Grays anatomy?

Jeg har søgt ind på lægestudiet og min onkel (læge) har sagt at Grays anatomy, er en kanonbog at læse op i før studiestart. Forholder det sig sådan? Jeg ønsker en bog der er letforståelig med korrekt latinsk nomenklatur (ikke for amerikaniseret/englificeret). Hvis jeg skal læse lidt anatomi op, før studiestart, er det så bogen ?

ps: Jeg har tjekket søgefunktionen. Der er tilsyneladende mange delte meninger. Håber i kan hjælpe!

Tjah, nu ved jeg ikke helt hvilket Uni du starter på, men uanset hvad vil jeg råde dig til at holde sommerferie, du skal nok få rig mulighed for at læse under studiet…

Hvis du så alligevel ikke kan dy dig for at læse lidt, så ville jeg nok vælge at læse op på den almene kemi.

Jeg har lige afsluttet min gymnasietid med mundtlig eksamen i biologi samt kemi, så føler jeg har fået på det basale kemi/biokemi. Har altid læst og interesseret mig meget for medicin, så læser en del i min fritid. Du har fuldstændig ret i, at jeg bare skal nyde ferien :slight_smile:

Synes bare det er fornøjeligt at lære! Derfor vil jeg gerne kaste mig over noget makro-anatomi. Er grays anatomi tilrådelig eller skal jeg finde et andet alternativ?

Hej Mikkel
Jeg vil anbefale dig at læse op i “Bevægeapparatets Anatomi” af Finn Bojesen Møller.
Kanon bog, nomenklaturen er i orden og den er langt mere overskuelig at starte med. Kan sandsynligvis skaffes hjem via dit lokale bibliotek.

Som andre har nævnt, vil jeg dog anbefale dig at holde ferie. Det er noget af et marathon-studie du skal igang med, og du vil tids nok blive træt af at læse. Slap af, nap et kapitel i ny og næ og glæd dig til verdens fedeste studietid, der venter forude.

Mvh steen

Jeg har Gray’s Anatomy stående på hylden, og jeg tror ikke at det er den rigtige bog at begynde med. Den har netop ikke den latinske nomenklatur, som vi bruger herhjemme, og den er utroligt omfattende, så det vil nok være svært at gennemskue hvad der er væsentligt at læse.

Hvis du brænder for at skaffe dig noget mak-anatomisk relevant, hvorfor så ikke købe et anatomisk atlas? (Netter, Sobotta, Thieme eller andet) Det får man god brug for gennem studiet, og det kan du allerede nu godt sidde og kigge lidt i, og lære lidt skelet + muskler.

Jeg er ikke videre begejstret for Finn Bøjsen-Møllers “Bevægeapparatets anatomi”, der i øvrigt er et opdateret plagiat af Erik Andreasens “Bevægeapparatet, anatomi 1”. Sidstnævnte er helt tilbage fra 1960’erne og 1970’erne.
Jeg er ikke så imponeret over epigoner som den kære Finn :censored:

En rigtig god anatomibog at invistere i er Heinz Feneis’ “Anatomisk billedordbog”. Den anatomiske nomenklatur er latinsk og korrekt, og bogen er anvendelig både under og efter studiet.

kære Jevolent
Du lyder som en rigtig bogorm:-). Der er ikke noget galt med det især når du søger ind på lægestudiet!!
Du vil blive modtaget med åben arme på studiet uanset dine ambitioner og læsevaner:-)
Pas på med læseriet idet det kan nemt end med negativ effekt.
Med hensyn til anatomi læsningen synes jeg at du skal i først omgang brug Anatomisk Billedbogen da du endnu
ikke kender pensum på faget. Du kan begynde med at lære alle huller i hovedet, og de strukturer der løber igennem
Der kommer du vist til at opdage hvor spændende og nemt anatomi kan være :slight_smile:
Velkommen til Gray’s verden

Når vi nu siger, at det almene kemi ville være smart at holde ved lige - snakker vi så almen gymnasiekemi?

mange bliver noget overraskede over hvor meget kemi egentlig fylder, både organisk og almen kemi.
Jeg har altid synes at jeg var rimelig habil til kemi, men jeg fik alligevel min sag for.
specielt på KU, er havledelen af 1. semester tildelelt kemi.

selvom meget måske vil være en kende uforståeligt, så kig eventuelt på 1. semesters eksamensæt - så for man en god iden om, hvad det er man skal kunne.
eksamensættene findes her (med besvrelser):
http://www.medicin.ku.dk
kig under linket der hedder eksamen.

nu er det efterhånden en del år siden at jeg var på 1. semester, men den organiske kemi kan man sagtens læse op på derhjemme uden at skulle suppleres af undervisning - kan meget varmt anbefale mc. murry - organic chemistry (tror jeg den hedder)
ellers så køb de anbefalede anatomiske bøger og kig lidt i dem - ved ikke om Hole’s stadig er den anbefalede lærebog, men den er ihvertfald letlæselig og fuldt ud pensumdækkende.

Tak for de gode svar :slight_smile:

  • Jeg bestilte grays, sobotta og netters hjem via nettet og må godt nok indrømme, at standarden er høj ved sobotta’s og netters. Fantastiske atlas!

Jeg er kommet ind på AU ikke KU - bare lige for at få det på plads :wink: men tror måske jeg 2-3 måneder før studiestart læser mine gamle kemibøger igennem. Heldigvis var kemi en af de afsluttende eksamener på gymnasiet, så der blev terpet en del.

Lige nu læser jeg de indre organers anatomi, bevægeappartets anatomi, neuroanatomy og langmanss embryologi kombineret med et atlas. Det fungerer rigtig godt, og er noget man kan gå til og fra.

Når nu det er AU du starter på så er det ikke nødvendigt at terpe kemi lige inden studiestart, da hele første år er ren anatomi både makro og mikro. Biokemien starter først på 4.-5. semester.
Det er de færreste der bruger både Netter og Sobotta så håber det er biblioteket du har bestilt bøgerne på og ikke i en boghandel.

Nå for søren, hvad i bruger man så :o ?

Jeg synes ikke grays anatomi var specielt god, men som atlas, må netters og sobotta da være noget af det bedste… Synes i hvert fald begge værker er utroligt gennemførte. Har ikke prøve thieme endnu.

hvad er alternativet? Man har vel brug for et anatomisk atlas?

mente ikke at det var et dårligt valg, men at man enten vælger Netter eller Sobotta!
Det er en fordel til undervisningen at man har samme atlas som ens holdunderviser