Hjælp. Hvor er den kardielle of vaskulære funktionskurve på figuren?

Prøv at læse dette her:
Control of Blood Pressure—Normal and Abnormal
og husk at ældre mennesker generelt har stivere kar og dermed øget perifer modstand.

1 Synes om

Mange tak Mignon, men jeg forstår det stadig ikke… :pensive: Har du mulighed bare med en sætning at forklare mig det?

Det ville være en kæmpe hjælp…

Sidder f.eks. med en anden opgave:
En patient får i siddende stilling målt et blodtryk på 155/90 mmHg og en puls på 75/min .
Hjertets minutvolumen bestemmes til 4,3 L/min .

Tidligere beregnet: TPR = 26 mmHg x min/l , samt MAP = 112 mmHg .

Kommentér de angivne og beregnede værdier og giv et begrundet forslag til hvad patienten kan fejle.

Her er et uddrag fra facit: TPR er forhøjet (normal værdi knap 20 mmHg x min/L), så jeg forstår ikke hvorfor de i den anden opgave skriver at TPR er forøget, når den er nedsat? det gør de f.eks. ikke i denne opgave og det forstår jeg godt, men ikke den tidligere opgave :frowning:

Hej @Clara123,

Jeg er lidt ophængt med en anden opgave, men lavede hurtigt denne her tjek vha. chatGPT.

PROMPT:
Hvad er total peripheral resistence (TPR) hos en 62-årig mand med forhøjet blodtryk med hjertets minutvolumen (MV) til 3,8 L·min-1, Brachialis blodtryk: 155/95 mmHg; Puls: 80 min-1.
Vis og forklar beregninger step-by-step.

Ud fra denne ser det ud til at den opgivne tal for TPR er forkert.

1 Synes om

Tusind tak. Det er ikke mig, der har lavet beregningerne. Beregningerne er fra facit, så der må være en fejl med facit…

Selv tak. Måske findes der en revideret udgave af den oprindelige facit, spørg dine læsemakkere eller ældre studerende om de har opsnappet noget.

1 Synes om