Gyn/obs før eller efter barsel?

Jeg er gravid og har termin i april. Næste semester er 12. (KU) og har planlagt at tage et af opholden før jeg går på barsel (hvis jeg er i form for det!) Jeg skal søge om dispensation for særlig holdsætning for at dele på semestret, og kan i den også skrive ønskemål om hvilket ophold jeg vil have først i følge studievejledningen. Er ikke helt sikkert det kan lade sig gøre, men prøve kan man jo.
Så hvad siger I som har haft gyn/obs, eller selve født barn (eller gerne begge dele). Skal jeg prøve at få Alm. medicin eller pædiatri først og vente med gyn/obs til efter jeg selv født? Eller er det godt at lære sig mere om fødsel mm før man selv skal prøve? Har aldrig været tilstede ved en fødsel og det bliver måske lidt hårdt en måned før jeg selv skal føde, specielt da vi måske får se dem som det så ikke går så godt før?

jeg er kun på 9. men har prøvet at være højgravid og det er hårdt!!!
hvis jeg var dig ville jeg ønske almen medicin før min barsel. der er meget siddende arbejde og sikkert super afslappende (det er for de fleste rigtigt hårdt at være gravid fra ca. uge 30), hvis du vælger gyn/obs er der sikkert meget mere stående og man skal gå rundt i skørterne på en læge hele dagen, hvilket jeg tror de fleste højgravide vil finde anstrengende.

Hej.

Jeg har selv to børn, og har delt 12. - netop pga barsel. Pt mangler jeg kun Akut pt.
Jeg kan på det kraftigste anbefale dig at tage Almen praksis først. Du skal være i klinik 8 (7) dage og det er mere eller mindre på dine vilkår. Du aftaler med din tutorlæge hvordan og hvornår. Læsebyrden er minimal.
Pæd og gyn/obs er mere krævende rent klinikmæssigt. Jeg var på riget (forrige semester) og vi blev råbt op til morgen konf. På gyn/obs forventes det at du deltager i sectio og anden kirurgi. Jeg tror det er svært at gå i vask som højgravid, har dog ikke selv prøvet det :wink: .

Håber det giver mening.

mvh.
Benjamin

Jeg er helt enig med Benjamin. Som det meget rigtigt bliver understreget, så skal man jo assistere en del, og dermed får du også en del stående arbejde. Desuden skal man jo også være med i vagterne, så der skal man også gå temmelig meget. Mange timers stående og gående arbejde er jo netop ikke hensigtsmæssigt i din situation ikke mindst i betragtning af, at flere gravide bliver sygemeldt af den grund pga. de risici, det indebærer. Jeg anbefaler derfor også almen praksis.

Tak for svar! Ska helt klart prøve om jeg kan få almen medicin først. Håber det går at få igennem, da det helt klart lyder som det er hårdt på de andre opholden hvis man er højgravid.

Enig med de andre! Jeg har lige været i praksis da jeg var 26+0 til 31+0 og det gik fint! Jeg sad meget! Og man har jo næsten ingen obligatorisk undervisning… Og det er også en overskuelig eksamen…