Gode råd til kommende medicinstuderende

Hi derude 8)

Har I nogle gode råd til kommende medicinstuderende, så smid dem endelig her! For eksempel ønskes der svar på nødvendigheden af en bærbar computer, køb af bøger og hvordan man bedst kan forberede sig på studiet…

På forhånd tak!

B :slight_smile:

Jeg har bestemt ikke haft brug for en bærbar computer i Odense. Har knap nok brugt den stationære. Jeg tror det eneste jeg har brugt comp. til i løbet af de første 4 semestre er lidt histologi på 1. og 2. semester og noget videnskabsteori på 3. og 4. semester.

Det eneste jeg vil anbefale mht. køb af bøger er, at spare sammen til dem og ellers vente. Jeg er sikker på, at I nok skal få rigeligt med information, så I køber de rigtige bøger. Ellers kan du jo læse de forskellige anmeldelser her på Frolds dejlige side :smiley:

Til sidst: Den bedste måde, at forberede sig til studiet er at sove hele sommeren. Det bliver der alligevel ikke tid til senere hen (er måske lidt farvet af, at jeg skal til reeksamen i nogle fag). :lol:

@B : Vedr. Bøger så vent til studie går igang - der vil i få at vide hvilke bøger der foreslåes det enkelte sted. Desuden er nærværende side jo også en hjælp både hvad angår andres erfaringer med bøger, men også vedr hvor man kan købe de enkelt bøger billigst.

Under hver bog ser du et ikon som det:

Ved at trykke på det får du en prissammenlignings side, hvor du kan se hvor bogen pt. er billigt. Dog er de lokale boglader ikke med i prissammenlignings testen, men det kan da give et fingerpeg om hvilken pris der er fornuftig for en given bog :wink: . Specielt engelske bøger er der meget at spare på. Den danske bogverden er desværre præget af “kartel” dannelser…

@Luxus Tak for ros´en… :smiley:

Mit råd angående bøger er at man skal spørge ældre studerende hvilke bøger de anbefaler. De bøger som underviserne anbefaler er ikke altid de mest pædagogiske og forstålige.
Desuden er amazon.com og amazon.co.uk god steder for boganmeldelser.
Mvh
Jacob

Jeg har aldrig haft brug for en computer til noget videre. Husk på der er meget få afleveringsopgaver på medicin. I Århus skal man aflevere en forskningsopgave på 9. semester og en arbejdsmedicinsk projektopgave på 6. semester. I dermatologi og ophthalmologi er det et must at se på billedatlas på nettet. Men på uni er der adskillige computere til dette formål, så man behøver ikke købe det sidste ny udstyr for at kunne gøre dette :slight_smile:

Køb en PDA (pocketpc eller palm).

De er efterhånden ikke særligt dyre og det er en klar fordel, at have et godt kendskab til brugen af disse. Ikke mindst da de, når jer, der starter nu bliver færdige, vil være langt mere udbredte rundt omkring på de forskellige afdelinger.

Et godt råd er at se ER/skadestuen. Der er mange nyttige oplysninger. Dog er det især sæson 1 der er bedst, hvor man kan identificere sig med Carter. Den er faktisk meget oplysende!
De er kommet til sæson 2(tror jeg) på tv3(klokken 17:00) som er også er værd at følge. -ellers køb den på DVD!

[quote=“McBain”:2aj41ehb]Et godt råd er at se ER/skadestuen. Der er mange nyttige oplysninger. Dog er det især sæson 1 der er bedst, hvor man kan identificere sig med Carter. Den er faktisk meget oplysende!
De er kommet til sæson 2(tror jeg) på tv3(klokken 17:00) som er også er værd at følge. -ellers køb den på DVD![/quote]

Hehehe… Og ikke mindst MAS*H

Kunne det tænkes at medicin bliver udbudt på Aalborg Universitet, fra 2005???
LM :shock:

Ja. I det mindste en Bachelor. Om de så har tænkt sig at starte en Kandidatuddannelse i år 2008 ved jeg ikke.

Jeg synes det er meget uheldigt - især for AU. I år 2007-2008 vil markedet jo være mere eller mindre mættet med nybagte læger - så vi har ikke brug for endnu flere studiepladser. Og man må gå ud fra at AU mister sygehusene i Nordjyllands amt - ihvertfald hvis Ålborg også vil have en kandidat uddannelse.

:expressionless:

Og glem ikke Scrubs!

Enig!

[quote=“stud.med.”:u61ez0t3]Kunne det tænkes at medicin bliver udbudt på Aalborg Universitet, fra 2005???
LM :shock: [/quote]

Hvis man læser Ugeskrift for Læger tyder det ikke på, at der vil blive medicin på Aalborg foreløbigt, da lægeforeningen er imod. Dog vil der muligvis oprettes en kandidat-del.
se evt UFL http://www.dadlnet.dk/ufl/2004/2104/2004nr21.htm

Morten

[quote=“Suppli”:2cfzi4og][quote=“stud.med.”:2cfzi4og]Kunne det tænkes at medicin bliver udbudt på Aalborg Universitet, fra 2005???
LM :shock: [/quote]

Hvis man læser Ugeskrift for Læger tyder det ikke på, at der vil blive medicin på Aalborg foreløbigt, da lægeforeningen er imod. Dog vil der muligvis oprettes en kandidat-del.
se evt UFL http://www.dadlnet.dk/ufl/2004/2104/2004nr21.htm

Morten[/quote]

Ok. Det jeg havde hørt læst fra en nordjysk lokalavis i påsken.

Ja, Scrubs styrer, specielt de første par afsnit var hysterisk morsomme, og man har foruroligende nemt ved at genkende de forskellige arketyper.
Vi vil jo alle gerne være som dr. Cox, men ved lidt reflektion må jeg nok erkende, at jeg nok ligner Todd (ortopæden med de afklippede ærmer) mest - trist.

Jeg synes bestemt også “Riget” skal nævnes i denne forbindelse… Den giver et godt og realistisk billede af neurokirurger… :wink:

Hehhe… Ja, som kommende stud.med, kan jeg heller ikke se mig fri for at se serier som ER og Scrubs. Men skal man have noget lidt mere realistisk, vil jeg anbefale folk at se “Life in the ER” på Discovery - fremragende serie!!

Yes, Trauma som den hedder på dansk er fanimej god!