Hjælp hvilken hvirvel er på billedet

Hej, facit er at pilen peger på Th11, men jeg har meget svært ved at finde ud af at nemmere de forskellige hvirvler. Er der nogle, der kan hjælpe? Evt. hvis I har en god figur eller lign. med tal, så kunne det måske hjælpe.

På forhånd tak
Skærmbillede 2023-08-09 kl. 17.47.04

Du tæller opad fra os sacrum :slight_smile:

Det forstår jeg ikke. Prøv se nedenstående billede. Det er 12 thorakale hvirvler. Uanset hvordan jeg tæller så får jeg ikke Th11 som er facit.

Jeg for det til TH7, hvis jeg tæller nede fra os sacrum.

Kan du prøve at forklare hvad du mener? På forhånd tak

Skærmbillede 2023-08-09 kl. 18.18.03

Du får lige et ret dårligt tegnet billede her, men sådan her skulle det gerne give T11 :smile:

2 Synes om

Jeg læste lige dit svar ordentligt, og kan godt se hvor det går galt. Når der bliver skrevet tæl fra sacrum, så skal du jo huske, at vi starter med de fem lumbale hvirvler. Så det ville ikke blive til T7, men derimod som vist på tegningen:
L5
L4
L3
L2
L1
T12
T11

1 Synes om

En million tak for svar!! Seriøst endelig giver det mening. Virkelig mange tak for hjælpen!!!

1 Synes om

Jeg er åbenbart meget dum til at identificere hvirvler…

Facit til nedenstående er C3.

Jeg troede det var C2… Har du mulighed for at skrive 1, 2, 3, 4, på det her billede - det ville være en kæmpe hjælp.

På forhånd mange tak
Skærmbillede 2023-08-10 kl. 20.44.03

Okay mange tak - jeg synes virkelig det er svært at genkende :frowning: men C1 er så ikke på billedet vel?

C1 er ikke som sådan tydelig på scanningen, nej. Det er et snit i sagittalplanet (mener jeg :sweat_smile:), så det du ser, der skal identificere C1 er, at du dybest set ser “midten” af Dens Axis (den grønne streg på det ene billede), som Ole også skriver. Den røde cirkel på scanningen skulle meget gerne være Dens Axis. C1 og C2 har ikke en discus imellem, så det kan du ikke på samme måde bruge til at identificere C1 som du gør ved de andre hvirvler

1 Synes om

Tusind tak for hjælpen. Det er ubeskrivelig værdsat!!

Okay jeg er åbenbart en spade til at lokalisere patologi i en ryghvirvel…

Facit er L1.

Er der nogle, der kan hjælpe med at sætte ring om L1 og giv mig et råd til hvordan jeg kan aflæse ryghvirvelerne…? Jeg skal til eksamen om få dage og skal have styr på det her inden :frowning:

PÅ forhånd tusind tak

Skærmbillede 2023-08-12 kl. 16.14.41

Er der en hvirvel der ser forkert ud. Sammenlign alle hvirvler - en der ser mærkelig ud.

Er der en som ikke er lige høj ant. og post.

1 Synes om

Mit bud er, at der er patologi i følgende hvirvel, men mit problem er ikke så meget at kunne identificere patologien, men mere at kunne se hvornår er det C1-C7, T1-T12, L1-L5 osv… Det er det, som jeg har mega svært ved når de kun viser en meget lille udsnit af ryghvivelen :frowning:
Skærmbillede 2023-08-12 kl. 16.19.12

HVilken tænker du kan være C7?

Valgmulighederne er:

1 TH12 0

2 L1 1

3 L2 0

4 L3 0

5 L5 0

så jeg tænker ikke C7 er på billedet?

Dooh - skal ikke være på arbejde og så skrive her imens…

L5

1 Synes om

Tak for at spørge, så jeg bliver tvunget og forhåbentlig lære det…

Mit bud er, at L5 er her.
Skærmbillede 2023-08-12 kl. 16.34.18

Jeg tænker det kunne være en ide at gå systematisk til værks ved alle sådanne billeder. Find nogle særlige kendetegn ved hver hvirveltype/område. Det kunne fx være overgangen fra L5 til sacrum hvor der sker et markant “knæk”. Og at huske at der er lordoser i cervikal og lumbal-regionen, men kyfose i thorakalregionen. Så hvis du ser en lordose, så må det være enten cervikale eller lumbale hvirvler. Derefter så se efter særlige kendetegn for hver af de 2 type hvirvler. Hvordan ser proc. Spionosi ud? I lumbalhvirvler er de store og korte, i cervikale er de tyndere længere. Det kan være mange andre kendetegn du bruger.

1 Synes om

Det ville jeg også mene :slight_smile:

1 Synes om

Okay jeg må prøve… Ved ikke, hvorfor det er så svært for mig med hvirvelerne, men tusind tak for hjælpen! :blush: