Genetikopgave

Jeg har forgæves prøvet at løse opgave 25 i denne opgavesamlig: http://www.humgen.au.dk/odonter/materiale/opgaver.pdf

opgave A har jeg fået til 1/12, men i opgave B kan jeg slet ikke får elektroforesen til at passe med stamtræet. Håber der er en der kan hjælpe?

Opgave A får jeg til 0,50,50,5 = 1/8

II3 og I3 er syge. Derfor må et af I2’s X bære det syge gen.
I1 bærer ikke det syge gen da han så ville være syg.
Derved er ss 0,5 for at II1 bærer det syge gen.

Der er 0,5 ss for at næste barn bliver en dreng og 0,5 ss for at drengen kommer til at få det X fra II2 der kan bære det syge gen.

Jeg forstår markøranalysen sådan at I1 og II1 har samme X. Dette X er rask da I1 ellers ville være syg. II1’s andet X findes også hos II2 og II3. Dette X må også være rask ellers ville II2 være syg.
Derved er begge X hos II1 raske og ss for at næste barn vil få sygdommen er 0.

Hmm, bliver lidt nervøs her… Skal nemlig op til den samme eksamen.

I opg. A får jeg 1/6.

Jeg siger at, I-2 må være obligat bærer af sygdommen, derfor har II-1 1/2 risiko for at være bærer. Hun har også fået en rask søn. Sandsynligheden for at hun føder en rask søn, når hun er bærer er: 1/2
1/2*1/2=1/4

Det er også 1/2 chance at hun ikke er bærer og sandsynligheden for at få et rask søn er 1.
1/2*1=1/2

Jeg får så:
p(II-1 er bærer|født en rask søn)=(1/4)/((1/4)+(1/2)) = 1/3

Edit: Bemærkede lige at der stod, at barnet får sygdommen, derfor må barnet være en dreng. Sandsynligheden bliver da:
p(II-1 er bærer|født en rask søn)p(Y)=1/31/2 = 1/6

B’ern forstår jeg efter Dr. Lechters forklaring. Men er A’ern ikke korrekt på denne måde?

Edit: Rettet forvirrende trykfejl.

Hej,
jeg mener helt klart, at Mohammad har ret, selv om der er en forvirrende trykfejl - et “+” er skrevet som et “*” i:

"Jeg får så:
p(II-1 er bærer|født en rask søn)=(1/4)/((1/4)*(1/2)) = 1/3 "

Det, at II-1 har fået en rask søn, mindsker sandsynligheden for at hun er bærer, og man skal derfor bruge Bayes teorem for betingede sandsynligheder.

Jeg er i øvrigt enig med Dr. Lechter i B.

Held og lykke med eksamen til jer begge…

Genetik ligger langt tilbage så gå ikke i panik pga mig :slight_smile:

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor der i beregningen indgår den oplysning at hun allerede har fået et raskt barn. (betinget sandsynlighed) ?

Hvis man f.eks. har kastet en terning 4 gange og hver gang fået en sekser - så vil ss for at få endnu en sekser være 1/6. Altså ikke afhængig af de tidligere kast.

Ja, den har jeg også selv tænkt lidt over. Men det var sådan vi fik at vide vi skulle regne disse opgaver.

Hvis vi sammenligner med terningen, så er sandsynligheden for at få 6 en 1/6 , uanset om du før har fået 6 eller 1-5. Det er det jo ikke her, hvis hun føder en syg dreng, så er hun med sikkerhed bærer af sygdommen. Så det er ikke helt det samme som terningen.

Btw. jeg har rettet den forvirrende fejl.