Gøre det umulige muligt!

Hej.

Mit navn er Michael Hansen.
Jeg er en ung gut på 25 år som i et stykke tid (et par år)har gået og puslet med ideen om at studere medicin. Inden jeg starter, så kan jeg lige så godt sige til jer der håber på et kort og simpelt indlæg. Brace yourself, for det bliver langt!!! Hehe.

Ej, for at korte historien lidt ned. Jeg gik på Næstved Gymnasium for et stykke tid siden og var desværre så uheldig at dumpe eksamen i første omgang. Så jeg har vel allerede her afsløret at jeg bestemt ikke er en af de fyre med det gyldne snit! Så det blev en om’er og selvom jeg gjorde en rigtig god indsats, så hævede jeg ikke mit eksamenssnit med mere end et karaterpoint. Altså, min eksamen endte på 6,9. Og allerede der glemte jeg jo ALT om at komme ind på noget i nærheden af universitetet. Men efter en periode med værnepligt og lidt sommerferiearbejde, sendte jeg en ansøgning til Vordingborg Seminarium (lærerstudiet) og her går det faktisk rigtig godt. Jeg har klaret mig ganske fint igennem mine eksamener og jeg er nu på 4 årgang.
Og så melder det første spørgsmål sig jo allerede. Hvorfor i alverden skulle jeg dog vælge at springe på en uddannelse der KUN varer 6 år + en del mere, når jeg nu allerede HAR en professionsrettet uddannelse. Well, jeg tror det er fordi jeg holder mine muligheder åbne. Min drøm har nok altid været at komme på universitet i en eller anden form, men efter min temmelig skuffende Gym eksamen gik det lidt i vasken.

Jeg sendte for et stykke tid siden en mail til KU’s studievejledning om hvad mine muligheder for optagelse på Medicin var og jeg synes bestemt ikke jeg fik et særligt hjælpefuldt svar. Faktisk afsluttede personen med “Men hvorfor vil du dog søge ind på medicin??” Selvom spørgsmålet da er ganske relevant, så er det ikke ligefrem særligt motiverende spurgt!.
Jeg har læst et sted på KU’s hjemmeside (ikke at jeg entydigt vil studere på KU, men SDU har vist ikke samme tilbud) at en mellemlang videregående uddannelse giver ret til at søge optagelse, dog kun hvis man kan opfylde de specifikke krav, hvilket jeg heller ikke kan (endnu, men der kan man jo så også sige, at jeg skal supplere op, uanset hvad jeg vil studere). Af relevante fag, jeg har/har haft på seminariet, vil jeg da nok selv mene, at psykologi, fysik/kemi og idræt tæller med.
Jeg har ikke rigtig en speciel ide om, hvorfor jeg gerne vil studere medicin. Jeg føler ikke et specielt kald til selve lægegerningen, men jeg ved dog, at jeg gerne vil arbejde med mennesker og samtidig også have en akademisk udfordrende uddannelse. Det er nok først i forbindelse med Seminariet at jeg egentlig har opdaget, at jeg faktisk godt kan. Jeg er også meget interesseret i kroppen, hvordan den fungerer og tit, ikke fungerer. Jeg har, i forbindelse med mit studie som idrætslærer, begivet mig i krig med Vander’s Human Fysiology og Grays Anatomy for students, hvilket jeg faktisk synes er vældigt interessante bøger.

Så jeg har da en ide om, at der er noget der vil kunne drive værket. Dog skal jeg lige forbi den første STORE stopklods, som hedder Optagelse.

Jeg tror det jeg søger er, gode råd og vejledning. Dræb nu endelig ikke min drøm, men hvis jeres/din mening virkelig er, at jeg bare skal glemme det, så må man jo skrive det! Men jeg er nok ude efter noget lidt mere konstruktivt. Det er ikke for ingenting, at jeg vil gøre det umulige muligt.

Mvh
Hansen

Jeg håber det ikke gælder for alle vejledere på studievejledningen i Kbh, men betjening jeg fik derovre var mildest talt elendig. Jeg rykkede dem for at få at vide, om alle papirerne jeg havde eftersendt var iorden, og spurgte om jeg have fået de point jeg selv havde regnet ud (kvote 2 selvf.). Hun sagde, at det måtte hun ikke udtale sig om! Selvfølgelig må hun det, og det fik jeg hende også til… Der fandt jeg bl.a. ud af, at mine 10 mdr.´s erhverserfaring ikke var talt med, og det ville have været fatalt for min optagelse, hvis den fejl ikke havde været fundet :S Nul stjerner til KU Vejledning herfra.

Jeg kender ikke så meget til de nye krav på medicin, dem kender du sikkert bedre end jeg. Jeg vil råde´dig til at gå efter det 100%. Få bygget så mange erfaringer på som overhovedet muligt, se hvad man vægter højest og forhør dig på alle universiteter. Jeg ved ikke hvor relevant lærerstudiet er i ifht. lægestudiet, den står ikke på AU´s oversigt, så jeg ved ikke om du får point for den. Der er ikke andet for end at kaste sig ud det, jeg var villig til at læse i Gdansk i Polen for at komme til at studere medicin, så du skal have den rigtige mavefornemmelse før du smider alt du har i hænderne, for at få adgangsbilletten.

Inden du kommer til en samtale (SDU), så skal du have grunden til hvorfor du vil læse medicin på plads (Meget vigtig!) inkl. hvad der driver værket. Men det tror jeg bestemt også du har, hvis du begynder at skrabe erfaring osv. sammen…

Held og lykke med det hele… =)

Jamen, det lyder da godt. Glad for at du ikke mener, at det er en lost case på trods af mit elendige snit. Jeg læste et indlæg af en person herinde fra, som var kommet igennem nåleøjet med et 7,7 snit. DIG hører jeg bestemt gerne fra. Men alle er velkomne til at give mig deres mening, råd eller andet. Der er næsten 200 der har læst indlægget og kun en der har skrevet. Medicinstuderende må sandeligt være et folk af få meninger??

Jeg mener, at sådan som reglerne står på nuværende tidspunkt, at lærerudannelsen (Altså den mellemlange videregående uddanelse) giver tilladelse til at ansøge i sig selv, men de specifikke krav skal naturligvis opfyldes. Og det er så vidt jeg husker Mat A, Fys og Kem B, Engelsk B og Dansk A og skal tilsammen give 8 i snit. Så jeg skal bestemt arbejde på sagen. Jeg ved ikke hvor relevant selve læreruddannelsen er for medicinstudiet, men jeg regner dog med at de 3 nævnte fag (Fysik/KEMI, psykologi og idræt (fysiologi og anatomi) har en vis relevans. Hvor meget og lidt skal jeg ikke lige kunne sige.

Mvh
Hansen

Hvis du har viljen til at gøre det umulige muligt skal det nok lykkes dig at komme ind på drømmestudiet.
Jeg har ingen personlig erfaringer med dette, men kan måske trøste dig med at min veninde kom ind på KU (gennemn kvote 2)sidste år, med et meget lav gennemsnit fra gymnasiet, tror den var omkring de 6,9 også, men hun havde selvfølgelig suppleret med de nødvendige fag for at forbedre karakterene i dem, og var desuden en færdig uddannet fysioterapeut, som pyntede meget godt på hendes motiverede ansøgning.
So just keep it up, nothing is impossible :slight_smile:

Hejsa

Jeg er kommet ind på KU gennem kvote 2 og har haft fat i studievejledningen flere gange både på KU og SDU og de har været meget informative og hjælpsomme. Mon ikke du har været uheldig?Det skal i hvert fald ikke hindre dig i, at søge flere svar fra dem.

Hvad angår din søgen efter råd og erfaringer er mit umiddelbare indtryk af dit indlæg, at du ikke virker særligt interesseret i at læse medicin. Det virker som om du har fået lyst til en højere akademisk grad end seminariet generelt, så mon ikke plan 1 er at søge en masse information om flere studier og så tage den derfra i stedet for, at starte snævert kun med øje på medicin?

Pøj med det anyways!

Jeg er enig med Fernstrøm: synes ikke det lyder som om at du har lysten til lige netop at blive læge, men derimod BARE læse lidt mere nu når du er ved at nå enden med lærerstudiet. Du skal jo også huske på at når med.studerende ser at du skriver at du ikke helt ved om det er læge du vil være, men at du gerne vil arbejde mennesker og synes kroppen er spændende, ja så tror jeg lige du skal huske på at medicin studiet nok er et af de mest krævende studier, ikke bare 6 år, men måske 13-20 år.
Og dine ønsker kunne skam sagtens passe på en uddannelse til fysioterapeut, var det ikke noget???
Desuden skal du jo tænke på at selve medicinstudiet sikkert er langt anderledes end lærerstudiet. Jeg tror i hvert fald der er MEGET stor forskel på at terpe terpe terpe anatomi og så lave gymnastik koreografi til lærereksamen i idræt. Tro mig, jeg har set video fra en eksamen i idræt fra et lærerseminar…

Sidst men ikke mindst, jeg tror ikke du skal sammenligne den fysik, idræt m.m du har på seminariet med medicinstudiet… Tror der er betydelig forskel i niveau…

Jeg tror ikke du skal gøre dig store forhåbninger med at komme ind, da kvote 2 nu kører mest på karaktererne…-ja, næsten udelukkende!! Bertel Haarder satte lige et par regler i kraft som gør at de ikke længere kigger på højskole, erhvervserfaring og anden uddannelse (måske på SDU, de er ikke så hårdnakket som de andre steder og vælger efter BEST MATCH, sådan ca…)

Men held og lykke da!

Først og fremmet. Jeg er da glad for at i trods alt er ærlige og siger jeres ærlige mening, frem for bare at stryge mig med hårene. Så tak for det! Men jeg tror måske jeg ikke har været helt præcis eller udtrykket mig godt nok.

Det jeg trods alt mener er, at det er ikke fordi interessen i at arbejde som læge ikke er der. Ud fra de ideer og forestillinger jeg har og det jeg har læst og hørt fra andre, lyder det til at være et yderst spændende studie/arbejde og jeg vil sagtens kunne se mig selv i rollen som læge. Jeg har jo ikke nogen praktisk erfaring omkring det ( i og med jeg ikke har været læge!!! :wink: ), men jeg er skal godt klar over at er et krævende studie, som kun sender dig ud i en krævende turnus runde, som dernæst… Jaa, kort sagt. Jeg er helt med på at studiet måske nok er et af de mest krævende studier. Og så når man er “færdig” med at studere kommer man kun ud til et krævende arbejde, med lange vagter og lign. Det jeg mente med min kommentar er nok, at jeg ikke er den type der altid har vidst at jeg skulle være læge. Og som sagt, efter mit dårlige resultat fra gymnasiet røg alle ideer om at læse nogetsomhelst på universitetsniveau.

Og sidst. Jeg har skam også spolet rundt efter andre studier. Fysik og kemi er også fag der interesserer mig utroligt meget. Så det er skam også en mulighed. Men på en eller anden måde synes jeg altid at vende tilbage til ideen om at læse medicin.

Mvh
Hansen

I år er der ledige pladser på f.eks Biologi, Naturvidenskab og Lægemiddelvidenskab på SDU, som man stadig kan nå at blive optaget på. Man kan helt sikkert forme sin karriere inden for disse fag, så man kan komme til at arbejde med mennesker/mennesket hvis det er det, som man ønsker.

I år er der ledige pladser på f.eks Biologi, Naturvidenskab og Lægemiddelvidenskab på SDU, som man stadig kan nå at blive optaget på. Man kan helt sikkert forme sin karriere inden for disse fag, så man kan komme til at arbejde med mennesker/mennesket hvis det er det, som man ønsker.[/quote]

De uddannelser som spurs_hot nævner har mere tilfælles med medicin-studiet end fx lærerfaget. Måske kunne du søge ind på de ledige pladser og hvis det er noget for dig fortsætte.
Og hvis du stadig brænder for medicin, kan du sikkert få flere “points” for at ha læst disse uddannelser, som er mere relevante i forhold t de fag man har.

Men ellers ja så go for it. Intet er umuligt! Sæt dig ind i reglerne og kravene og kæmp for det.

HELD OG LYKKE!!

Jeg takker mange gange for de gode forslag. Keep 'em coming. Indtil videre gør jeg min læreruddannelse færdig. Det skader jo ikke at have den på CV’et samt at have udført en god portion arbejde som lærer. På SDU’s hjemmeside står der, at arbejde som lærer eller lærervikar tæller. Ydermere har jeg så dermed også noget at falde tilbage på, hvis min videre uddannelse skulle glippe af forskellige årsager. Jeg vil for den sags skyld også gerne høre fra jer herinde, hvad i synes om at læse til læge/arbejde som læge, både gode og dårlige ting.

Mvh
Hansen

Hej Hansen.

Jeg tænker 2 (4) ting når jeg læser denne tråd.

  1. Har eller kunne du overveje at læse idræt ved universitetet? Der stilles sikkert en del højere krav, end de du hidtil har oplevet, og du kommer til at læse tykke bøger på engelsk og lære flere detaljer om kroppen og den måde den fungerer og hænger sammen på…

Hvis det ikke var noget, vil jeg stærkt tilråde dig til at

  1. søge et studiejob som har med mennesker at gøre, på en anden måde end den du kender fra dine praktikker på div. folkeskoler. Bare det at du kommer i nærkontakt med mennesker, fx gennem et weekendjob i hjemmeplejen, vil kunne give dig et indtryk af, hvordan det er at komme tæt på mennesker på en anden måde. Jeg ved dog godt, at det ikke er de arbejdsopgaver du vil møde som læge, men det hjalp mig. (Desuden ser man en masse forskellige sygdomme, som man så kan gå hjem og læse om, hvilket jeg også syntes var fedt).

en 3. mulighed: det kan være, at du ved at undersøge opbygningen af sygeplejerskeuddannelsen, og evt. fysioterapeutuddannelsen som tidligere nævt, vil kunne få dig til at få øjene op for, at der er mange andre muligheder indenfor sundhedssektoreren, som også kan være rigtig spændende.

  1. Søg evt. om nogle dages praktik på en sygehusafdeling. Jeg ved ikke, hvor villige de er, men hvis du forklarer dem din situation (sørg for at lyde meget interesseret) kan det være at de vil tage dig ind. Det kunne da være en perfekt mulighed, for at følge en læge, en sygeplejerske og evt en fysioterapeut en dag hver… og så samtidig opleve og mærke stemningen på et hospital/sygehus. Som du selv nævner, ved du ikke så meget om det, i og med at du ikke har ‘været læge’. Derfor synes jeg du skal gøre noget for at få et indblik i sundhedssektorens muligheder. Så kan du måske få be- eller afkræftet nogle af de tanker du går med.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det virker til at være blevet endnu sværere at komme ind på medicinstudiet efter, at de har ændret reglerne for kvote 2. Og derfor må jeg fremhæve, at chancen for at blive optaget på en anden uddannelse, derfor også må være en hel del højere.
Jeg blev selv optaget på kvote 2 på KU i sin tid. Jeg var eén ud af 100 optagne… Og det var et år med 1500 kvote 2-ansøgninger. Så jo, tro mig, jeg var glad -meget glad, for at slippe gennem nåleøjet. Men de ting jeg havde beskæftiget mig med de sidste 4-5 år, var også ret målrettede. Så jeg kan ikke sige at det var let. tvært imod.

Lav en aftale og kom ind og snak med en fra studievejledningen, evt på Panum i kbh. De kender alle reglerne for hvordan og hvorledes med points osv. Du skal både have snittet, fag, karakterer i enkelte fag i orden, selvom det er kvote 2. Desuden ved de også hvad der ellers tæller… din skolelæreruddannelse måske!? Det ved jeg ikke noget om.

Håber du kan bruge nogle af mine råd. Ville have skrevet et par linjer, men det endte med lidt mere.

Dernæst, vil jeg bare sige at du skal klø på, for at nå dine drømme! Og held og lykke med søgningen.

Mvh MiNi

Hej igen.

Jaa, jeg ville jo ikke gøre dette indlæg til hele min selvbiografi, men jeg vil da selvfølgelig lige nævne lidt mere. Jeg tror måske ikke igen jeg har udtrykt mig klart nok eller også har jeg udtrykt mig lidt forkert. Når jeg læser mine indlæg igennem, så kan jeg sagtens forstå at i tænker at jeg ikke virker helt interesseret og det sådan bliver noget ja og måske.
Tro mig, jeg er bestemt interesseret i at arbejde som læge. Jeg synes at hele det med at arbejde med mennesker, deres sygdomme og hvordan man på bedste vis hjælper dem, virker som et utroligt spændende og givende arbejde. Helt sikkert også krævende, men sådan skal det da også være. :wink:
Jeg besøger jævntligt NEJM for at finde opdaterede artikler og for også, så langt som jeg nu kan, at hjælpe min kæreste som lider af astma, fibro myalgi og EDS. Og når jeg sidder med mine anatomi og fysiologibøger, kan jeg som regel slet ikke lade være med at læse i dem. Så jeg synes selv jeg er død motiveret. Bortset fra det…

Så har jeg undersøgt andre uddannelsesmuligheder. Jeg er også meget interesseret i Fysik og Kemi, hvor det især indenfor fysikken er Astrofysikken, der trækker. Så det er bestemt også en mulighed.

Sidst kan jeg nævne at jeg faktisk var så heldig, at Næstved Sygehus (tilsyneladende) gerne vil have mig til at rende rundt og forstyrre i et vist stykke tid. Overlægen på Med. Afd. har ihvertfald inviteret mig til en samtale, for at snakke om hvad han kan tilbyde. Jeg glæder mig rigtig meget!!! :smiley:

Hvis der er nogen herinde, og det er der vel, der enten studerer eller arbejder på Næstved, så kan det være vi ses.

Mvh
Michael Hansen

Hej Michael.
Jeg er selv kommet ind på kvote 2 efter en lang og hård kamp. Jeg går 100% ind for, at du skal forfølge din drøm, hvis det at blive læge virkelig også er din. Noget af det, som går mig allermest på for tiden er alle de studerende som nu begynder at tale om eller dirkete springer fra studiet, nu hvor vi er nået et semesters tid hen på først år. Det er folk, som savner deres gamle liv med vennerne, kæresten, familien. De savner deres fritid, afslapning og alt andet der gør livet sødt. Medicin skal gøre dit liv sødt. Hvis det ikke gør det, får man svært ved at holde gejsten oppe gennem de mange års studier. Min pointe er,at selv om medicin og sygdomme er spændende, er der utroligt meget stof(især i de første 3 år) som ikke nødvendigvis er så fængende. Den basale biokemi får de færreste op af stolen af bare glæde:)

Det jeg synes du skal reflektere over er, hvorvidt du er villig til at ofre en del af dit sociale liv for dette studie. Om du kan holde gejst og interesse når du skal læse mindre spændende stof, for det er netop disse ting der overrasker folk. Og så springer de fra i løbet af 1. eller 2. semester.

Bare et lille råd.

Hej Camilla.

Jeg er helt enig med dig.
Som sagt skal jeg først afslutte min nuværende uddannelse. Jeg er et halvt år fra at være færdig, så at stoppe nu ville være direkte tåbeligt. Derefter skal jeg nok lige prøve lærefaget af et stykke tid (og tjene nogle penge) før jeg går i krig med supplering og derefter ansøgninger.
Lige nu kender jeg jo kun til biokemi og organisk kemi fra det jeg har læst i Vanders human physiology og Chemistry af Housecroft. Jeg har også Introduction to Organisk Chemistry af Atkins, men jeg er ikke nået særligt langt i den endnu. Dermed læser jeg så også fysiologi og anatomi, hvor jeg har Grays Anatomy (for students). Utrolige interessante emner og utrolig fede bøger at læse. Jeg er nået igennem ryggen, thorax, abdomen og nu ved bækken (pelvis and perineum) i Grays. Og jeg synes da, når jeg først lige er noget et lille stykke i bøgerne, så kan jeg næsten ikke stoppe igen. Og når jeg får lov til at låne bogen, går jeg så småt igang med Histologi og Celle biologi. Om det karakteriserer mig som en der er interesseret i medicin eller bare en læsenørd uden noget videre liv, skal jeg ikke kunne gøre rede for. Men jeg føler mig squ lidt som en svamp på det her felt. Jeg vil bare vide og vide og vide. Og skønt at jeg næppe bliver superlæge af at læse Grays, Vanders og Kierszenbaum, så synes jeg da selv at jeg har fanget et par ting.
Det skal dog lige siges, at jeg ikke har købt alle disse bøger, fordi jeg går og keder mig ufattelig meget og tror at jeg af den vej kommer det tættere på at blive læge. Jeg har brugt kemi bøgerne i forbindelse med Fysik/kemi studiet og anatomi og fysiologi i forbindelse med idræt. Histologi er ikke en bog jeg har købt, men kan låne på ubestemt tid, som jo så er den første jeg får fat i 100% af ren interesse og nysgerrighed. Generelt synes jeg så også at de engelske bøger er bedre at læse, bedre dækkende og mere grundige, samtidig med at de så også er ret pædagogiske at læse.
Dog vil jeg da også sige, at der er da dage hvor jeg ikke synes at bøgerne virker så interessante. Generelt synes jeg dog at jeg er virkelig interesseret i medicin, ihvertfald på det boglige felt. Men forhåbentlig kommer jeg en lille bitte smule tættere på at vide mere om det rent praktiske, efter uge 7.
Jeg håber da naturligvis at der også bliver tid til at slappe af, hygge og være sammen med venner. Men jeg bruger allerede en stor del af min fritid på at læse bøger, så det problem tror jeg ikke jeg kommer til at have i større grad. :slight_smile: