Hej allesam, jeg fik viden at jeg mistet min kvote 2 MMI med 0.3 point og er faktisk ret skuffet over det, men jeg har også ansøgt medIS med tanken at hvis jeg mistet denne år så kan jeg lave medIS et år og derefter ansøg medicine i aalborg, og/eller prøve for kvote 2 eksamenr igen da for begge uni har jeg mester med 0.3 point og 1 point. Hvad tænker i, er det en gennemførlig plan, eller er der nogen andre planer? har virkelige brug for jeres vejledning her, mange tak på forhånden
Hey.
Læser selv på AAU nu og har flere jeg kender, som læser MedIS. Pga. De nye regler ift studieordninger vedr. MedIS og “skifte” regler. Så har AAU studievejledning meldt ud, at MedIS vil nedprioriteres i en kvote 2 vurdering i håbet om at undgå spring fra Medis til medicin.
Håber ikke det er en mavepuster, men så ved du oddsene.
Vh.
M
Denne infomation passer ikke. Hvor har du læst/hørt dette fra?
Ved studievejledning på AAU, samt medicinerrådet og Medisrådet.
Umm, hvilke andre kurser har høj prioritering?
Ingen af de nævnte instanser i dit svar hverken Medicinrådet eller studievejledningen har noget med optagelsesreglerne at gøre. Hvis man har spørgsmål om optagelse, skal man i stedet kontakte Studienævnet eller optagelsesmyndighederne, f.eks. AAU’s Optagelsesvejledning.
Ved kvote 2-optagelse på medicinstudiet ved Aalborg Universitet foretager universitetet en helhedsvurdering. Det betyder, at man bliver vurderet ud fra både sit fagsnit i adgangsgivende fag og sin relevante erfaring. F.eks. tidligere studier som MedIS eller relevant erhvervserfaring. Erfaringen skal være dokumenteret og kan maksimalt tælle op til 12 måneder. Det højeste points man kan få er 2.5 points.
Eksempelvis:
Hvis du har et gennemsnit på 9,5 i de adgangsgivende fag og samtidig har dokumenteret relevant erfaring(12 måneders), så bliver det beregnede sådan:
9,5+2.5(maks af hvad man får) = 12,0
Efter de har vurderet antal pladser og fundet et gennemsnit for kvote2, så bestemmer de hvem der kommer ind udefra det overstående regnskab.
Lad os sige at snittet for kvote2 ligger på 11,8 så har man stor chance for at komme ind hvis man har et snit på 12(2.5 points + fagsnit)
vent så passer denne svar som jeg fik fra studentermedhjelper | optagelseskontoret fra AAU med hvad du siger? :
"Det er rigtig nok at du kan bruge MEDIS som kvote 2 erfaring. Det er dog ikke sådan at et år på MEDIS stiller dig bedre end et års relevant arbejde i hjemmeplejen eller andre relevante aktiviteter.
For ansøgere der søger optagelse på bacheloruddannelsen i medicin via kvote 2, laver vi en individuel helhedsvurdering af hver ansøgning.
Helhedsvurderingen tager udgangspunkt i to forhold;
-
Karakterer i de specifikke adgangskravsfag
-
Relevant aktivitet som f.eks. uddannelse og/eller erhvervserfaring
Samlet kan der dog maks. lægges vægt på 12 måneders aktiviteter. "
Ja, det passer godt med hvad jeg siger. MedIS er et relevant studie, men det er ikke et studie der er bedre end andre. Derfor laver de en individuel vurdering af hver ansøger. Dog skal det siges, at hvis du har Medis som erfaring og du har bestået 60 ECTS, så får du points for det.
Det er dog dem der bedømmer som bestemmer hvem får lov til at få en studieplads.
Lav bøn til gud og så skal alt nok gå😊
Mange tak for det, sætter virkelig pris på din info.
Siger ikke det du siger er forkert. Jeg forholdte mig bare til det som de forskellige nævn og studievejledere sagde. De kan sagtens tage fejl.
Men såfremt du har fået et svar fra optagelsen, så vægter det jo højere. Så det du har fundet ud af må være rigtigt i mine øjne.
Håber ikke jeg skabte forvirring… sagde bare det som jeg fik fortalt.