Fysiologi på b1

Hej allesammen!
Jeg er i gang med at læse op til b1 eksamen og bøvler lidt med fysiologi opgaverne…
Når vi skal beregne membranens relative kation-permeabilitet, skal vi bruge den udledte GHK-ligning. Men sagen er den, at jeg aldrig har været mega god til matematik, så jeg har ikke helt styr på den udledning. Derfor tænkte jeg på om det var muligt at løse opgaven på en lettere måde vha. solve? Jeg har læst her og der, at det er muligt at benytte solve-funktionen i Maple, men jeg forstår mig hellere ikke helt ad med Maple, så er der nogen som kan hjælpe mig videre herfra? :sweat_smile:

Var du ikke til Bjarke’s eksamensforberedning for B1? Eller FADLs?

Anyway kan du ikke dele den opgave du drøjer med, jeg går ud fra du kun har en ubekendt?

Nej, jeg var desværre ikke med til nogle af dem…

Jeg har en opgave her:



Jeg ved godt, hvordan membranpotentialet skal beregnes, men det med cellens relative permeabilitet for natrium og kalium ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal tage an, når jeg ikke kan udlede GHK-ligningen.

Kunne ikke lige finde mine tidligere opgaver, men du får at vide at Cl- er i elektrokemisk ligevægt og derfor skal du undlade den i ligningen, dvs:

Pna/Pk er din ubekendt, dvs. x, så på øverste linje ville du skrive [K]o værdi + x * [Na+]o og så gør det samme på nederste linje, husk at angiv din Vm værdi og så solver du for X og vurti.

Jeg får værdien til 0.021?

Rettelse: vil lige sige mit maple har altid været lidt off, så den plejere at give en lidt skæv rundregning, husk bare altid at putte screenshot i din besvarelse, så de kan se det hvorfor du måske får et tal som et par decimaler forkert. Det er noget som svinger fra computer til computer.

Tusind tak for hjælpen! Jeg forstår det endelig haha! :smile:

Permeabiliteten skulle gerne beregnes til 0,1 i denne opgave. Men jeg kan se, at du har brugt GHK-ligningen til at beregne membranpotentialet, selvom man her bør bruge Nernst-ligningen, sådan at membranpotentialet ligger til -48 mV. Så det er derfor, at dit svar er 0,02.

Men kæmpe tak for forklaringen! Nu ved jeg, hvordan jeg skal tage opgaver med udregning af permeabilitet an!

Der kan man bare se hvor meget jeg kan huske fra B1, jeg hadede også fysiologi, så det var lykkeligt glemt, tak for at pinpointe fejlen :smiley:

Hahaha det er sku forståeligt. Det er ihverfald ikke noget af det mest spændende :sweat_smile: