Gennemsnitsalder på sommer- og vinterstart (1. semester)

Hej alle sammen,

Ville spørge, hvad cirka gennemsnitsalderen er på sommer- og vinterstartsstuderende (1. semester)?

Hej aboy3,

Hvilken universitet tænker du på? Eller blot generelt?

/KmK

mon ikke du ca skal forvente
K1: alder svt til lige efter gym
K2: alder svt til lige efter gym + 3-4år (med enkelte med optil +10år)

Jeg kender ikke de præcise tal, men der har tidligere været tråde om noget ligndende.

Tror generelt der er lidt mere ro (og modenhed) ved vinterstart… Nok lidt mere fest og farver ved sommerstart - men det er kun fordomme… :smiley:

Nu ved jeg ikke hvordan det er på landets andre universiteter men på SDU starter de ældste altid sommerstart. Dvs. vi har en gennemsnitsalder på måske 21-23 år på sommerstart og 18-20 på vinterstart.

Ahhh ja… det er også rigtigt.

Tusind tak for svarene @frold @KirurgenmedK :slight_smile:

Så lidt :wink: Du råber bare op hvis du har flere spørgsmål omkring studiet på SDU :slight_smile:

@KirurgenmedK
Har faktisk et par spørgsmål angående medicinstudiet på SDU.

  • Siden i har kortere tid til eksaminer, er der så meget pres på at lære meget udenad?

  • Hvordan er introduktionsugen på SDU?

  • Er der gode muligheder for at FADL-vagt på OUH?

  • Kan man også tage FADL-vagter i København, selvom man studerer på SDU?

Håber du kan svare på disse spørgsmål og tak på forhånd :slight_smile:

Bare fyr løs så kan jeg svare så godt som jeg kan.

  1. Vi har kortere moduler ja (2 stk. pr. semester), men der er stadig mindst ligeså meget udenadslære som der er andre steder. Min kæreste er uddannet læge fra AU og vi har derfor et udmærket grundlag for at lave en direkte sammenligning. Detaljegraden kan sommetider synes at være større på SDU end min kæreste husker fra AU, men deres eksaminer dækker jo også et halvt års pensum hvor vores på SDU kun dækker et kvart års pensum. Det er dog ikke sådan at 2xSDU-eksamen=1xAU-eksamen.

  2. Introduktionen på SDU er spot-on. Super hyggelig og informativ. Tutorerne gør et KÆMPE stykke arbejde og sørger for at folk får en rigtig god social start på studiet.
    En uges tid før selve studiestarten er tilegnet udelukkende sociale formål og her styrer tutorerne det hele. Min oplevelse var at alt spillede maks. Desuden kan det nævnes at alle tutor-arrangementer er alkohol-frie. Først på rusturen om aftenen åbner baren. Dvs. man lærer sine medstuderende at kende på et rigtig god måde før man drikker sig i hegnet med dem (hvis man altså har lyst til det :slight_smile: )

  3. Min fornemmelse er at der er masser af vagter til de der ønsker det. Har medstuderende der tager FADL-vagter og også flere der er i Medikom.

  4. Jeg ved ikke præcist med København, men kender flere der tager i Slagelse.

Har du flere spørgsmål så giv endelig lyd, og hvis de er mere private må du gerne skrive PB også :wink:

God dag!

/KmK

Jeg kan fortælle at du ikke kan tage FADL i København uden også at tage kurset i KBH :slight_smile:

Jeg har søgt ind på medicin til sommer, og jeg ville egentlig bare høre, hvor stor er sandsynligheden for, at jeg kommer ind til sommerstart?
Jeg fyldte 20 i april

Det er svært at sige. Først og fremmest skal du jo optages. Hvilket universtiet har du søgt ind på?

Jeg har søgt ind på KU :smiley:

Hvis der er for mange ansøgere til sommerstart, vil kvote 1 ansøgere så have større chance for at blive tildelt en plads med sommerstart end kvote 2 ansøgere? Eller afhænger det udelukkende af alder?

Jeg har forresten søgt ind på AU.

Jeg ved ikke med hverken KU eller AU, men det giver bedst mening hvis det afhænger af alderen. Kan ikke se hvorfor kvote 1 ansøgere skulle havde større sandsynlighed for at starte sommerstart end ansøgere på kvote 2.