Gode muligheder i UNItest?

Hey. Jeg er virkelig nervøs for, om jeg er blevet for forhåbningsfuld om en kvote-2 plads på au ved næste, enten sommer- eller vinterstart.

Lige nu er mit fagsnit på 8,5 og ved at supplere regner jeg med godt at kunne få det op på 10-10,5. Jeg er på mit 2. sabbatår, men har ikke førhen søgt ind på medicin, så ved ikke, hvordan jeg ville klare en UNItest. Ved I evt., om der er et sted (hjemmeside), hvor man kan forsøge sig med en UNItest, der giver et resultat, og ikke blot er et eksempel på en prøve (for at få en idé om, hvor man kunne ligge)?:slight_smile:

Ville I i øvrigt anbefale at man investerer i GMAT bøger, eller er det tilstrækkeligt ‘bare’ at øve sine læse- og matematikfærdigheder samt følge med i verdenssituationen?

Tak på forhånd! - fra en der måske er lidt mere klar på at skulle starte hurtigt, end hvad godt er;)

Jeg ville ikke anbefale dig at bruge pengene på GMAT. Ej heller de kurser i unitestforberedelse man kan købe sig til. Men det er selvfølgelig en smagssag; hvis det får dig til at føle dig mere tryg, så er det måske noget værd i sig selv. Jeg kender bare cirka lige så mange som siger de havde glæde af det, som folk der er kede af de brugte pengene på det og ikke synes det gav dem det vilde. Samme gælder GMAT, cirka 50/50. Så ikke nogen klar positiv anbefaling af dem herfra.

Der ligger gamle GAT’er gratis på nettet, som er fint repræsentative for unitesten, selvom nogle af de sproglige opgaver ikke er tilgængelige længere pga. noget med rettigheder. Start evt. med dem.

Jeg vil også anbefale dig at øve på IQ-tests, læsehastighedsøvelser og ellers begynde at interessere dig for kritisk tænkning, hvis du ikke allerede gør det.
At følge med i verdenssituationen spiller ikke nogen rolle for testen.

Kritisk tænkning er ikke sådan lige nemt at opstøve opgaver i, men der er et par gode podcasts at anbefale: Et åbent sind især, A Sceptics Guide og evt. Detox din hjerne. Nogle af afsnittene i den sidstnævnte, fx det nyeste fra for et par dage siden, afsnit 51, er ret udmærket i fht. at dét med at kigge lidt bagom antagelser og overbevisninger (bundet op på et konkret emne; kosttilskud for vægttab)

Her er også en lille øvelse:
Jens kigger på Anna. Anna kigger på Gustav.
Jens er gift og Gustav er ugift.
Kigger en gift person på en ugift?

a) Ja
b) Nej
c) Kan ikke bestemmes ud fra de givne oplysninger

Jeg skal gerne give dig svaret når du har tænkt lidt over den, hvis ikke det bare kommer til dig helt af sig selv :slight_smile:

Jeg kender ikke til nogen quiz-sider hvor du kan få et testsvar, og har researchet en del i emnet. Det kan selvfølgelig være blevet lavet siden jeg var til testen sidste gang her i foråret.
Men der har indtil videre ikke været nogen konkrete svar at få på hvordan de beregner pointscoren, uni vil I hvert fald ikke svare andet end at det er “en kompliceret beregning” (har spurgt).

For mig personligt - og det er selvfølgelig ikke noget du nødvendigvis kan bruge til ret meget - kan jeg sige at jeg syntes jeg havde en rimelig klar fornemmelse af, mens jeg sad med selve testen, hvor godt jeg var med, forstod og kunne nå opgaverne.
Man kan sagtens tale om at testen er svær, men den er på sin vis også ret sjov, i og med at det er MCQ og man ofte med det samme kan udelukke 2 af 4 svarmuligheder og så må overveje de sidste 2 lidt. I hvert fald synes jeg personligt at de kvantitative opgaver var ret morsomme, men jeg er også én der godt kan lide logik-opgaver, IQ-tests, sudoku, kryds-og-tværs, gåder osv i forvejen.
Håber det giver en fornemmelse af hvad det drejer sig om :slight_smile:

vis man kan kan du evt melde dig til både KU og SDUs test, og så håbe at KUs er først. Det giver en smagsprøve af hvordan du rigtigt forholder dig når du er under stres. held og lykke <3

Tusind tak for et fyldestgørende svar. Føler allerede, at det har lettet mine bekymringer lidt. Jeg interesserer mig, på samme vis som dig, meget om logiske opgaver o.lign., og finder det også hyggeligt/underholdende at bruge det som tidsfordriv.
Jeg er meget nysgerrig efter svaret på ‘gåden’. Tænker at det er meget lige til, men tør næsten ikke gætte, da jeg frygter et plot-twist hehe;). Men tusind tak for svaret. Må jeg spørge hvad dit fagsnit var på - og hvor mange forsøg du brugte på at komme ind? Helt ok, hvis du ikke har lyst til at oplyse det:)!

Tusind tak. Kan godt være at det lige skal undersøges :relaxed:

Svaret på gåden er ja :slight_smile:
Hvis Anna er gift er det ja, fordi hun jo kigger på Gustav der er ugift.
Hvis Anna er ugift kigger den gifte Jens jo på en ugift.
Det her er måske overraskende, men den blev præsenteret for os på studiet i én af de første timer i videnskabsteori, og så vidt jeg kunne vurdere, havde de fleste, inklusive mig selv, sagt at det ikke kunne bestemmes ud fra de givne oplysninger, da vi lige fik 15-20 sekunder til at tænke over den.

Jeg kom ind med et fagsnit på 10,5. Jeg brugte to forsøg; læste fag op i halvandet år. Mit udgangspunkt var en sproglig STX fra 2006 (før-reform) med et C-niveau i matematik, ingen fysik og kemi og et gennemsnit på 7,9 (omregnet).

Jeg lavede en ret god unitest sidste år, så var nok kommet ind, selvom mit fagsnit på dét tidspunkt var under 10, hvis ikke AU havde ændret optagelsesreglerne midt på foråret fra fagsnit+unitest til fagsnit+relevant erfaring, muligvis pga. corona. Jeg havde ‘kun’ en kandidatuddannelse som talte for et tillæg på 0,4 så jeg endte 0,1 point under sidst optagne i kvote 2. Jeg fik tilbudt SDU men takkede nej, da jeg er etableret i Århus og arbejder i Silkeborg.