Frolds kliniske 10min - Hals

Vi tager lige en klassisk praksispt som ringer ind om morgen og får en tid i vores akutsøjle.

Hvad vil du spørge ind til? Hvad forventer du at finde ved den obj undersøgelse? Hvilke undersøgelser vil du lave? og hvilke diagnostiske tanker gør du dig?

Allergier?
Aktuel medicin/naturmedicin/p-piller

Historie:
Hvornår startede det
Rejser?
Forværring / bedring
Tidl. sygdomme
Aktiviteter/kærester

Obj:
Cavum oris, belægninger, rødme?
Temperatur

US:
Ved belægning, strep test
Blodprøve: inf, lever + mononukleose

Beh:
Ved feber, panodil 1g x 4
Ved positiv strep test: penicilin (vebicombin 1mio IE, x3)
Ved forværring / manglende bedring, rekontakt.

Den er måske alligevel for kedelig? Om end den er læst mere end 150 gange?

Meningen skulle være ALLE kunne spille ind - at alle skulle lære om man lige har eller skal i praksis på 6 sem. på SDU eller om man er færdig og sidder i turnus i praksis eller hvad ved jeg…

Cases skulle være tænkt som debat over hvad man kunne overveje og hvad andre ville gøre…

Kom i krig venner :smiley:

5 sem here. Was the patient presented with vesicular rash in the external auditory canal? She might be infected with herpes zoster in the facial nerve nucleus which subsequently manifests as an inflammatory lesion in the facial nerve innervated areas, eg mucous membrane of the oropharynx.

Lad mig prøve den hårde så: synkebesvær?
Ja, strep A test lissom ovenstående
Nej, varm te.

Gå hjem og tør øjnene 8)

Det er meget få oplysninger du kommer med.

Kløe:
Er der kvadler, eksem eller andre hudforandringer ?
Hvor klør det.
Værre om natten ?
Andre i husstanden har kløe ?
Værst efter bad ?
Kontakt med dyr ?

Hals:
Mavesmerter, feber, synkesmerter, muskelsmerter, hovedpine ?

Undersøge
Tonsiller, lymfadenopati, organomegali

Næ, der var ikke meget tekst. Men inden pt kommer ind i kons, så er det faktisk meget tekst. Ofte står der måske bare “Konsultation”

Nå, den døde lidt…

Pige i 1. g.

Pt klagede over hudkløe, men der var ikke noget at se på pt hud, så det gjordes der ikke mere ved…

Fauces: sås med røde let belagte tonsiller. og StrepA var positiv, så der blev opstartet Penicillin 800mg x3, i 10. dage På mistanke om en tonsillitis acuta/halsbetændelse.

6 dage senere kommer pt igen grundet manglende bedring. Pt har været sengeliggende nogle dage trods penicillin og føler sig meget træt.
Ingen feberl. Fauces: Hyperæmiske(røde), let hypertrofe(forstørret) tonsiller. Med enkelte lidt større hvidlige belægninger apikalt på tonsiller. Ikke mistanke om peritonsillær abces. Abdomen: fladt blødt og uømt. Ingen hepatomegali. Ingen splenomegali.

Hvad nu?

Monospot?

Lymfeknuder på halsen ?

Det kunne godt være mononukleose eller evt andre tonsillitfremkaldende virus.
Lav du en monospot.

Det gør ikke noget at der er gået et stykke tid siden debut da monospot først er positiv to uger efter infektion.

Hvis den er positiv så skal hun bare tage den med ro en måned og være obs på evt. mave/skuldersmerter (miltruptur)

er det egentlig diagnostisk at give ampicillin også vente på det der røde udslæt? :slight_smile:

Det regnes faktisk for diagnostisk. Men ligefrem at give medicin for at fremme et udslæt hos pt :?

Jeg synes ikke det alle der tager “legen” lige seriøs :wink:

Der kommer blodprøvesvar i morgen tidlig :smiley:

undskyld far… :cry:
vi afventer monospot

Der er strejke i laboratoriet :stuck_out_tongue:

Fuck det glemte jeg alt om!!

I må vente til mandag da jeg er til YL repmøde og lægemøde i herning Tors-Lørdag

Monospot: neg

BASP 193 (100-400)
ALAT 76 (10-45)
GGT [b]116 /b
Leuko 14,4 (3-10)
CRP <10 (<10)
Nøgnekerne 2.45 (0)
Eosino 0 (0)
Basofile o (0)
Neutro 1,44 (1,50-7,50)
Leukocyttype: Laboratoriets kommentar: Der ses > 10% uklassificerbare lymfocytter
Lymfo 9,65 (1-3,50)
Mono 0,86 (0,20-0,80)

Dem der afviger er markeret med fed

rp. Monospot

Monospot kan først forventes positiv efter 1-2 ugers sygdom.

Pige i 1.g => Høj mistanke om EBV

Hvad er det ?

Enig i EBV

Jeg ville gentage monospot om et par uger

/C