Gemme søgninger på pubmed, avanceret

Jeg sidder nu for 3. gang skal med den samme søgning til min osval 2. Jeg har fundet 2 mesh termer som jeg har søgt på og fået 146 resultater. Så læser jeg de 146 resumerer (2 linier) igennem og står tilbage med 50 abstracts. Er der en måde at gemme den aktuelle session, med hvilke man har på skærmen og hvilke man har krydset af.

Altså gemme: 50 artikler, 20 er krydset af.

Eller bare “save selected”, jeg har oprettet sådan en nhci konto.

Tak på forhånd.

Du tager dit legme og bevæger dig over på DNLB, Danmarks Natur og lægevidenskablige Bibliotek, skråt over for Panum. Spørg en af bibliotekarene om hvordan du gør og hvordan du bedst søger. Spørg evt om at få en fagreferent til at hjælpe.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet, men hvorfor sender du dem ikke bare til din email under “send to”? Man kan også gemme på clipboard men kun i en begrænset periode (vist nok 6/8 timer)

Rune,

Hvis du bruger programmet Reference Manager kan du søge på pubmed, sortere i resultaterne, hente al artikel informationen, og så fletter den direkte sammen med M$ Word… Ganske smart, selvom det lige tager lidt at få styr på programmet…

Løsning på pubmed.::

Du skal oprette dig under “My NCBI” (tror der er et ikon øverst i højre hjørne)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed

lav din søgning. Nu kan du gemme din søgning ved at klikke på “Save Search” ved siden af søgefeltet.

Rune vil både gemme søgeresultatet f.eks. 50 abstracts og også hvilke abstracts (ud af de 50) han har krydset af. Sådan forstår jeg det.

Kan man også det ?

Han kan vel gemme søgeresultatet og så sende de afkrydsede “hits” til sin email ved at bruge “send to” fanen…

Det primære problem er at jeg er lidt små-ADHD-agtig i opstartsfasen af et projekt, kan ikke koncentrere mig om det særligt længe af gangen. :slight_smile:

Jeg ville gerne kunne læse 25 ud af 50 abstracts igennem og krydse de relevante af og så gemme det, og kunen arbejde videre med det dagen efter, Nu finder jeg abstractsne og printer dem ud, så bliver det lidt nemmere.

Ellers kan man jo save search, og så sende første hold krydser til email, samtidig med man husker hvilket nummer man var kommet til.

Jeg troede der var en smart funktion som jeg ikke kendte til, men det kommer nok senere. Tak for al hjælpen.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor I vil sende resultatet til jeres emails? Det er i mine øjne nemmere at trykke ‘Send to’ -> ‘File’, hvorefter filen kan gemmes direkte på egen computer, flash disk etc.

@ RuneMaagensen: Du gemmer markerede abstracts i en text fil ved først at trykke;

‘Display’ -> ‘Abstract’

dernæst

‘Show’ -> ‘10’, ‘20’, ‘50’ eller hvor mange du nu har lyst til at gemme på engang

og til slut

‘Send to’ -> ‘File’

Det løser selvfølgelig ikke dit problem med at arbejde videre i søgningen dagen efter… Til det vil jeg gentage hvad Skovsen nævnte, nemlig at Reference Manager er et glimrende program.

Havde Statsbiblioteket i Århus i tankerne fordi det nu er lettere at få adgang til artikler derfra., men gem endelig på hvad der nu er lettest:)