Hjælp! Flytter fra Portugal med bachelor i medicin til kandidat på SDU?

Hej alle!

Jeg er Andrea på 21 år, halv portugisisk halv dansk. Jeg har taget bacheloren i medicin i Porto, Portugal. Efter at være startet på kandidaten i Porto, besluttede jeg mig for at søge om optagelse på SDU, da jeg er pænt træt af mangel på orden i tingene hernede (ny reform).

Nu har jeg fået tilbudt en plads på SDU, men inden jeg takker ja vil jeg lige høre jer om…

  1. Er I tilfredse med den praktiske undervisning på SDU? Selv føler jeg at jeg lærer en hel masse teori, men patientkontakten skal jeg kigge langt efter. Hvilken feedback kan I give om klinikopholdene?

  2. Her har vi ikke modulordning - semestrene (sep - nov, feb - maj) er nogenlunde afslappet (dage på ca 8 timer inklusiv forelæsninger og selvstændig læsning); december, februar og juni er enormt stressende (10-14 timers læsning hver dag op til eksaminerne). Hvordan oplever I modulordningen?

  3. Oplever I at dem som kommer fra udlandet og starter på kandidaten falder godt til - både fagligt og socialt?

  4. Har I nogen idé om hvor nemt/svært det er som udenlandsk læge at tage speciale i DK? Og når der er mange flere ansøgere end opslåede pladser til specialet, hvad sker der så for dem, som ikke bliver optaget?

Mvh Andrea