ved at dokumenterer. Husk at arbejdsplanen har skattevæsnet ikke krav på at se - den indeholder nemlig oplysninger om trediepart (kollegaer) som dem fuldstændigt uvedkommende.
Jeg har i øvrigt flere gange benyttet samme teknik ifb. med vikariater, og fået fradragene uden problemer.

JD

[quote=“quicksilver”:2w37xs5i]Husk at arbejdsplanen har skattevæsnet ikke krav på at se - den indeholder nemlig oplysninger om trediepart (kollegaer) som dem fuldstændigt uvedkommende.
[/quote]

Jeg har lige været gennem personligning i Odense, fordi jeg har trukket diæter fra svarende til 3 måneder i efteråret 2003, hvor jeg havde vikariat. I forbindelse med sagsbehandlingen afviste jeg at udlevere vagtskemaer (men gav dem herudover alt hvad jeg havde af lønsedler, togbilletter, ansættelseskontrakt osv), og det blev skatteafdelingen faktisk lidt mopsede over. Det endte med at de lavede et overslag der sagde at jeg havde arbejdet 20 dage om måneden, og den måtte jeg så æde, selvom jeg reelt havde opholdt mig mere på lokalisationen.

Det virker helt logisk at skatteafdelingen ikke skal have vagtskemaerne, men ikke desto mindre kræver Odense kommune dem af alle der tager vikariater.

Martin

En løsning på det problem som jeg har brugt er at lave en oversigt over hvilke vagter man har haft hvornår, og så få sygehusadministrationen til at stemple den og skrive den under.

JD

I forbindelse med om man kan får fradrag (specielt hvad angår Kost&logi) er det den enkelte kommune der laver en vurdering om transporttiden er ‘rimelig’ :roll: Så det siger sig selv at det afhænger af hvor emsige den kommune er. Odense kommune er virkelig speciel på dette område. (Hvilket resulterede i at de mistede ALLE mine skattekroner da jeg flyttede til Frederiksberg)
For at få betingelser og takster at vide kan man søge på Toldogskat under Kost&logi (et TSS-cirkulære).