Gennemsnit og fagkrav

Hej med jer.

Jeg har en drøm om at læse medicin med start i 2024.
Jeg kommer til at være uddannet sygeplejerske til den tid, og har tænkt mig at læse de fag op som medicin kræver inden da også.

Mit snit fra gymnasiet er ikke særlig højt, faktisk under 7,5.

SDU kræver et snit over 6 samt opfyldte fagkrav til kvote 2.
Jeg har spurgt dem og de sagde at hvis man havde snittet over 6 og havde opfyldt fagkravene så var man garanteret at gå videre til unitesten. Er der nogen af jer der har erfaring med det? Og mere specifikt at have kommet videre til unitesten selvom jeres snit ikke er særligt højt?

kan du søge ind på medicin når du har en anden bachelor - plus hvad gør du med SU hvis du ikke har økonomi dertil?

Jeg kan godt læse flere bachelorer.

SU er ikke så vigtig for mig, hvis jeg kan læse til det jeg drømmer om.

1 Synes om

Du skal virkelig overveje det med SU

Hvis du har brain-nørd-hjerne og har nemt ved at sætte dig ind i stoffet inden for tiden inden eksamen så ville du sikkert kunne læse og arbejde ved siden af

Jeg selv har haft noget tid uden SU hvor jeg arbejdede ved siden af for at få økonomi til at hænge sammen med studie og jeg ville ikke anbefale det - for mig var det svært at balancere work-life-study ud i et - derfor er jeg tilbage til SU så jeg kan få ro og tid til at læse og koncentrere mig om pensum

2 Synes om

Jeg er begyndt at spare godt op allerede for 1 år siden da jeg der fandt ud af at jeg måske gerne vil det her.
Så økonomi bliver ikke noget problem for mig, men jeg tager selvfølgelig dine ord til mig, da det giver god mening og sagtens kan blive tilfældet for mig.

vil lige indskyde det ikke er umuligt at arbejde under studiet - jeg har kørt vikarjobs (carelink) i den tid jeg ikke var på SU og brugte hovedkort der så du vil hel klart få væentlig mere udbetalt med vikarjobs og hovedkort end SU plus du kan spare klip også

dog er det med arbejde ikke en balance jeg selv mestre

men stadig vigtigt at have i mente dog fordi alt kan ske undervejs - medmindre man er heldig det går glat.

Hej

Mit gymnasiesnit var omkring 7 og jeg kom til unitest. Du kan sagtens regne med at du kommer til unitest, hvis dit snit er over 6 og du har fagene. Jeg havde så den rigtige fagkombination i gymnasiet.
Jeg var uddannet farmakonom inden jeg søgte kvote 2 på SDU og startede i september 2022, så det kan sagtens lade sig gøre :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har et gennemsnit fra gymnasiet på 4, og lige nu læser jeg på andet semester, så det kan godt lade sige gøre

Kom du ind gennem kvote 2? Og på hvor mange forsøg, hvis det var tilfældet?

Jeg kom igennem på andet forsøg af kvote 2, men første gang manglede jeg kun 1 point for at være kommet ind

2 Synes om

Hvilket uni var det?

Det var SDU, men skulle søge om dispensation pga mit lave gennemsnit

1 Synes om

Hej. Hvor dejligt at du kom ind!
Hvordan og hvorfor dispensation?

Jeg havde en svær depression i gymnasiet der gjorde at jeg fik det lave gennemsnit, man skal have et gennemsnit på mindst 6 for at søge kvote 2 på SDU, derfor skulle jeg søge dispensation

Hvad er kraven om dispension? Skal man have en sygdom med lægerklæring eller kan den være noget andet?

Jeg skulle sende hele min syge journal, have en udtagelse fra min studievejleder i gymnasiet, sende mine karaktere fra tideligere uddannelse jeg havde gået på, også skrev jeg noget fritekst om hvordan mine karaktere så ud som de gjorde.

Okay, ved du hvad fristen er for at søge dispensation?

Jeg søgte dispensation i december 2021 for optag i 2022