Hepatitis vaccination

Hej

Jeg er 3. semesters stud.med på KU.

Jeg skal to uger til Kina på ferie efter eksamen til januar, men kan ikke finde ud af hvilken hepatitis vaccination jeg skal vælge…

Jeg har pt. ingen vaccinationer, og synes det kunne være rart at være vaccineret for både hep. a og b (især når man også arbejder som FADL-vagt :wink: ). Umiddelbart havde jeg overvejet at tage de 3 stik twinrex, så jeg er vaccineret lang tid fremover, men det vil koste mig små 2000 kr. at få. :frowning: Samtidig kan jeg se, at man på KU bliver tilbudt Hep vacc. på 6., men er det kun b? Hvad med a? Hvad når man er færdiguddannet læge, får man også tilbudt gratis vacc på hospitalerne rundt omkring i Danmark? Jeg føler mig lidt dum, hvis jeg giver 2000 kr. for en vaccine, som jeg kan få gratis om 1½ år.

Håber I kan hjælpe mig i mit dilemma… :wink:

mvh
Thomas

I RH klinikudvalg fik vi på 6 semester tilbudt Hep a-b vaccination.

[quote=“thomasbo”:2z13ltc1]Hej

Jeg er 3. semesters stud.med på KU.

Jeg skal to uger til Kina på ferie efter eksamen til januar, men kan ikke finde ud af hvilken hepatitis vaccination jeg skal vælge…

Jeg har pt. ingen vaccinationer, og synes det kunne være rart at være vaccineret for både hep. a og b (især når man også arbejder som FADL-vagt :wink: ). Umiddelbart havde jeg overvejet at tage de 3 stik twinrex, så jeg er vaccineret lang tid fremover, men det vil koste mig små 2000 kr. at få. :frowning: Samtidig kan jeg se, at man på KU bliver tilbudt Hep vacc. på 6., men er det kun b? Hvad med a? Hvad når man er færdiguddannet læge, får man også tilbudt gratis vacc på hospitalerne rundt omkring i Danmark? Jeg føler mig lidt dum, hvis jeg giver 2000 kr. for en vaccine, som jeg kan få gratis om 1½ år.

Håber I kan hjælpe mig i mit dilemma… :wink:

mvh
Thomas[/quote]
Hepatitis B er vel også den der er værd at blive vaccineret for? - personligt ville jeg ikke give mange ører for en Hep A vaccination, men er selv blevet (og har selv betalt for) hep B vaccineret.

Du kan jo alltids købe vaksinen på apoteket og få noen kompetente med det nødvendige udstyr til at vaksinere dig. I Norge koster twinrex ca 380kr så du sparer jo alltids en del penge ved at gøre den på denne måde.

Jeg er i KKA-klinikudvalget, og der fik vi hep-b på 6…
Synes den er klart vigtigst, med mindre du skal grave kloakker i Kina :wink:
Når du bliver læge, tror jeg du får tilbudt, hvad andre får tilbudt (dvs. primært hep-b og influenza), men det er vist almindelig god tone, at praktiserende læger kun charger dig for deres udgift i forbindelse med en(hver) vaccination, når du er kollega. Det svarer så lidt til at købe den på apoteket og få en ven til at gøre det…

Der er jeg ikke helt enig. Godt nok bliver hep A ikke til kronisk infektion som hep B nogle gange gør, og godt nok er det meget sjældent at nogen dør af hep A, til gengæld er den noget lettere at rage til sig i buffeten/drink’en på charterferien sydpå - og der er altså tale om et uger til måneder langt sygdomsforløb hvor man er sløj og gul at se på… Og med mit kendskab til hygiejneforholdene i køkkenerne i Kina ville jeg sgu være mere bange for at komme hjem med en hep A!

Ville ikke selv spare hep A vaccinen væk hvis jeg alligevel skulle stikkes.

Har iøvrigt hørt at der arbejdes på at få indarbejdet hepatitis B vaccine i fødevarer via genmodificering m.h.p. effektiv vaccinering af befolkningen i u-lande, så om få år er diskussionen om disse vaccinationer måske obsolet :slight_smile:

Sig til din praktiserende læge, at du er stud. med., og spørg, om han så ikke kan give noget rabat. Så vil han måske svare, at han kan give dig den til kostprisen. Det har virket for min læsemakker og mig, så måske er du også heldig.

apopov

Der er jeg ikke helt enig. Godt nok bliver hep A ikke til kronisk infektion som hep B nogle gange gør, og godt nok er det meget sjældent at nogen dør af hep A, til gengæld er den noget lettere at rage til sig i buffeten/drink’en på charterferien sydpå - og der er altså tale om et uger til måneder langt sygdomsforløb hvor man er sløj og gul at se på… Og med mit kendskab til hygiejneforholdene i køkkenerne i Kina ville jeg sgu være mere bange for at komme hjem med en hep A!

Ville ikke selv spare hep A vaccinen væk hvis jeg alligevel skulle stikkes.

Har iøvrigt hørt at der arbejdes på at få indarbejdet hepatitis B vaccine i fødevarer via genmodificering m.h.p. effektiv vaccinering af befolkningen i u-lande, så om få år er diskussionen om disse vaccinationer måske obsolet :slight_smile: [/quote]
Joeh det kan du selvfølgelig have ret i hvis man skal ud og rejse i lande hvor A’eren er endemisk - men nu snakkede vi jo mere i forbindelse med hospitalsarbejde, personligt regner jeg ikke med at komme i sådanne områder hvorfor jeg skippede den.

Jeg betalte 610 kr. for en hepatitis A samt en difteri og tetanus. Det burde altså ikke være en hepatitis A vaccination, der vælter bugettet. Det ville da være ærgerligt at få sin ferie spoleret pga. en hepatitis A infektion, der kunne være undgået for 610 kr.