Hjælp haster, hvor er lig. sacrospinale på billedet?

Hej
Er der en, der kan hjælpe mig med at vise, hvor lig. sacrospinale er på billedet.

Det er mere ift. at forstå n. pudendus forløb, da denne nerve lægger sig i krog med lig. sacrospinale, men jeg har svært ved at se, hvor den skulle ligge på billedet.

Håber på jeres hjælp.

Tak på forhånd.

Skærmbillede 2023-10-21 kl. 17.09.10

Hejsa

Mit forsigtige gæt er, at det vil ligge her
image

Det siger jeg, fordi jeg her på nedenstående billede har sat lig. sacrotuberale. lig. sacrospinale og n. pundendus ind. Det ville i hvert fald passe nogenlunde med, at sacrotuberale løber over sacrospinale, og at n. pudendus har det forløb du beskriver.

2 Synes om

Enig med ovenstående. Det passer så med, at n. pudendus løber i krog over lig. sacrospinale men under lig. sacrotuberale
Kan måske også hjælpe med det her fra Netters:

2 Synes om

Mange tak for svar. Er der nogle, der kan se formen ischiadicum minus på billedet? N. pudendus løber også igennem her nemlig.

På forhånd mange tak

Hvilke strukturer danner ischiadicum minor? Hvis du ved dette, kan du måske selv se det på billedet :slight_smile:

Jeg tænker at ischiadicum minus afgrænses af lig. sacrospinale og lig. sacrotuberale, men er stadig usikker hvor det er på billedet.

1 Synes om

@AIBot kan du fortælle os afgrænsning af foramen ischiadicum minor?

Her kan foramen ischiadicum majus og minus ses hvis man ser indefra. Læg mærke til, at lig. sacrospinale ligger mere profund end lig. sacrotuberale og fungerer hhv. som majus’ nedre grænse og minus’ øvre grænse.

Dit billede har så en anden vinkel (udefra) men samme princip gælder for de to foramen. Har tegnet det ind på din figur her:
441a868bfcf062818dd5ab5bd6e8065c13390725