HJÆLP! (3. semesters eksamen KU)

Så er der tre uger til eksamen på tredje semester og kunne være bedre stillet. Jeg har ikke fået lavet noget i løbet af semesteret, men håber alligevel at bestå på mirakuløs vis, da det passer mig dårligt at dumpe. :wallb: Vil høre om der er nogle der har været i lignende situation og klaret sig igennem? gode råd… Spot som bare fanden eller…??
I må gerne spare jer for moralske indlæg!

C

Kan ikke lige dy mig for at begynde med et moralsk indlæg. Synes faktisk på ingen måde det er rimelig du kommer videre, hvis du intet har lavet. :x Det kan selvfølgelig diskuteres, hvor god man behøver være til anatomi for at fungere som læge, men et minium må man da kræve.

Havde en kammerat på 3 semester, som var i samme situation og som det ikke lykkedes for at bestå. Han gjorde dog følgende, hvilket måske kan hjælpe lidt:

  1. spot day and night i hvertfald ugen op til spoteksamen. Du kan nå at lære utroligt mange nye ord på en uge, hvor du kører intensivt på (de er desværre væk igen efter eksamen).

  2. sats på fx kun at læse op til neurofyseksamen og så håbe på du kommer op i det. Er da både set og hørt om før.

Nå, men unanset så trods alt held og lykke…i hvert fald, når du må tage 3 semester igen på den hårde måde. Hi hi

VH
Faldo

Spar dit forsøg. Det lader til at du får rigeligt brug for det i fremtiden.

enig. en generel forståelse og viden og menneskets anatomi er basal for en hver læge.
Det nytter ikke noget at ligene et spørgsmåls tegn, hvis en siger til dig:
“der en fraktur på collum kigrurikum på hummurus” jeg har ikke tjekket efter sensibilitet gider du gøre det?
Hvor er der et brud?
hvilke nerver skal tjekkes, da de gennemløber området?
og hvor løber de hen, så du kan tjekke om de er påvirket?

Jeg mener også at det har noget at gøre med at være ærlig over for sig selv og sine patienter.
Der kommer ikke et senere tidsunkt på studiet, hvor du har tid til at repiterer.

Der var en del emner som jeg ikke havde bestået på 3.sem hvis jeg havde trukket dem. Jeg kom op i neurofys heldigvis.

Nu på ortkir afd på 9. føler jeg ikke det mindste mangel i forhold til mine medstuderende. Ja der er en del man glemmer, men de overordnede detaljer husker man, og detaljering graden af 3. sem er total overkill. Som jeg ser det er det man læser på 1-5. sem blot en hjælp til 6-12, og kun nogle meget få ting er vigtige i klinikken.

Sjovt, jeg har nøjagtig den modsatte opfattelse. Når jeg sidder og læser oplever jeg igen og igen hvor vigtig den grundlæggende viden er for den kliniske. Det er ikke sjældent at jeg går tilbage i mine fysiologi eller biokemi bøger for at genopfriske et eller andet.

Jeg forstår ikke hvordan man kan overskue en operation hvis man ikke har ret godt styr på anatomien. Men der er måske forskellige opfattelser af hvornår man har “overskuet” noget.

enig

Jeg mener at undervisningen i de basale fag som oftest foregår på et alt for detaljeret niveau. Det er ingen tvivl om at basal viden er vigtigt, det har jeg især erfaret her på 12. semester med medicin og kirurgi. Problemet er at samtlige undervisere i de basale fag, især anatomerne, lider af en form for storhedsvanvid, der giver sig udtryk i udsagn som “Anatomi er det vigtigste fag på studiet, har man ikke mindst 8 eller 9 i anatomi bliver man ikke en god læge” (sitat: Morten Møller).

Selvfølgelig er anatomi vigtigt når man skal vurdere f.eks. en fraktur, men at kunne udspring, insertion og innervation for alle bækkenets muskler…? Det var noget jeg kunne til min anatomi eksamen for 6 år siden, men ikke husker overhovedet i dag.

Min mening er at undervisningen i de basale fag burde lægge vægt på to ting; dels at man lærer de ting som er helt essentielle, og dels at man lærer terminologi og forståelse for faget, så man hurtigt kan mobilisere den nødvendige viden, om nødvendigt med hjælp fra en lærebog. Dette bør så knyttes sammen med en klinisk forståelse. Om jeg ikke tager helt fejl er vel dette målet med den nye studieordning, om det så virker efter målet skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg synes det er total god stil !!! :smiley:
Mit råd til dig er at ryge en ordentlig bønne, og tage på druk en uge op til eksamen…
Det var sådan jeg bestod, og i dag er jeg vært på lægens bord !!!
Fyr den op !!! :lol: ¨

hvor er gorm…

hmm… gik ud fra du tænkte på Collum Chirurgicum på armen :book: , så er vist ikke helt dårligt stillet alligevel. er lige stået op med ordentlig ondt i håret efter en fantastisk bytur for at fejre succesen…
Bliv endelig ved med at komme med gode råd!

Der er tid endnu… ses på spotsalen!

Består man eksamen, kan man nok til at det er forsvarligt at blive sendt ud som læge, så spar mig for moralske indlæg!

Giver jeg dig helt ret i, hvis det er en skriftlig eksamen, men ved en mundtlig kan du være pisse heldig at bestå, hvilket du tilsyneladende håber at være. Krydser fingre for at du dumper. Så kan du sku lære det! Hvis du ikke vil arbejde for det skulle du nok have valgt humaniora. :evil:

Såsåsås - nu kender du jo ikke omstændighederne - vær ikke så fordømmende…

jesus d var da godt nok nogle fordømmende indlæg…

Tak for de gode råd, 3. semester KU stinker for vildt, kan ikke være meningen man skal opgive sit liv for at lære anatomi.

Går du ikke op i karakterer, så spred din uvidenhed og læs på det du synes der er væsentligt.

jeg bestod, med en måned igen, så lad være med at give op på forhånd! Held og lykke med det!

/C