Fysiologibog til modul 4 på SDU?

Har været inde og læse de forskellige anmeldelser af de to fysiologibøger der anbefales på modul 4, Rhoades&Tanner eller Buelpap. Jeg synes det er svært at vurdere hvilke af disse to bøger der er bedst??

Er der nogen der har erfaringer fra Odense hvilken af disse to bøger der fungerede bedst på modul 4??

Jeg ville helt klart anbefale Boron & Boulpaep. F.eks. til jeres hjerte/lunge fysiologi på modul 5 og Mavetarmkanalen på modul 6 er det en rigtig god bog…generelt gælder der for alle fysiologiske emner; gode, dybdegående forklaringer, gode billeder og mange relevante kliniske boxes, så man får en ide om hvad de fysiologiske teorier har af betydning i ren praksis…

Jeg er selv på den gamle studieordning, og startede selv med at købe Rhoades & Tanner - hvilket jeg meget hurtigt solgte igen, da jeg ikke følte at jeg fik det forkromede overblik over tingene - plus at den ikke er særlig glad for illustrationer - og det er efter min vurdering vigtig for at have et billede i hovedet af hvad der foregår…det hjælper på forståelsen, og dér er B&B rigtig god…

God fornøjelse :slight_smile:

Jeg må nok som udgangspunkt erklære mig meget uenig med Brianac. Jeg mener at Boron & Boulpaep er et glimrende opslagsværk, men totalt forfejlet som lærebog.

Jeg har selv læst på den gamle studieordning på SDU og været instruktor i fysiologi i ca. 3 år. Alt for mange af de studerende der læser efer B&B taber fuldstændig overblikket, bog magter slet ikke at differentiere mellem væsentlig og mindre væsentligt stof. Læsebyrden bliver alt for stor log det kniber at få tid til at læse stoffet flere gange. Brug langt hellere en kortere bog du kan nå igennem nogle gang. Umiddelbart ville jeg nok anbefale Ganong, den er lille kompakt og super god. Alternativt er der Guyton & Hall, som er mere pædagogisk anlangt.
Når jeg forbereder mig til undervisning bruger jeg næsten altid en af de to. Desuden snupper jeg lige B&B med i tasken for der er jo altid en eller anden der har et sprøgsmål om en subpopulation af perifere benzodiazepin receptorer i nyre marven og deres eventuelle betydning for hormon syntese… Relevant for eksamen, nej - men ganske spændende :slight_smile:

madpe1: du har ret; B&B kan til tider være kvalmende med alle de detaljer den præsterer at fyre af på én sætning, men det var nu mere i forhold til R&T jeg mente… hvis man er typen der forstår tingene med billeder, så er det helt klart B&B man bør vælge…detaljer eller ej. Omvendt så er Guyton & Hall en super fysiologi-bog. I modsætning til B&B er det kun to forfattere der har skrevet den, og dér mærker man virkelig at det hele kører i samme skrivestil, hvilket er en dejlig ting at vænne sig til…jeg er også selv gået mere og mere over til at læse i dén i stedet for; specielt til endo og nyrerfysiologi. Kan helt bestemt anbefales…

Hvis du Maria H nu er typen der er glad for billeder, men nu alligelvel heller ikke kan stå for det flotte røde layout som Rhoades & Tanner, så kan du vælge at købe den og så supplere med det lille fysiologi atlas af Despoupolus. Der er skam muligheder nok :slight_smile:

Jeg læste på gammel studieordning og købte først B&B, men blev fuldstændig hægtet af. Der var alt for omfattende og gav mig ikke overblikket. Jeg købte derfor R&T og kombinerede det med Color Atlas of Physiology (genial bog btw), dett fungerede udmærket for mig. Mit råd: Lad være med at købe alt for omfattende bøger som B&B - keep it simple 8)

Color Atlas of Physiology kan varmt anbefales, glimerende bog til at skabe et overblik! Den er rigtig god til at forklare og illustrere kort og præcist! Så kan man bruge R&T eller hvilken fysologi bogs religione man nu tilhøre til at gå i detaljen med! Men R&T som grundbog funger fint for mig!