Guide til kvote 2 SDU ansøgeren

Eftersom den anden guide virker til og være slettet, så vil jeg prøve og skrive en ny.
Det her er en guide til dig som søger ind på medicin kvote 2 ved SDU.

Før jeg blev optaget så havde jeg læst alt hvad jeg kunne om processen og hvordan det hele foregår hvilket jeg tror er en stor del af min personlige succes så det her er en chance for mig at give tilbage til det her lille samfund som hjalp mig så meget.

MCQ

Proccesen ved SDU skiftes op i Multiple Choice Questions og Multiple Mini Interviews.
Når du søger ind som berretiget ansøger (se: http://www.sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Medicin/Adgangskrav) så bliver du inviteret til den første del af forløbet som kaldes multiple choice questions eller MCQ for kort.
Denne test er en skriftlig test på 2 ½ time. Det siger SDU om MCQ: [quote]Multiple Choice testen omfatter ca. 100 spørgsmål og varer sammenlagt 2 1/2 time. Der testes inden for tre områder - kvantitativt, kritisk og sprogligt ræsonnement.Multiple Choice testen er udviklet med henblik på at bedømme kompetencer, der er væsentlige for studerende på videregående uddannelser.[/quote]

Se http://www.sdu.dk/Uddannelse/Optagelse/Bacheloruddannelser/Kvote_2/Optagelsesproever_MCQ_MMI#Multiple Choice test for nærmere information omkring MCQ.

Du møder op ved selve universitet hvor testen foregår i et af deres auditorier. Der er omkring 100 elever i hvert auditorium.
Jeg vil stærkt anbefale noget mad og drikke og så måske nogen ørepropper hvis du er nemt distraheret til prøve. Personligt har jeg altid en energi drik og en banan med til prøver.
Der er 100 spørgsmål og 150 minutter til og svare dem på så du har altså kun 1 ½ minut til hvert spørgsmål! Det er ikke ret meget tid da spørgsmålene er omkring en halv A4 side hvert.
Jeg gjorde selv hvad mange anbefaler og det er simpelthen og køre igennem spørgsmålene i samme rækkefølge som de forekommer og så markere dem jeg ikke umiddelbart kan svare på. Hvis det går godt for dig, så har du måske omkring 30 spørgsmål som du kunne svare på, 50 gode gæt og 20 som du slet ikke er sikker på efter knap 2 timer. Så kan du bruge den resterende tid til at gennemgå listen som du ikke forstod i første hug og svare på så mange som muligt der. Efter du har gennemgået den liste kan du så vende tilbage til dine 50 gode gæt og få gjort dig lidt mere sikker der.

Der er hvert år omkring 1500 ansøgere som deltager i MCQ. Der er 300 pladser til MMI så der er ca. 20% chance for at komme videre her. De sidste par år har grænsen været omkring 50-55 rigtige ud af de 100 spørgsmål.

Se Koch’s indlæg i en tråd på siden for nærmere statistik og korrelation mellem adgangskvotienter, MCQ og MMI:
http://studmed.dk/forum/180-Kommende-studmed/83271-kvote-2-sdu-2014?start=15#84376
Noter at der virker til at være en stignin af ansøgere hvert år. 2014 var der lige over 1500 ansøgere til MCQ, medicin.

MMI

Multiple Mini Interviews. Denne del foregår ved Odense Universitetshospital. Det siger SDU om MMI: [quote]MMI består af en serie af 6 - 8 på hinanden følgende interviewstationer af ca. 8 minutters varighed hver. Hvert interview har en kort instruks der fortæller, hvad interviewstationen går ud på. På hver station er der en interviewer, som bedømmer ansøgerens præstation.

Hver interviewstation tester kun ét aspekt af ansøgerens kompetencer og der bedømmes ud fra fastlagte kriterier. Det betyder, at alle ansøgere testes og vurderes på samme måde. Ved de enkelte stationer afgives der point efter en skala fra 1 - 7, hvor 7 er det højeste point. Den endelige bedømmelse er baseret på det samlede resultat for alle interviewstationerne. Vurderingerne foretages med henblik på at identificere de studerende, der har de bedste forudsætninger for at kunne gennemføre studiet.[/quote]

Til denne del er der betydeligt færre mennesker. Ansøgere mødes i et venterum hvor man deles op i grupper. Hver gruppe skal vente indtil det bliver deres tur til prøverne. Selvom du er en af de første ind, så skal du vente indtil alle er færdige og det her tager altså en god del af dagen så jeg vil i hvert fald stærkt anbefale mad og drikke samt en bog (kindle eller ipad duer ikke da ALT elektroniskt skal væk).

Når det endelig bliver din tur, så stilles du op med ryggen til en dør til din første prøve. Når klokken ringer vender du dig om og får 2 minutter til at læse en intro tekst til din prøve. Så ringer klokken igen og så skal du ind og vise hvad du kan. Til nogle af prøverne skal du direkte ind i lokalet men det kommer jeg ind på lige om lidt.

Prøverne virker til at og være noget af samme art hvert år. Der er i hvert fald ALTID en motivationsstand, en samarbejdsstand, en engelsk prøve og nogle etiske dilemmaer som skal løses.

Husk før du går ind i hver stand at det er altså mennesker som du arbejder med her. Det betyder at alt som gælder i almenne sociale forhold også gælder her.
Jeg gik ind i hver eneste stand med et bredt smil på læben, et muntert “God dag!” og gav hånd til ham/hende på den anden side og præsenterede mig selv. Det er en no-brainer at du altså skal virke positiv og testeren skal have et godt første indtryk af dig. Hvis du får tid til en joke eller noget small talk (fik snakket/svaret på alt hvad du synes du skulle komme ind på), jamen så go for it. Jeg fik nogle af mine højeste points i en stand hvor 20% af tiden var urelateret snak.

Standende 2014:

Motivation
Her skulle vi direkte (ingen 2 minutters læsetid) ind og fortælle alt om os selv og hvorfor vi gerne vil studere medicin. Mange glemmer at det gælder altså også om hvorfor du KAN studere medicin.
Forklar hvad du har lavet indtil nu. Hvad er dine interesser som relaterer til medicin og hvad har du gennemført indtil videre som gør dig til en god medicinstuderende? Vær positiv og begejstret imens du snakker om disse ting. Læs uddannelsen ved SDU igennem så du ved hvorfor du gerne vil studere i Odense. Selvom det ikke er dit #1 valg så find nogle ting som interesserer dig ved studiet i Odense.

Engelsk
Her skulle vi direkte ind i et lokale hvor der sidder en med 2 bladsider af tekst som vi skulle læse. Vi fik chance for at tage noter hvis vi gerne ville det. Efter 6 minutter tror jeg det var, så fik vi 2 minutter til at forklare teksten ud fra nogle spørgsmål som testeren havde lagt frem.
Jeg snakker personligt bedre engelsk end både mit modersmål (islansk) og dansk så jeg troede at jeg skulle ind og skore maks points her, men jeg kom til at skore mine laveste points ved denne stand.
Grunden var at jeg skyndte mig alt for meget. Jeg troede at der slet ikke var tid til at læse hele teksten, men det er der altså. Læs ved din normale hastighed og prøv og slap af. Jeg var alt for ophidset og tænkte på tusind andre ting imens jeg læste.

Skuespil
Her læser du en intro tekst i 2 minutter hvor du forbereder dig selv og dine holdninger til situationen.

Her gælder det altså om at vise at du kan agere på en situation men også at du kan kommunikere fornugtigt med andre mennesker under pres. Vær ikke genert omkring skuespilleren. Disse skuespillere er altså rigtig dygtige og de er vant til alt hvad du kan finde på. Vis medlidenhed ved at tage hendes hænder eller sætte en hånd på skulderen etc. Find din indre skuespiller og vis hvad du kan. Tag stilling til sitationen for der kommer til og være en problemstilling som du skal svare på.
Skal du melde det til politiet selvom hun ikke vil have at du gør? Jeg lod hende bestemme det og ringede ikke. Jeg fik gode points her.

Etisk dilemma

Læs teksten godt og grundtigt igennem og formuler din stilling. Jeg læste en del op på etik før jeg var til prøverne så jeg vidste lidt om menneskers egen frie vilje og sådan som jeg kom ind på. Pas på at du ikke sidder der og siger: “Jeg synes…”. Du skal debatere din point. Der skal være logik bag dine ord og det skal du vise. Hvorfor er det dårligt for hende?

Samarbejde

Det jeg gjorde var jeg at fandt min partner allerede i ventelokalet og så satte jeg mig simpelthen bare ved siden af hende og lærte hende at kende så prøven ville blive nemmere.
Jeg fik selv ikke særligt gode points her men jeg ved godt hvorfor. Jeg fumlede med mine ord og jeg gjorde det ikke særligt klart hvad det var jeg ville have min partner til at gøre. Jeg var også stresset og skyndte mig for meget.
Hvis jeg skulle gøre det igen, så havde jeg snakket langsommere og gjort mig mere tydelig.

Problemstillinger

Her gælder det jo bare om at se problemstillingerne i teksten. Da jeg gik ind i lokalet så vidste jeg ikke engang hvad en problemstilling var (lang tid siden jeg boede i Danmark) og efter at jeg fik det forklaret så ledte jeg bare efter problemstillingerne og udtalte mig om dem. Søg teksten godt igennem for problemstillinger imens du læser den og svar på dem med det samme er mit råd her.

Til sidst:
Det er alt hvad jeg kan komme i tanke om som kan hjælpe dig som ansøger. De siger at du ikke kan forerede dig til prøverne men jeg er uenig. Du kan sagtens læse op på etik for eksempel. Du er også MEGET bedre udrustet til prøverne hvis du er forberedt på hvad der kommer til at ske.
Hvis ikke jeg havde vidst at jeg kun havde 1 ½ minut til hvert spørgsmål til MCQ så havde jeg nok fået et KÆMPE chok og dumpet.

Lad mig endelig vide hvis der er grammtik- eller stavefejl i teksten. Mit dansk er lidt rustent. Chip også endelig ind med egne tips og tricks!

Held og lykke!

1 Synes om

Jeg skal bare lige høre; I får ikke at vide at I ikke må sige noget detaljeret om de konkrete MCQ-situationer ? Jeg mener at vi fik det at vide, dengang jeg var til optagelse.

Det eneste vi fik og vide var at vi selfølgelig ikke måtte tage en prøve med ud. Mener du måske MMI? Der passede de bare på at vi ikke kunne få kontakt til de andre deltagere så vi ikke kunne fortælle noget om standene. Men de ændrer jo hvert år så jeg tror ikke at der er noget galt i at fortælle hvad der foregår i dem efter prøverne er færdige?

Jeg har taget detaljerne ud for en sikkerheds skyld (MMI), hvis det skulle være rigtigt at vi af en eller anden grund ikke må udtale os om prøverne.

Julierk skrev:

Hej Julie

Ligesom i de andre år, skulle vi underskrive på at vi ikke ville videregive oplysninger om MCQ testen, hvilket skyldes genbrug af spørgsmål, i prøver både før og efter den på SDU, samt i prøverne i de efterfølgende år. Der er også ophavsret på sættet og spørgsmålene, hvilken SDU ikke ejer, hvorfor deres spørgsmål på hjemmesiden ser anderledes ud.

Hvad angår MMI, ved jeg at interviewerne har tavshedspligt i USA, hvor systemet kommer fra, da interviewerne får et kompendium med mulige svar, mulige indgangvinkler, mulige synspunkter, mulige konflikter og en masse andet information, der danner grundlag for bedømmelsen, og derved er en slags facit. Jeg vil tro at det samme gælder på SDU, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl :slight_smile:

Selv har jeg på intet tidspunkt set, eller hørt, noget med at vi ikke måtte fortælle om testene. Det vil også være lidt svært at nægte folk det, da vi ikke har underskrevet noget, og derfor er lidt svære at holde ansvarlige :wink:

Hov, ja, jeg mente MMI. Jeg husker nok forkert, og har blandet det sammen med MCQ-“tavshedspligten” :slight_smile:

Ok :slight_smile: Er den ok nu tror I?

Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle være ok.

Det som jeg vil opfordre folk til, er, at skrive om deres fremgangsmåde i de stande det er gået godt på. Har man f.eks. fået 7 point i en stand, må det formodes at der er gjort et eller andet rigtigt, og derved er en beskrivelse af hændelsesforløbet måske meget rart for kommende prøvedeltagere :slight_smile:

[quote=“Badeabe” post=85121]Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle være ok.

Det som jeg vil opfordre folk til, er, at skrive om deres fremgangsmåde i de stande det er gået godt på. Har man f.eks. fået 7 point i en stand, må det formodes at der er gjort et eller andet rigtigt, og derved er en beskrivelse af hændelsesforløbet måske meget rart for kommende prøvedeltagere :)[/quote]

Ja, enig.

Må jeg stille dig nogle spørgsmål omkring MMI? Har læst en del tråde omkring prøven og kan se at du er yderst aktiv i dem allesammen :slight_smile:

Ja, gerne, men det kan være jeg ikke kan svare på nogle spørgsmål da jeg er interviewer på selve dagen.

Helt i orden! Det er også bare mere nogle generelle ting, ikke så meget om det specifikke emne :slight_smile:

  1. Den del informationshåndtering, hvor teksten er på engelsk; Diskuteres teksten på dansk eller engelsk efterfølgende?

  2. Motivationsstanden; er det en god idé at nævne hvad man har lavet de sidste par år for at gøre sig mere kvalificeret til studiet, eller er det kun hvad der driver en til at læse medicin?

  3. Er det studerende eller lærer der vurderer en?

  4. Jeg er på hold 1, jeg ved ikke helt om jeg er glad for at være en af de første eller ej. Hvilket hold var du på? Ville du selv foretrække at være en af de første eller sidste?

  5. Har du nogle gode råd, som ikke står i nogle af de andre tråde? (jeg har læst dem alle, 20 gange! :joy:) Jeg er ved at gå ud af mit gode skind af nervøsitet da det er så vigtigt for mig.

Hej igen.

  1. Den plejer at blive diskuteret på dansk efterfølgende.

  2. På motivationsstanden stiller de mange spørgsmål, og de er lidt påpasselige med at lade dig flyve ud på en tangent, så det er helt fint at du nævner hvad du har lavet de sidste par år som gør dig kvalificeret, men prøv at indsætte det ind i et spørgsmål som du får, fx. “Hvorfor tænker du at medicin er noget for dig?” så kan du svare “blablabla og så forresten var jeg en del af et forskningshold i mammaecancer, hvor jeg havde en god oplevelse og nød jobbet”.

  3. Det er forskelligt. På nogle stande er det læger/professorer og på andre stande er det studerende. Er de midt i tyverne, så er det nok en stud.med :slight_smile:

  4. Jeg var selv på eftermiddagsholdet. Der bliver skiftet bedømmere på standene så der ikke sidder en træt bedømmer til sidst og interviewer folk på ottende time, så bare rolig, jeg tror ikke det spiller nogen rolle.

  5. Læs HELE papiret igennem (instruksen) når du går ind og husk at du kan læse den stadigvæk når du er inde, så det er okay at du ikke når at læse den igennem på de 2 minutter, så gør du det bare færdigt inde på standen. Men læs ALT og fokuser især på hvad din opgave er (den står på de fleste stande nederst med tyk skrift). Der er rigtig mange som læser teksten men rent faktisk glemmer at læse opgaven fordi den står lidt nederst nede og i en anden skrifttype så jeg tænker måske hjernen overser det? Det sker i hvert fald tit.

Når du så er inde på standen og skal snakke, så er det for det meste dig som skal snakke, ikke intervieweren (medmindre det er motivationsstanden, så kan de finde på at spørge ind til rigtig meget). Forvent ikke et modspil fra din interviewer, men vis dem at du kan snakke om emnet selvstændigt.