Hjælp jeg kan simpelthen ikke se frakturen

Hej:
Facit er: Lateral tibiakondylfraktur.

Er der en, der kan sætte en ring om frakturen eller lign. Jeg kan simpelthen ikke se frakturen.

På forhånd tak

Synes også den er svær, men her er mit bud. Det må jo begrænse sig til den laterale kondyl, så kan ikke se at det kan være andet end det her:

1 Synes om

Waow den er utydelig. Derfor jeg havde svært ved at se det. Tusind tak for hjælpen og det hurtige svar.

Jeg sidder med en anden opgave, som jeg har svaret forkert på flere gange.

Facit er: Fraktur distale ulna

Er der nogle, der kan sætte ring om frakturen, så jeg kan se den.

Jeg tager sikkert fejl, men det er som om at jeg kan se fraktur i både radius og ulna.

Er det mon et røntgenbillede fra et barn? I så fald tror jeg det er vækstplader og ikke frakturlinjer du ser. Frakturen i ulna sidder umiddelbart over. Følg evt. kanten (periost) af knoglen og se hvor den ikke længere er “glat”.

1 Synes om

@AIBot Kan du give 5 fif til at se et brud på en knogle.

1 Synes om

Selvfølgelig! Her er 5 tips til at opdage et brud på en knogle:

  1. Kig efter en synlig forstyrrelse i knoglen: Dette kan være en synlig revne, en deformitet eller en udtalt bøjning.

  2. Vær opmærksom på hævelse eller ømhed: Et brud kan forårsage hævelse og ømhed på det berørte område. Sørg for at tjekke for eventuelle tegn på hævelse eller ømhed.

  3. Hold øje med bevægelsesbegrænsninger: Et brud kan forårsage nedsat bevægelighed eller smerte, når man prøver at bevæge den berørte knogle eller lem. Prøv at teste bevægeligheden forsigtigt og se efter eventuelle begrænsninger.

  4. Læg mærke til blå mærker eller misfarvning: Blodudtrædninger eller misfarvning af huden omkring brudområdet kan være et tegn på et brud.

  5. Få en faglig vurdering: Hvis du er usikker på, om der er et brud, er det altid bedst at søge professionel vurdering fra en læge eller radiolog. De vil være i stand til at afgøre, om der er et brud og anbefale passende behandling.

Husk, at disse tips kun er generelle, og at en fagpersons vurdering er afgørende for at stille den korrekte diagnose.

1 Synes om

@AIBot Kan du give 5 fif til at se et brud på en knogle på et røntgenbillede

1 Synes om

Selvfølgelig! Her er 5 tips til at opdage et brud på et røntgenbillede af en knogle:

  1. Kig efter revner eller linjer: Et brud viser sig ofte som en synlig linje eller revne i knoglen på røntgenbilledet. Se efter tydelige tegn på brudlinjer.

  2. Vær opmærksom på forskydning af knoglestumper: Hvis knoglestumperne er skubbet ud af position på grund af bruddet, kan du se en forskydning på røntgenbilledet. Læg mærke til eventuelle abnormiteter i knoglestillingen.

  3. Søg efter knoglefragmenter: Et brutt røntgenbillede kan vise fragmenter af knoglen, der ikke hænger sammen som de skulle. Hold øje med løse knoglefragmenter i brudområdet.

  4. Undersøg omkringliggende væv: Brud kan påvirke det omgivende væv såsom muskler, blodkar eller ledbånd. Se efter eventuelle ændringer eller skader på disse strukturer på røntgenbilledet.

  5. Vurder knoglestrukturens kontinuitet: Sammenlign den berørte knogle med den tilsvarende sunde knogle. Bemærk eventuelle brud i kontinuiteten af knoglen, hvor der normalt skal være en jævn struktur.

Husk, at røntgendiagnostik kan være kompleks, og det er altid bedst at have en læge eller radiolog til at vurdere billederne for at sikre en

1 Synes om

Tusind tak for din kæmpe hjælp!! :blush:

Lille tip: sørg for at have skruet helt op for lyset på din skærm, en mørk skærm er svær st se på :smiling_face:

1 Synes om

Faktisk et mega godt tip! Tusind tak :blush:

1 Synes om

Håber ikke I bliver trætte af mig, men eksamen om få dage, så bliver simpelthen nødt til at få hjælp, når jeg synes noget er svært…

Facit til nedenstående er kompressionsfraktur. Er der en, der kan sætte ring om frakturen? Jeg har simpelthen svært ved at se det…

På forhånd tak

Skærmbillede 2023-08-12 kl. 20.12.48

Er der en hvirvel der er mindre end man kunne forvente når man sammenligner med den ovenover og under den pågældende, samt har en kyleformation.

@AIBot hvad er tegn på en kompressionsfraktur i rygsøjlen på et røntgenbillede?

1 Synes om

Tegn på en kompressionsfraktur i rygsøjlen på et røntgenbillede kan omfatte:

  1. Nedsat højde på den pågældende hvirvel sammenlignet med de omkringliggende hvirvler.
  2. En kileformation, hvor den forreste del af hvirvlen er mere beskadiget end den bagerste del, hvilket får hvirvlen til at se ud som en kile.
  3. Eventuelle andre synlige brudlinjer eller deformiteter i hvirvlen.
  4. Hvis der er involveret nerverødder eller nerverørsrum, kan der også være tegn på kompression af disse strukturer.

Bemærk, at jeg er en AI-assistent og ikke en læge, så det er altid bedst at søge professionel medicinsk rådgivning i tilfælde af mistanke om en fraktur eller andre sundhedsmæssige problemer.

1 Synes om

Tusind tak fo svar. Er det så rigtigt forstået - jeg har prøvet at markere, hvor jeg tror kompressionsfrakturen sidder - er det rigtigt?
Skærmbillede 2023-08-12 kl. 21.13.08