Hjælp! Skal jeg give op?

Har nu fået afslag for 3. gang angående optagelse på medicin, og er så fortvivlet! Jeg blev student i 2006. Søgte om optagelse på kvote 2 i 2007, og blev udvalgt til samtale på SDU (sådan gjorde de dengang), men fik dog afslag. Var til multiple choice på SDU i 2008, og var 1 point fra at komme til interview, så fik afslag. I år gik jeg videre til interview på SDU, men fik desværre ikke en plads.

Jeg har ikke en chance i kvote 1, da mit snit er middelt. Folk omkring mig synes jeg skal findepå noget andet, men det er jo ikke nemt, når det er mit livs drøm at blive læge!

Jeg brænder virkelig for at læse medicin, så det er hårdt med 3 afslag i rap.

Jeg er villigt til at gøre hvad som helst for at komme ind. Nogen der har nogle gode ideer til, hvad der giver pote ved ansøgning på KU? Eller bare nogen der vil give et godt råd, eller fortælle om egne oplevelser?

Hej Daarb.

Først vil jeg sige, at det måske ville være en god ide hvis du tog en snak med en studievejleder om hvad du skal gøre. Få en tid hos studievejlederne på Uni. ( Ikke dem hos studievalg ).

Dernæst: Det kommer vel an på om der virkelig ikke er andet du kunne tænke dig at læse og senere have som profession? Alternativerne til læge er jo mange, men selvfølgelig ikke identiske.
Og kommer du frem til, at du ikke har lyst til at læse andet, så tænk over hvorfor en anden uddannelse naturvidenskabelig/sundhedsvidenskabelig ikke kunne have din interesse.
Gør dig nogle tanker om hvad det er lige præcis ved studiet som er så anderledes end det man kan finde på andre uddannelser. Hvad har du selv af erfaring og kendskab til studiet og senere også jobbet? F.eks. fra job eller studier.

Og så er det min mening, at hvis du kan gøre dig selv helt afklaret med hvad dine motiver til valg af uddannelsen er, så bør du søge ind.
Hvis man blot vil have prestige og anerkendels. Så ville jeg se at komme igang med noget andet, således at du får noget erfaring. Og hvem ved når du har det, så kan du måske godt komme ind på Medicin. Læser da med en del der har 1.år eller er bachelor i alt muligt som klarer sig storartet. Men du kunne jo også gå hen og elske at lave noget andet en Medicin.

Jeg har selv læst et år på SDU og jeg kom ind lige efter gym og kendte intet til studiet. Jeg havde også kig på Fysik/Matematik og Kemi, men valgt medicin nok netop pga. anderkendelse, prestige og så var jeg afklaret med hvad job jeg skulle have efter studiet. Jeg er så lige kommet ind på AU så skifter fra SDU, men min lidt overfladiske motiver er kommet til kort, for emnerne er super spændende.

Men alt muligt held og lykke, jeg krydser fingrene for dig.

Mv.

LB

Tak for dine ord. Jeg har faktisk taget de to første semester på sygeplejeuddannelsen, så jeg ved det ikke skal være sygeplejerske. Jeg gjorde det dog, for at samle point, men har jo samtidig fået afklaret, at det ikke er et alternativ for mig. Jeg fik så afslag, arbejde et år på plejehjem og forsøgte igen - fik så mit andet afslag. Så startede jeg på medicinalkemi på AU, fordi jeg mistede håbet lidt, og tænkte at jeg nok kunne blive glad for en anden medicinsk/kemisk uddannelse, men nej. Jeg har færdig med første år på medicinalkemi, jeg drømmer fortsat om den dag jeg bliver optaget på medicin.

Har overvejet frivillig arbejde herhjemme, men også i udlandet. Derudover tænker jeg på militæret, samarit-uddannelse osv… Nogen der ved, hvad de f.eks. på KU i kvote 2 sætter stor pris på?

1.Student 2006
2. Sygeplejestuderende to semestre
3.Afslag på medicin
4.Arbejde plejehjem 1 år
5.Afslag på medicin
6.Medicinalkemi AU to semestre
7.Afslag
8. NU - forslag?

.

Jeg ville nu ikke mene, at militæret ville hjælpe synderligt… Sådan som jeg ser det må den baggrund du har være nok. Jeg tror ikke som sådan at du kan nå noget på et år, der stiller dig specielt bedre rustet an. Hvis man først er kommet igennem til samtalerne, så er det en sammenfattet opfattelse af dig som person gennem mini-interviewsne, der gør udslaget. Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig ned og kigge på de delkarakterer du har fået og så se, hvilke der gik galt. Alt afhængig af hvilke, der er gået galt, må du jo se hvad du kan gøre for at forbedre det. Uanset at emnerne og opgaverne selvfølgelig ikke er de samme år efter år, så er princippet bag, det samme.

Når du siger at du har været et år undervejs som sygeplejerske, må det vel betyde at du har fingeren på pulsen hvad angår den sundhedsfaglige debat? Ellers ville jeg mene at det er der man, i fht. MMI, kan hente flest point. Hvis du har en frisk opfattelse af +/- for accelerede patientforløb og kræftpakker, gode forslag til forbedring af omgangen med kronikere og hvad der nu ellers har været af tidligere spørgsmål, så tror jeg ikke rigtig man kan ruste sig bedre…

Få hjælp til at skrive den personlige ansøgning. Den betyder mere end man tror.
Søg alle tre steder i Danmark, og evt. i udlandet, fx. Polen? England?
Overvej om der er andre uddannelser du kunne tænke dig, fx. tandlæge, folkesundhedsvidenskab, fysioterapeut, psykolog.
Klø på, og god fornøjelse.

Hej Maja!

Jeg har været i lidt samme situation som dig, så jeg kan sagtens føle med dig. Jeg blev også student i 2006, har arbejdet på sygehuset, plejehjem, som piccoline, som undervisere, frivillig hos dansk flygtninge hjælp, til en lægekonference, har taget adskillige sundhedskurser, så som venflon, Hjerte-stop, førstehjælp m.m. Har så yderligere læst på radiografuddannelsen siden 2007. Endvidere har jeg taget de fem specifikke fag om igen, for at forbedre mine karakter. Ja, jeg har lavet alt det man kunne, der er sikkert en masse andet jeg også har arbejdet med og lavet, som jeg lige pt ikke kan huske. Jeg har så først søgt ind i år, for første gang, selvom jeg altid har brændt for medicin uddannelsen, da jeg aldrig troede på at jeg kunne komme ind, og måske ikke var modig nok til at tage imod det afslagsbrev.

Det jeg kan anbefale dig er;

  1. AU: Læs de fem specifikke fag om igen, evt over et år. Altså fagene dansk A, Mat A, Kemi B, Fysik B og Eng B, og gå efter topkarakter. I Kvote 2 på AU bliver man nemlig kun optaget på baggrund af de fem fags gns.

  2. SDU: Du har prøvet at være med til Multiple Choice testen, og er også kommet videre. Dvs allerede der, er du sikker på at det næste gang nok også skal lykkes dig at komme videre til interviewene. Du får så afslag efter MMI, dvs det er her du har nogle mangler. Du kan jo se dine points på de forskellige stander, så kan du jo se, hvilken stand det gik galt i, og evt forbedre dig på disse områder. Jeg synes at det vigtigste for at kunne klare MMI er, at man har motivationen, viden om uddannelsen, er opdateret omkring de seneste nyt indenfor branchen og at man har gode kommunikationsevner. Jeg tror også at de kan fornemme det på én, hvis man virkelig brænder for det, for så får du sendt de rigtige signaler. Så prøv igen næste år- Lige pludslig så er den der. Jeg kan forstå at du virkelig ikke vil andet, derfor, bliv ved, klø på. Giv den gas. Siden eller da skal det nok lykkes for dig. Hvis man virkelig vil, så kan man alt. Sådan ser jeg på det. Det kan godt være at der så går et stykke tid, men what so? Du opnår din drøm i sidste ende, og bliver så lykkelig, at du glemmer alle de år der er gået. Hellere bruge tiden på at kæmpe i mod din drøm, end at vælge noget andet, som du ikke vil og som vil gøre dig ulykkelig resten af livet. Jeg har hørt om en der har prøvet 5 gange, og som blev optaget på 5. gang!

  3. KU- Det lyder som om du har en del erhvervs og uddannelses erfaring. Jeg tror det vigtigste for dig er at få skrevet en rigtig god motiveret ansøgning! Husk, det er det eneste der præsentere dig (i første omgang). Den skal fange deres opmærksomhed, så du ikke allerede ryger fra i grovsorteringen. Send den ud til nogle fagfolk, som kan rette den for dig. Der er også informationsmøder på centralstudievejledning to gange om året, hvor man får råd og vejledning til hvordan man skriver sådan en, og hvad de vægter. Det er meget vigtigt at du vælger at fokusere på de rigtige områder i de aktiviteter du har udført, som er relevant for medicinstudiet, og som du kan føre over på medicinstudiet og dets indhold. Endvidere skal du jo også (be)vise at du nu er bedre kvalificeret og har øget din studieegnethed ved at udfører alle de aktiviteter som du nu har. Mht frivillig arbejde; da jeg var til informationsmødet, fik vi at vide at det var det sidst vigtigste. Du skal sætte dig godt og grundigt ind i uddannelsen (hvis ikke du allerede har gjort det), finde ud af hvad du kan gøre for at forbedre dig på visse områder som du er svag i, som så kan øge din studieegnethed på medicinstudiet.

  4. Ja, så er der jo udlandet. F.eks. Polen. Men det har jeg ikke spor kendskab til.

Jeg håber at du kan bruge noget af det jeg har skrevet. Som sagt har jeg selv været igennem det, jeg ved hvor hårdt det er, plus du nu har fået afslag tre gange, det gøre det ikke nemmere. Jeg ville nok også selv have gået fortabt, hvis det skete for mig.

Jeg ønsker dig virkelig al held og lykke. Og husk, hvis man vil, kan man alt. Siden eller da vil du komme ind, hvis du virkelig brænder for det og kæmper for det. Det er bare spørgsmål om tid.

Jeg kommer til at lyde lidt grov, men jeg tror det vil hjælpe dig til at forstå hvad din personlige motivation er for at søge medicin.

Hvorfor kunne du ikke lide sygeplejestudiet / medicinalkemien? Det ser ud som om du på den ene side har prøvet noget af det praktiske, og på den anden, noget af det teoretiske. Hvorfor ligger interessen ved lægestudiet, når nu du tilsyneladende ikke synes om de væsentligste dele af det?

Kære Maja:)
Hvor der er vilje er der vej :wink:
Du viser kampgejst ved at prøve igen og igen- hvis det virkelig er det du vil, skal det nok lykkes for dig.
Jeg tror at ved KU vægtes der(taler ud fra det jeg er blevet optaget via kvote 2 med):
-relevant uddannelseserfaring(hvilket du har!)
-det er godt at prøve at forbedre en karakter i fag/læse supplerende fag(jeg hyggelæste lidt psykologi på vuc mens jeg arbejdede på sygehuset eks.)
-relevant erhvervserfaring(jeg arbejdede på sygehuset efter gymnasiet, men kan også være så meget andet…hvilket du har!)
-frivillig arbejde(jeg havde arbejdet for folkekirkens nødhjælp efter gymnasiet, men kan jo være så meget andet…hvilket du har!)
Lav din M.A. så overskuelig som mulig og vær ydmyg overfor studiet. Du har sat dig ind i studieordningen og forsøger at koble det sammen med dine erfaringer. Nævn hvis du har et specialeområde som du synes er meget spændende og ellers hvad der gør dig til en god studerende.
Alt godt fremover:)

Se evt. også Struensees ideer til optagelse via kvote 2 under: prægrduat debat --> kommende studmed. Den står øverst :idea:

Jeg tror at det er rigtigt at den motiverede ansøgning er meget vigtig… da jeg søgte ind havde jeg 1 års sygplejeuddannelse i England i bagagen, 1 års arbejde i en børnehave og et snit på 9,4 - ikke meget! Tilgengæld lagde jeg meget vægt på at være ærlig, og retningsbevidst i min MA. Jeg tror det er det de kan lide - vis at du har sat dig ind i hvad du skal foretage dig de næste år.

Der er lige et andet aspekt jeg kommer til at tænke på… du har været igang med 2 uddannelser nu og såvidt jeg ved ryger man bagerst i køen hvis det er ens 3. uddannelse og kommer kun ind hvis der er pladser tilbage. Det fik vi ihvert fald at vide dengang jeg var til kvote 2 møde i København. Har du talt med stud. vejl. om at det evt kunne være årsagen til dine afvisninger??

Men men men… jeg kender personligt en der søgte 6 gange før han kom ind - så det kan lade sig gøre :slight_smile:

Ja, jeg er klar over den regel du nævner. Jeg har derfor søgt dispensation og fået både det i Århus, KBH og Odense. Jeg kommer altså ikke bagerst i køen - heldigvis:)

det både

Tusind tak for alle indlæg:)