Fys. bog til 5. sem.'s endo. på KU

Hej!

Jeg er virkelig i tvivl hvilken fysiologi bog jeg skal læse endokrinologi i. Jeg har allerede boron og boulpaep som jeg læste efter på 4. og var ret glad for. Men endo. afsnittet er ca. 50 sider længere end i berne and levy og jeg har har også hørt eksamsspørgsmålene laves udfra Berne and Levy. Desuden skulle Guyton og Hall også være fantastisk… Så jeg er virkelig i tvivl. Har nogen et bog råd?

Mvh Anna

Personligt læser jeg, på AU, fysiologi efter Guyton & Hall på trods af, at den anbefalede lærebog er Rhoades & Bell (i Århus har vi INTET, der bare minder om frit bogvalg).

Jeg er lykkelig over, at jeg tog denne beslutning. G&H er en fantastisk og detaljeret bog (300 sider længere), og jeg kan varmt anbefale endokrinologi-afsnittet (på linie med hjerte, lunge og nyre-afsnittet). Genialt skrevet…

Jeg læse selv efter Boron & Boulpeap og var rigtig glad for den… En af SAU-underviserne fortalte også at denne dækker endokrinologi (både fys og biokemi) ret præcist i forhorhold til hvad der kræves til eksamen… Så vil råde dig at læse efter denne…

Jeg valgte i sin tid at læse endokrinologien efter Berne & Levy. Er ganske vist ret detaljeret, men hvis man er rimeligt god til at udse sig det relevante og får lavet nogle tidligere eksamensopgaver sideløbende, så man får et godt indtryk af typeopgaver, er man fint kørende.
Ganske meget fra bogen går nemlig igen næridentisk i flere eksamensopgaver, hvilket jo også er værd at tage med i betragtning.

Et helt andet læsningsalternativ er skrevne noter, som findes både her på http://www.studmed.dk i “filbasen” og på http://www.manan.dk

Endnu en mulighed, som jeg desværre ikke selv benyttede mig af på daværende tidspunkt, er “Color Atlas of physiology” af Agamemnon Despopoulos & Stefan Silbernagl. Masser af fine illustrationer, overbliksgivende og kortfattende skrevet. Kan bestemt anbefales :book:

Tak for svarene

Til stenalt: Er det virkelig rigtigt at hvis man læser det i boron og boulpaep, vil man også have dækket biokemien?

Til asklepios: Du skriver at berne and levy er detaljeret. Men i forhold til boulpaep og guyton og hall skulle den så ikke være den mindst detaljerede?

[quote=“annabanana”:28r2fbkh]
Til asklepios: Du skriver at berne and levy er detaljeret. Men i forhold til boulpaep og guyton og hall skulle den så ikke være den mindst detaljerede?[/quote]

Jo, det har du faktisk ret i. Har lige bladret lidt i B&G, som jeg dog aldrig rigtig selv har benyttet.
Men hvad angår Berne & Levy’s detaljeomfang, så udtalte jeg mig egentlig også kun i forhold til min egen smag.
Jeg er nemlig mest til komprimerede og kortfattede noter, der går til kernen af stoffet med alt irrelevant frasorteret :slight_smile:

->Annabanana…
Jep, altså biokemidelen på endokrinologi…
Synes som sagt den var rigtig god, den havde gode figurer og dækkede alt hvad man skulle kunne…