Gennemsnit?

Hej!

Er der nogle der ved hvad det laveste gennemsnit er, som folk er blevet optaget på?

På kvote 1 lå det laveste optagne snit i år på ca. 9,3-9,5 alt efter om man taler AU, KU eller SDU. Med kvote 2 ved jeg ikke hvad det laveste er, men jeg har iværtfald kendskab til en der er blevet optaget med et snit på 8,5 på kvote 2.

Slå det op på de respektive universiteters hjemmeside under studievejledning - det er det de er lavet for.

I år var adgangskvotienterne i kvote 1 for medicin/lægevidenskab som følger:

Københavns Universitet:
9,7 (9,6)

Syddansk Universitet i Odense:
9,4 (9,4)

Aarhus Universitet:
9,5 (9,5)

Standbykvotienten er nævnt i parentes.

Kilde: http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem … edtal#q122

Jeg tillader mig endnu engang at reklamere med undervisningsministeriets side om gennemsnit, optag og ansøgere:
http://www.tilmeldingssekretariatet.dk

-Ulla

Jeg er interesseret i at vide den laveste adgangskvotient for kvote 2. Jeg ved godt at også bliver optaget på baggrund af studierelavante aktiviteter, men hvad er det laveste gennemsmit i kvote 2, som nogle er sluppet igennem med?

Jeg kender et par stykker der er kommet ind med 8,1 via kvote 2 på SDU…

Det er ret simpelt. Adgangskravet for at kunne søge i kvote to er 8 i gennemsnit. Kan dette ikke opfyldes, kan man også komme i betragtning såfremt man har et gennemsnit på 8 i engelsk, dansk, matematik og muligvis også fysik/kemi. Du kan slå det op på SDU’s hjemmeside.

Sidst i kvote 2 i Odense var der godt 1500 ansøgere. Heraf opfyldte godt 1200 adgangskravet. 300 kom til samtale og ca. 130 bliver optaget.

Så den “nemmeste” vej er at kridte skoene i gymnasiet. Da kvote 2-vejen ikke er lige ud af landevejen.

Vil som oftets kræve noget ekstra efter ungdomsuddannelsen samt at man virker afklaret og moden. Ved godt det lyder dumt, men det er det man kigger på i kvote to. Jeg har siddet med ved samtalerne i nu 3 år, og vi spørger aldrig om hvilket gennemsnit ansøgerne har. Det er irrelevent.

Håber du kan bruge det til noget.

Så for at konkludere: Gennemsnittet har ikke nogen betydning i kvote to, blot ovenstående om minimum 8 i snit opfyldes. Herefter er det levnedsbeskrivelsen og alt det andet som tæller.

jeg har hørt om nogle enkelte, som har 7,5 i gennemsnit, men det hører vist til sjældenhederne.

Det er nu ikke helt korrekt. Gennemsnit på kvote 2 har en betydning i den forstand, at det giver point jo højere snit man har mod det snit man rent faktisk skal have, for at komme ind på kvote 1. Så snittet betyder noget i kraft af at når det er højt (men ikke højt nok til kvote 2) så giver det point og så forbedre det dine chancer for at komme til samtale, men det er selvfølgelig irrelevant hvis du samler alle pointene andre steder, som f. eks. en røvmasse erhversarbejde.

GET DOWN !!!

Du skal have en milliard i snit… mindst…

igen vil jeg bare sige… GET DA F*** DOWN !!!

Hilsen Yarni

Nu har du på 10 min lavet 4 dumme posts - find et andet forum og spoile…

Hvis du synes det er sjovt fint nok, men jeg synes det ikke…læs indgangskriterierne

Herved udelukkes du fra forummet

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=46926#46926
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=46925#46925
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=46923#46923

[color=red]Opdatering[/color]
Jeg kan desuden se du har opgivet en falsk email adresse da jeg får svar retur… Du skulle bla. have modtaget:

Hej, Yarni

Din brugerkonto hos Portal for læger og studmed’er er blevet blokeret.

Der kan være mange grunde til dette, denne endelige advarsel får du pga. dette indlæg http://www.studmed.dk//viewtopic.php?p=46928#46928 som du har lavet.

Hvis du ikke forstår hvorfor du får denne advarsel, kunne du prøve at kontakte frold som gav advarslen, og forklare dit indlæg og at du ikke forstår grunden til at denne advarsel blev givet.


Med venlig Hilsen
Frederik Frost Nielsen

Alle sammen, vink farvel til Yarni :x … Det var sørme dejligt du gad og kigge ind (not).

Anyway, hvordan kan det egentlig lade sig gøre, at der er nogle der bliver optaget på kvote 1 med et snit på f. eks. 8,9 (lige et eksempel jeg kan huske), når grænsekvotienten ligger på omkring mindst 9,3 ca? Det er alligevel en difference på 0,4…

Bovbjerg>

Mener du seriøst at du har hørt om det tilfælde? :smiley: :shock: Så er der alligevel HÅB for mig, medmindre det var mange år siden hvor årgange var små og kun få søgte ind?

Jeg blev nemlig matematisk student igår, men har ikke lavet andet end at sidde og tude… :frowning: Min drøm har altid været at blive MEN pga nogle dumme uheldigheder/fejl trak mine eksamenskarakterer mit snit ned på 8,9 :frowning: Det kunne mindst have været 9,2-9,3 efter hvad jeg selv vil bedømme mine evner til ud fra års+terminsprøversamt ud fra årskarakterer… Desværre gik d MEGET dårligt til eksamen…

Nu tør jeg ikke håbe på at komme ind på kvote 1, men tror du man kan? Og hvis jeg skal søge ind på kote 2, er der så nogle der ved eller selv har prøvet det og ved hvad der virker godt… Jeg kunne evt. godt tænke mig at arbejde på et plejehjem i fx England…

Men er på nuværende tidspunkt dybt ulykkelig og ret “LOST” :frowning:

Hvordan gør jeg?? Er der håb forude??? Har I hørt om nogen med snit på 8,9 læse medicin?? :roll:

@ Lilje:

Op med humøret - du er student!!! Du skal sgu ikke sidde og tude fordi det gik lidt skævt til eksamen. Ud og fyr den af - du har masser af tid til at tænke seriøst når skuffelsen har lagt sig (godt hjulpet på vej af 10-20 alcopops).

Helt seriøst - du har ikke stor chance for at komme ind via kvote 1, men alle ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen prøves i kvote 1 selvom de primært søger som kvote 2’er. Hvis din drøm altid har været at blive læge er du vel så meget mere motiveret for at gå ud og lave nogen point ved relevante aktiviteter. Og lige for the record - jeg kender flere der har betydeligt lavere snit som klarer sig ganske udmærket!!!

[quote]Bovbjerg>

Mener du seriøst at du har hørt om det tilfælde? Så er der alligevel HÅB for mig, [/quote]

Der er altid håb! Hvis du vil læse medicin, og virkelig knokler målrettet for det, så skal du nok komme til at læse medicin, det er jeg overbevist om!

Eksemplet er skam noget jeg har læst herinde et sted i et eller andet indlæg (kan ikke lige huske hvor, desværre). Men jeg vil give Thp ret i, at du ikke har de store chancer for at blive optaget på kvote 1. Heldigvis er der noget der hedder kvote 2, så det er bare ud og samle point of et arbejde på plejehjem i england i mindst 6 måneder giver alvorligt mange point :smiley: Jeg kender selv et par stykker, der er blevet optaget på kvote 2 med lavere snit end dit 8,9 og jeg kan uden at blinke skrive under på, at medicin er det helt rigtige for dem og jeg ville også uden tøven ligge mit liv i deres hænder, som i en der kom ud fra gym med 9,8.

Men lige nu skal du feste, drikke og… ja, drikke! Selv bliver jeg student om 7 timer (fra dette indlæg postes) med et snit på ca. 9,5 så jeg står i lidt samme situation som dig med at have et lidt lav snit (9,5 er jo kun sidste års grænsekvotient, og hvis den stiger…). Alligevel har jeg tænkt mig at gå ud og drikke min hjerne til oblivion, og det vil jeg også foreslå du gør :wohow:

Angående dit spørgsmål om hvad der virker godt mht. kvote 2, så er studmed din bedste ven i nøden. Her på siden findes et utal af tråde med personlige erfaringer, levnedsbeskrivelser, tips og triks og meget meget mere. Bare husk, at studmed ikke er en studievejledning, så hvis du har basale spørgsmål om studiet og optagelse, så kontakt universiteternes studuevejledning… De er der for at hjælpe :wink:

Opgiv aldrig! Vær glad, drik og nyd livet!

Nogen, der tør gætte på hvad årets kvotienter bliver? Hænger selv med rø*** i den berømte vandskorpe mht. at komme ind. :roll:

Ja for helvede. Masser af mennesker læser til læge med lavt snit - mig selv inklusive. Jeg havde 8,3 (tror jeg nok) på en sproglig HHX. Jeg kan ikke huske hvad jeg endte med i snit i fagene dansk, engelsk, matematik, fysik, kemi og biologi. Det blev højere end 8,3, men det var ikke over 9 - det er helt sikkert.

Så bare hiv humøret op, drik nogle pils og gå i gang med, at fejre at du er blevet student. Så vidt jeg husker var det meget underholdende :smiley:

Og held og lykke med det.

Det er svært at sige, det kommer jo helt an på (som det er blevet sagt så mange gange herinde) hvem og hvor mange der søger ind. Ikke desto mindre mener jeg, at man på årgangens størrelse og fagets popularitet måske godt kunne spekulere, at snittet bliver en smule højere i år, men alt er åbent.

Hvis man ligger “med røven i vandskorpen” (ligesom jeg selv) er det den bedste ide at søge ind på kvote 2. Hvis din ansøgning er kvalificeret til kvote 1, ryger den nemlig automatisk derop. Det fungere tilgengæld ikke sådan at man kan blive bumpet ned i kvote 2, hvis man kun ansøger kvote 1, så øg dine chancer, og søg ind på kvote 2… Hvis du kommer til at lægge på den rigtige side af hækken, så bliver du alligevel optaget på kvote 1, så what the heck :slight_smile:

Jeg kom ind på kvote 1 på 8,9 i snit… men det var jo noget tid tilbage for ca. 4 år siden (2001) - standby var 8,8… så det har været muligt. Snittet har heller ikke været så lav siden - det var superheldigt for mig - men selvfølgelig surt nu da snittet er 9,4…