Gynækologi

Jeg er interesseret i gyn/obs, men jeg har ikke nogle prangende karakterer. Jeg går på 6. semester og vil gerne vide, om der er noget jeg under min studietid skal søge eller gøre for at forbedre mit CV. Er der nogle der ved, hvad der skal til for at blive ansat? Er karakterer vigtige? Skal jeg søge et forskningsår?
Mvh Lærke

Gode karakterer er ikke nødvendige. Jeg kender flere der under studietiden lavede forskning inden for det speciale der interesserede dem. Man lærer noget fagligt, får et netværk og får noget på cv’et… alle gode ting når/hvis man senere vil søge intro’er osv.

Jeg kan også fortælle dig, at dine karakterer på bachelordelen ikke fremgår af dit endelige eksamensbevis - kun kandidatkaraktererne…

Det er aldrig en dårlig idé med forskning, OSVAL- og phd-skrivning indenfor det speciale, man interesserer sig for.
Undersøg også mulighederne for at tage vikariater og lignende.
Det vil altsammen pryde CVet i den sidste ende.

Jeg kender et par læger, der sidder i videreuddannelsesudvalgene, der beslutter, hvilke ansøgere der skal have hoveduddannelsesstillingerne. Som jeg har forstået det, så tæller det rigtig meget at være målrettet. Det kunne ske ved at skrive sin OSVAL I + II og derefter skrive en phd inden for specialet. Man kan naturligvis også tage et forskningsår under studiet.

Jeg tror ikke, de vil se så meget på dine karakterer, for har du lavet ovenstående, har du jo netop været med til at styrke specialet og vist, at du har interesse for det, hvilket der vil blive lagt stor vægt på.