Fradrag på studiebøger?

Hey folkens!

Jeg har hørt at hvis man i løbet af studiet gemmer kvitteringerne for sine lærebøger, så kan man trække udgifterne fra i skat når man er færdig? Er der nogen der ved om det er rigtigt? Eller er det en røver? :wink:
Kunne da være fedt hvis det var sådan :smiley: Vi har jo temmelig store udgifter til bøger på det her studie! I så fald er det bare røv at jeg ikke har gemt én eneste kvittering fra de første 3 år :blink1:

Nej, du kan desværre ikke trække dine bøger fra i skat.
Nej, du kan heller ikke gemme kvitteringerne til når du bliver færdig, og så trække det fra i skat. Eller, du kan jo prøve, men det vil være skatte-snyd, da kvitteringerne er daterede før du blev læge.

Arbejder du derimod som læge og har behov for en bog, kan du trække den fra i skat.
Lidt ligesom hende stripperen der for et par år siden trak et par silikonebryster fra i skat… (Gik vist gennem alle instanser - kan ikke huske om hun fik medhold til sidst)…

Nå okay øv :frowning:

Men appropos studiebøger, så vil jeg da gerne lige gøre lidt reklame for siden

http://www.bookdepository.co.uk

De har stort set alle engelsksprogede bøger vi bruger på studiet, og leverer til døren indenfor en uge. Portoen er altid automatisk inkluderet i prisen, og det er nemt at bestille og betale. Og bedst af alt -man sparer mange penge i forhold til medicinerladen :smiley:

Et par eksempler:

Medical Microbiology, Murray P. R. et al., 5. udgave Mosby, 2005
(6. semester AU)

Boghandlen: 500-600 kr
Bookdepository: 385 kr

The Immune System, Peter Parham, 2. udgave 2005
(6. semester AU)

Boghandlen: 560 kr
Bookdepository: 328 kr

Kan du se logikken? :smiley:

Jamen så vil jeg da gerne reklamere lidt for FADLs boghandel i klinikbygning i Odense. Brug den ellers lukker den og så skal du fremover cykle ud på uni for at hente en sølle blokbog!

Det er dækket af et bundfradrag på 5000kr, således er det kune køb OVER 5000kr der kan trækkes fra - de første 5000 kan altså ikke trækkes fra…

læs mere i FADLs skattepjece…

Det er felt 53 på selvangivelsen

ang. http://www.bookdepository.co.uk

Så snart de har omsat for mere end 280.000 til danskere (hvilket sker ret hurtigt tror jeg), så lægger de 25% dansk moms oven i prisen (og da de normalt har 0% moms på bøger er det en pæn slat). Sammen med fragt bliver det min. samme pris og ofte dyrere end at købe bogen med studierabat herhjemme. Har selv prøvet at spare 22 kr. og vente i 3 uger før jeg fik min bog… Enkelte bøger har dog så store besparelser at det kan betale sig selv med dansk moms. Og så kan man jo altid være heldig at finde en bogbutik der ikke handler så meget med danske kunder.

Jeg dobbeltchecker altid lige priserne på http://www.so.dk eller http://www.pensum.dk - for at se om jeg kan spare penge i udlandet.

Helt forkert hvad mange af jer konkluderer. Er man selvstændig erhvervsdrivende (almen praktiserende eller lign.)kan man naturligvis købe sine egne bøger ind i sin virksomhed. Hvilken pris dine gamle bøger på hylden så skal ha’, må være en delvis moralsk sag samt skal være plausibel ifht. evt. nypris. Kvittering er i den forstand derfor ikke streng nødvendigt, man laver blot en dagsdato evt. med henvisning til nypris på bøgerne. Har talt med min revisor som fortæller at det er helt normal praksis.

Men det kræver som ved en hver anden virksomhedsdrift at du laver moms regnskab, års opgørelse og ikke mindst at der er en indtægt i din virksomhed.

Er fradrag er kun interessant så længe det stilles op mod en indtægt…

Desuden skal du kunne begrunde købet og hvis sælger er køber, så vil jeg personligt se det som direkte snyd og ikke have moral til det…

Hvad er forskellen!!! hvis du er nyuddannet selvstændig praktiserende læge og har en masse bøger så kan du selvfølgelig sælge dem til en ung fremadstormende stud.med.'er, og det vel umiddelbart uden at opgive det som indtægt og dermed skattepligtig indtægt i dit firma. Herefter kan du som firma gå ud og købe tilsvarende bøger af en læge (på hospital) og lave en dagsdato mellem jer og herefter fratrække det fulde beløb i dit firma. Frold jeg tror det er fordi du ikke skelner mellem lægen som privatperson (stud.) og så hans selvstændige virke.
Som man kan læse af mit eksempel er resultat det samme og derfor er SKAT også ligeglade. Blot skal det da være bøger som er relevante - men det er jo et vidt begreb.

Hmm sikker på det? Synes jeg da ikke at jeg har været udsat for indtil nu… :expressionless: Kan man så slet ikke regne med den pris de skriver på udenlandske sider?? :shock:

“The Book Depository Ltd does not currently charge value added tax within the European Union. However, we may need to review this in the future.”

Så må det vel være uden moms… -indtil videre i hvert fald :slight_smile: