Hjælp hvilken hvirvel er på billedet

Jeg tænker også at der ved sådanne billeder, altid vil være noget der kan afgøre hvor du er, altså at man kan genkende en af “enderne” af hvirvelsøjlen. Enten atlas/occipitalis eller sacrum, så man kan se hvor man er hende. Ellers er det næsten umuligt at skulle tælle hvirvler - hvis man fx fik et udsnit fra T3-L4 og intet andet

1 Synes om

Okay, mange tak. Har du en figur eller billede eller lign, hvor man kan identificere de forskellige ender? Jeg har prøvet at søge, men den eneste jeg har kunne finde er denne:
Skærmbillede 2023-08-12 kl. 16.45.23

Jeg tænker godt du kan bruge det billede som udgangspunkt. I virkeligheden vil du nok kun kunne være i tvivl om hvorvidt det er cervikal eller lumbalhvirvler. De thorakale hvirvler “krummer” den anden vej. Så hvis du ser på et billede af hvirvler der har en lordose - så kig på hvirvlerne under det område og se om du kan finde sacrum. Det plejer man at kunne se ret tydeligt da L5-S1 overgangen er vinklet voldsomt i forhold til de ovenliggende. Hvis ikke du kan finde sacrum, så er det formentligt cervikale hvirvler. Det næste du kan kigge på er proc spinosi på de forskellige niveauer.

Se hvordan de cervikale proc spinosi er tynde og ret lange ift. corpus af hvirvlerne. Lumbalhvirvlernes proc spinosi er derimod “høje” og korte.

Håber det giver mening - synes det er svært at forklare på skrift

1 Synes om

Det her billede er måske lidt mere anatomisk præcist ift. hvad du kan forvente at se på røntgen

1 Synes om

Org :frowning: synes det hele ligner hinanden, men tusind tak for din tid og at du prøver at hjælpe.

Jeg er måske utrolig dum, men jeg kan ikke se forskel på costal facets, articukær processes osv.

Må håbe, at der ikke kommer ryghvirvler til denne eksamen synes godt nok jeg bliver blind, når jeg ser en ryghvirvel :frowning:

Hvis det er røntgen vil der selvfølgelig også være synlige ribben hvis det er thorakalhvirvler. Dem vil du også kunne bruge til at tælle fra. Håber at det hjælper lidt - og held og lykke til eksamen

1 Synes om

Jeg går ud fra, at din eksamen nok er enten i morgen eller tirsdag (baseret på at du tidligere har skrevet, at du skal til eksamen om et par dage). Jeg vil tilbyde en anden form for hjælp her på falderebet.

Lad være med at kalde dig selv dum. Det er svært stof, der er meget, og det skal læres - sådan er det for os alle sammen. Det kan være bitte små detaljer, der røber hvad du kigger på, og det er ikke underligt, at man har svært ved det. Du er ikke dum, og det synes jeg ikke du skal bilde dig selv ind. Det skal nok gå det hele. Pøj pøj med eksamen :grinning:

5 Synes om

Tusind tak - det er virkelig rart med sådan en støttende kommentar!! :heart_eyes:

Og tusind tak for hjælpen til alle. Jeg håber, at det går :crossed_fingers: