Har I fortrudt medicin?

Hvordan har I det med at læse medicin…ER det anderledes end I havde regnet med??? Har I fortrudt jeres valg(selvføgelig ikke ellers ville I jo ikke stadig være der, men I ved hvad jeg mener) Det som bekymrer mig mest ved det er, om man kører sur i det…jeg elsker at lære om de ting man lærer på medicin, men spørger mig selv om, der ikke bare kommer et punkt hvor man har fået nok…lige meget hvor entusiatisk mediciner man er

Dem der dropper ud i Århus, dropper ud i løbet af det første år (anatomien) … Derefter er det helt minimalt hvad der falder fra er mit indtryk (ok, der er dem, der aldrig består anatomi efter tre forsøg). Jeg syntes faktisk det var meget rart at få sorteret de useriøse, der ikke kan tage sig sammen til at læse, fra i en fart…

Studiet er spændende, men selvfølgelig kan man blive træt af evindelig eksamenslæsning, men så kan man holde en pause, tage et vikariat eller noget…

Hvis det ikke var for at jeg netop var så sikker på mit ønske om at være læge, hadde jeg nok faldet fra for længe siden! Især ved starten på semesteret kan læseplanen/målsetningerne virke fuldstændigt uoverskueligt… Men på den anden side; hvis jeg blev nødt til det, hadde jeg læst alle 6 årene igen for at få være læge - det er det hele værd!!!

Jeg vil også sige at man med årene lærer at tage èn dag og eksamen ad gangen - så bliver det lettere at overskue :slight_smile:

R.

NEJ, medicin er støt blevet bedre og bedre…
De første semestre var ved at slå mig ud - al den udenadslære som man ikke ku se formålet med, og at skulle finde ud af læseplaner, bøger osv.
Men mit råd er helt klart: hold fast og klem på, for efter de første semestre går det hele meget nemmere, forståelsen og den kliniske relevans kommer også hen af vejen.
Kanon studie!
Smølfine

Jeg synes det er super spændende at læse medicin - men selvfølgelig er det ikke alle biokemiske ligninger og membranpotentialer der vækker den helt store begejstring - de dage må man holde målet i sigte og klemme ballerne sammen - også ud på de sene nattetimer!! Det er med andre ord røv og nøgler nogle dage og andre dage kan man ikke ligge bogen fra sig - men jeg VIL være læge og det er da motivation nok!! Brug lidt tid på at finde ud af hvad du vil være i sidste ende og så arbejd målrettet mod det - een dag ad gangen! (hellere køre lidt træt i studiet der tager 6 år end træt i det erhverv man så nøjes med og har i 30 år…)

Jeg er ganske enig! Er super glad for mit studium, selvom det kan virke overskueligt engang i mellem! :smiley:

Du skal bare tage det roligt og glæde dig så det basker!!!

Men ja - der skal læses meget, men har man interessen, så glider man nærmest igennem bøgerne!

Vh. Kim

Jeg ville være musiker da jeg startede, og jeg valgte medicin mere eller mindre tilfældigt, da jeg interesserede mig for idræt og musik, men gider ikke være underviser, og så er der ikke den store fremtid inden for disse 2 fag. Derfor valgte jeg medicin, hvor jeg regnede med at lære lidt om kroppen (ala idræt) :wink: . Musikken har jeg nu som et fritidsjob/interesse, og det fungerer perfekt…

Det første år er klar det hårdeste - og jo, der kommer nogle dage op til diverse eksamener, hvor man læser hele dagen, og ikke rigtigt har et liv… men bortset fra disse stunder er det super fedt…

I Odense ændrer formen sig helt vildt når man kommer på 6. semester, hvor blok undervvisningen begynder… Her bliver det for alvor sjovt (og meget meget lettere) at læse medicin. Du får stille og roligt lært alverdens områder på en rolig, og sammenhængende måde.

Efter 6. semester bliver det rigtigt godt, da der slet ikke skal læses så meget mere, og eksamenerne er delt ud over hele semesteret (hver 3-6 uge). Det er fantastisk - og specielt når man kommer ud på afdelingerne, hvor man finder ud af at man rent faktisk kan bruge alt det man har lært i praksis… DET er fedt, og giver en super optur…

I bund og grund:
NEJ jeg har bestemt ikke fortrudt. Som Smølfine skriver bliver studiet bedre og bedre med tiden (inkl. forståelsen)…

Hygge

Jeg har nok fortrudt mit valg en smule, hvis man kan sige det sådan - overrasket over hvor spændende “nørdefagene” som molekylær biologien og biofysikken var for mig - hvis jeg kunne ville jeg vælge om ifht de retninger. Men medicin er da stadigvæk meget spændende. Tit er medicin bare lidt rigeligt udenadslære, hvor jeg hellere ville bruge min tid på at forstå spændende ting istedet for at lære noget udenad… Men jeg er også kun kommet halvt igennem studiet - så det ændrer sig måske…