Hjælp please... Eksamen i anatomi 3. Semester

Hej,

Er der en, der kan give sit bedste råd til, hvordan jeg kan indlære anatomien? Jeg ved ikke om jeg skal gennemgå ANKI eller gennemgå dispositioner og hvordan.

Nogle ældre studerende har lavet Anki til faget, men synes der er så mange ekstra detaljer, som man hurtigt kan gå tabt i.

Sidder og er i tvivl om jeg skal prøve at lave Anki ud fra mine dispositioner, så jeg kan lave Anki efter hver dispositions-gennemgang.

Puha det er så forvirrende

Please giv mig dit bedste råd. Jeg vil så gerne bestå :pensive:

På forhånd tusind tak

Jeg synes der er forskel på hvordan man kan/bør gå til spot-delen, og den mundtlige del. Til spot er det godt at kunne “tricks” som hvordan n. Hypoglossus løber over begge karotider, og at glossopharyngeus løber gennem etc. Så kan man bruge udelukkelsesmetode i mange tilfælde og klare sig ganske hæderligt i spotten. Til den mundtlige del er det en god ide at få lavet dispositioner til alle de 59 spørgsmål man kan trække. Der ligger nogle ret gode dispositioner op studocu.com (kræver betalt login) - Jeg mener der er alle undtagen 2-3 stykker.

Du kan bruge dem som inspiration til hvordan du selv vil udforme din egen disposition. Og så er det ellers “bare” at øve spørgsmål, og måske især fokusere på dem du føler dig dårligst i. Den gyldne regel er at kunne sige noget fornuftigt om alle spørgsmål, snarere end at være skidegod i 60% af dem. Og så vær strategisk i forhold til hvor stærk du behøver at være i de forskellige ting. Hvis du er ferm til at finde rundt i de atlasser der stilles til rådighed i forberedelsen, kan du genopfriske specifikke navne på udspring, nervers forløb etc. - men hvis ikke du kan huske embryologien, undersøgelsesteknikker og teoretiske spgs som stand, gang og løb, så hjælper forberedelsen ikke meget.

Håber du kan bruge mine tanker til noget, og du er velkommen til at skrive hvis du har specifikke spørgsmål - held og lykke.

2 Synes om

Angående ANKI sættet der er til 3. Sem anatomi, så synes jeg at der var alt for mange detaljer som jeg i hvert fald ikke fandt gavnlige - og at lave sit eget sæt er meget tidskrævende. Jeg synes anki er skidegodt til nærmest alt andet end anatomi.

Og så en andenting; jeg var selv frustreret over hvor dårlig jeg synes jeg var når spottede på tør studiesal (kun omkring 50% rigtige, selv sent i forløbet) men da der er så mange strukturer tilgængelige på præparatet kan det forvirre. Dem til spotten er mere enkle og viser ikke ligeså mange strukturer på en gang - så hvis du kan spotte nogenlunde på tør - så kan du også sagtens bestå spotten.

1 Synes om

En million tak for hjælpen! Det er så frusterende at man spotter og svarer forkert…

Jeg synes også det er svært at se det som man skal spotte på præparaterne, fordi der for det første er virkelig mange strukturer markeret, men også fordi at præparatet simpelthen ikke er så tydelig.

Jeg har virkelig brug for hjælp til planlægning af eksamenslæsningen og hvordan jeg skal gribe det an. Derfor vil jeg meget gerne høre hvad du anbefaler. Jeg tænkte på at gennemgå dispositionerne i kompendiet: Bevægeapparatet og hoved-Hansens anatomi, men jeg er virkelig i tvivl hvordan jeg skal gøre det. Skal jeg tage en disposition af gangen, f.eks. OE muskler også spotte kun OE muskler? Hvordan gjorde du og hvor mange vil du anbefale at man gennemgår dagligt?

Et sidste spørgsmål, hvordan skal man øve dispositionerne? Du tænker måske hun er da godt nok dum hende der, men skal man gennemgå en disposition f.eks ved at læse den i kompendiet f.eks. Også lukke den og prøve at gennemgå den uden at kigge, eller hvordan for man skal på en eller anden måde gør sådan at man kan huske det :pensive:

Håber du kan hjælpe en ubeskrivelig forvirret 3. Semester studerende.

På forhånd mange tak.

Før det første - lad være med at tænke at du er dum. Medicinstudiet er hårdt. Du er kommet ind, så er du også i stand til at komme igennem. Nogle finder deres ideelle studiemetoder hurtigt, og andre skal igennem lidt flere kvaler.

Er det reeksamen eller følger du kurset for første gang nu?

Eksamen er i starten af november, så det giver ca. 2 mdr. til at få gennemgået pensum, spottet og øvet eksamensspørgsmål.

Jeg ville anbefale at du i starten afholder dig fra bruge for meget tid med at spotte på tør, da man hurtigt bliver forvirret hvis der skal spottes strukturer der ikke er gennemgået til undervisningen endnu. Hvis man stadig gerne vil, så vil jeg anbefale at man generere sine egne sæt i medilearner, så man kan øve de strukturer man har lært noget om, i stedet for at prøve sig med tidligere eksamenssæt.

Jeg brugte også det kompendie du omtaler, men synes at det er meget teksttungt og ikke så pædagogisk medmindre du kender pensum ret godt i forvejen.

Jeg endte med at bruge kompendierne der er lavet til AU anatomi; https://munksgaard.dk/products/kompendium-i-makroskopisk-anatomi-bevageapparatet-bog-52998-9788762820630

Og

https://munksgaard.dk/products/kompendium-i-makroskopisk-anatomi-hovedet-halsen-og-de-indre-organer-bog-49792-9788762819474

De er ret gode til at skabe sig et overblik og har en masse gode huskeregler, og er farvekodet. Jeg droppede hurtigt at bruge bojsen-møller bogen til fordel for disse to.

Jo hurtigere du går i gang med eksamensspørgsmål jo bedre, men der skal være noget at kunne øve sig på. Så du er næsten nødt til at vente med de sidste spørgsmål indtil de er blevet gennemgået i undervisningen. Men du kan sagtens lave eksamensspørgsmål løbende så snart det er gennemgået - så når OE er gennemgået til sau, så lav de spørgsmål der er relevante for dette.

Jeg læste op alene, så jeg optog video af mig selv hvor jeg gennemgik spørgsmålene hvor jeg havde noter tilgængelige, så jeg kunne komme igennem selvom jeg ikke kunne huske det hele. Bagefter kunne jeg så se hvor jeg haltede og gennemgå det igen.

Der er vist 59 spørgsmål så de skal selvfølgelig fordeles ud over den tid der er til rådighed. I starten kommer man til at bruge lang tid på et spørgsmål, men senere i processen, når alt er gennemgået, går det hurtigere. Jeg var i stand til at gennemgå 10-12 spørgsmål om dagen i detaljer ved et tidsforbrug på omkring 6-8 timer dagligt. Man har som regel mindst en uge mellem spotten og den mundtlige del. Det kan altså godt lade sig gøre at gennemgå alle spørgsmål efter spotten - hvis forarbejdet er gjort.

Jeg håber du kan bruge det til noget

1 Synes om

Spot er slet ikke sjovt i starten, men bare bliv ved! Jeg tror, jeg fik 14 procent rigtige i det første sæt jeg tog. En god playliste sent på aftenen når alle er gået hjem er min anbefaling :hugs:

2 Synes om

Læs bøgerne på pensum listen, spot på tør vha medilearner og øv våpdpræparater på våd. Mht eksamensforberedelse vil jeg anbefale at lave dispositioner til alle eksamensspørgsmål og i den forbindelse bruge læringsmålene, dokumentet “vejledning om eksamen,” på absalon. Brug også røntgenbiblioteket og sig tingene højt. Leg du er til eksamen og øv dispositionerne for hvert enkelt eksamensspørgsmål. Nogle gange overlapper spørgsmålene lidt hinanden så man kan genbruge noget af det man har brugt i de tidligere spg. Du kan supplere med kompendiet i embryologi og bevægeapparatets anatomi samt SAU slides og forelæsningsslides. Husk at se videoerne til klinisk anatomi og øv gerne klinisk anatomi med fx en læsemakker el. Lign.

Til eksamen så brug præparatet så meget som muligt og vis hvor muskler o.lign sidder mm.

De kan godt finde på at spørge og kræve mange detaljer af en.

Det var sådan jeg bestod anatomi eksamen i sommer. Håber du kan bruge mit svar :slight_smile:

1 Synes om