Gangvagt som SPV

Hejsa

Jeg tog SPV-kurset i efteråret og har indtil da kun haft FV og vil gerne prøve at tage gangvagter. Dog, er jeg lidt usikker på, hvordan det hele kommer til at foregå. Jeg fik at vide af de administrative sygeplejersker, at man ‘bare’ skulle hjælpe til, men føler mig stadig lidt usikker. Er der nogen, der lige har lyst til at dele hvordan det er at have en gangvagt og hvad der forventes derude? Det er lidt ud af min komfortzone, da jeg ikke kender ‘inderetningen’ af adelingen, hvor ting ligger osv.

Tak på forhånd og god sommer!

Hej Studine

Jeg kan godt forstå du er lidt i tvivl. Det var jeg også meget da jeg startede. En gangvagt ser meget forskellig ud fra afdeling til afdeling. Så jeg vil ALTID spørge på afdelingen, hvad de forventer man gør. Nogen ser gerne man læser på patienterne sammen med sygeplejersken eller med en anden SOSU eller lign. Nogen steder forventer de man læser op på sine egne patienter helt selv. Hvis du kommer et sted hvor de siger “nu læser vi på patienterne” og de forventer du gør det selv. Så spørg dem af og sig du ikke har haft en gangvagt før. :slight_smile: Altid altid italesæt du er ny, også selvom det bare er en ny afdeling. Når du har været der 2-3 gange, så skal det nok gå meget bedre!!

Men det der forventes som jeg husker det er i kronologisk rækkefølge:

1. Finde ud af hvor mange patienter du skal “passe på”. Spørg de andre hvordan der deles op. De har formodentligt en måde at gøre det på eller et skema et sted :slight_smile: Her skal man være OBS på hvilke der skal have taget blodsukker målinger osv. Det står enten på den seddel du får udleveret med patienterne på afdelingen eller man kan læse sig frem til det.
  2. Læs på patienterne alene eller med sygeplejerske. Hvis ingen tager hånd om dig, så find ud af hvem der er sygeplejerske for dine patienter og spørg vedkommende om hvordan de plejer at gøre det. Være obs på hvilke som har væskeskemaer.
  3. TOKS alle patienterne som du har med at gøre. Evt spørg i den anden del af afdelingen om de har brug for hjælp, hvis de virker presset. Her måles også blodsukker på de patienter som der skal det.
  4. Skrive TOKS ind i systemet og nævne at det er upåfaldende til sygeplejersken eller hvis der er noget som stikker ud.
  5. Hjælp med toiletbesøg/oprydning/patienter som mangler væske eller andet.
  6. Finde mad til patienterne og husk at observere hvem der har blød kost (BK) , flydende kost (FK) eller normal kost (NK) . Det står også på papirene oftest.
  7. Fjerne mad efter patienterne
  8. Selv spise aftensmad/morgenmad/frokost på afdelingen.
  9. Spørge sygeplejerskerne hvad de forventer du hjælper med mere.. evt høre om hvad du kan gøre osv. osv. :slight_smile:
  10. Sørge for der er ordentlig ude i skyllerum, på værelserne osv…

Jeg synes det sværeste er når man møder ind på en afdelingen og man ikke ved hvordan de gør. Mine råd er generelt gå ind med et smil og sig hej jeg er vikar i dag i gangvagt. Så automatisk når der sker en overlevering, så bliver du taget lidt med (forhåbentligt). Her ville jeg sige du er ny og aldrig været gangvagt før, så du gerne vil lære at gøre det ordenligt. Be dem om at opret et vikarlogin til dig. Så kan du selv skrive TOKS ind i systemet, at du har givet mad til patienterne og evt andre observationer. Spørg på afdelingen hvordan du gør.

Bare alt - spørg hvis du er i tvivl! Hvis nogen virker irriteret, så skal du bare ignorere det, fordi næste gang er du 100% bedre og mere sikker i hvad du skal gøre. :slight_smile: På den lange bane er det bedst.

Du følger bare de andre - i sær hvis der er en anden vikar eller SOSU. de plejer at være mere hjælpsommelige. husk de fleste afdelinger har min. 1 vikar om dagen og oftest en del mere. så du langt fra den første og langt fra den sidste!

Det som jeg tænker de forventer:

• Du TOKSER dine patienter på afdelingen
  • Du spørger så snart du er i tvivl!!
  • Du hjælper patienterne med mad og drikke
  • Tager klokker når patienterne ringer

Det med at skrive og læse patienterne det forventer afdelingerne ikke. Jeg synes det er rarest at kunne gøre det, så man ikke hele tiden skal spørge om hjælp.. :slight_smile: Samt man kan notere ting man synes er vigtigt.

Har du spørgsmål udover?

4 Synes om

Kæmpe kæmpe tak! Det du skriver er en KÆMPE hjælp og føler mig meget mindre forvirret. Min største bekymring var det med, at dem på afdelingen nok forventer en rutineret vikar og så får de en helt grøn. Bare det med at spørge om, hvor ting ligger osv., ville jeg helst undgå, da jeg synes de fleste virker meget irriterede over man ikke “bare” ved det. Jeg har bare været meget bekymret for at lave fejl eller at jeg virker så ny, at de så vil klage til bureauet (irrationelt tænkt, i know.) Men jeg kan selvfølgelig godt se, at jeg aldrig bliver rutineret, hvis ikke jeg kaster mig ud i det, så det vil jeg gøre.

Igen, tusind tusind tak. Jeg er virkelig taknemmelig for alle dine råd og føler mig faktisk semi-klar til at tage en gangvagt nu XD.

1 Synes om

Jeg studerer i Aalborg, og har været på barsel et år. De har lige flyttet hen på det nye supersygehus, så jeg skal også til at lære alting forfra. Så jeg skal præcis det samme som dig, bare rolig. :smiley: Alle har været nye på et tidspunkt! Det skal nok gå, selvom de første par vagter virker lidt trælse. Så skal det nok gå!

1 Synes om

Modsat - når man så kan finde ud af tingene, så kører den bare med klatten :wink: !!! Overvej at få 2-3 vager i streg samme sted, så fungerer det oftest godt.

1 Synes om