Frivilligt arbejde i udlandet

Hej, mit navn er Martin Høyer, og jeg er en HTX-elev med ønske om at være læge. Inden jeg søger ind på et af universiteterne, har jeg overvejet at rejse ud i udlandet og arbejde frivilligt. (På et hospital selvfølgelig). Jeg vil utrolig gerne lave noget praktisk, men jeg ved ikke om jeg ‘må’ det, da jeg ikke har en baggrundserfaring. Dog er jeg samarit i tiden, hvor jeg ikke enten er i skole eller laver afleveringer :slight_smile:

Jeg har søgt hist og her på forskellige organisationer, som man kan arbejde for.
‘Projects Abroad’ lyder virkelig som en god og professionel organisation, som virkelig har et bredt spektrum af valgmuligheder. Jeg har mulighedfor at ‘skræddersy’ mit ophold, men jeg synes dog at prisen er en smule høj. - Hvis jeg fx vil til Ghana i 7 uger, er prisen 20.900kr uden flybillet. Derudover ville sprogkurser komme oveni. Jeg tror, at sprogkurser er essentielle for at få det maksimale ud af opholdet. Link til priser (http://www.projects-abroad.dk/priser/#projekter|by-destination|ghana)
Gribverden.dk’ er en del billigere, men jeg har ikke den brede mulighed. Der står ‘kun’, at jeg får mulighed for at et indblik i HIV/AIDS, hvilket selvfølgelig kunne være spændende. Derudover findes der ikke rigtigt mere information.

Jeg vil høre om der er nogle, som har en erfaring med frivilligt arbejde i udlandet?
Er der nogle, som ved hvor meget man må lave på egen hånd? I så fald, hvor meget?
Og til sidst, er der nogle som har gode/dårlige oplevelser med de organisationer jeg har nævnt? Og er der nogle helt andre, jeg skal tage et kig på?

På forhånd tak :slight_smile:

Hej! Jeg skal selv rejse til Kenya i tre måneder med Projects Abroad på medicin og sundhed fra januar af, så kan desværre ikke fortælle om mine personlige erfaringer endnu.
Indtil videre har Projects Abroad været utrolig professionelle og “pylrer” om mig i forhold til, om jeg har spørgsmål eller bekymringer om rejsen.

I forhold til prisen så er det ikke en billig rejse, nej, men de frivillige, jeg har snakket med, har alle sagt, at det var hver en krone værd. At de fik så meget ud af rejsen både fagligt og personligt.
Som udgangspunkt må du ikke lave noget rent praktisk, da du ikke er uddannet læge, så man skal huske, at det man mest skal er at observere.
Men du kan selvfølgelig godt komme ud for, at du laver noget rent praktisk, f.eks. har flere frivillige, jeg har snakket med, taget blodtryk, været med til en operation, været med til at tage imod en baby på fødegangen osv. - men som udgangspunkt skal man ikke regne med det, men det kan sagtens ske.

Er der nogen speciel grund til, at du vil til Ghana? Ellers kan man sagtens klare sig i lande som f.eks. Kenya uden et sprogkursus, da de snakker mest engelsk her. I Tanzania er det mest swahili. Så kunne du i hvert fald spare det sprogkursus, men landet skal selvfølgelig også være et du vil til.

Tusind tak for svar!
Og ja, Projects Abroad lyder virkelig gode! Og nej, Ghana var bare et eksempel.
Tusind tak for råd! God tur!

  • Jeg vil med glæde høre fra dig, når du er dernede, hvis dette er muligt :slight_smile: