Hjælp til bogvalg 5. sem KU

Jeg er i den situation at jeg starter 5. semester på KU til september. Da jeg ikke har råd til at købe alle bøgerne fra ny plejer jeg at købe dem brugt i ferien og erfaringen fortæller mig at det gælder om at være hurtigt ude for at få nogle i god stand. Men pensum listerne er ikke opgivet endnu, så jeg aner ikke hvilke bøger KU anbefaler. Så er der en sød sjæl der har lyst til at berette om hvilke bøger i brugte (gerne nogle der har afsluttet 5. sem indenfor et års tid).
Selvfølgelig vil jeg også gerne høre hvis i kender til nogle fantastiske noter eller lignende:)
Tak for hjælpen og god sommerferie :slight_smile:
-Nynne

Jeg havde fornøjelsen af 5. semester i efteråret. Dette semester er groft sagt delt i flg. områder: Nyrer, endokrinologi, blod og reproduktion, samt immunologi, almen patologi og almen farmakologi og toksikologi. Hvordan de enkelte fag integreres i semestrets to eksaminer, kan du se på http://www.medicin.ku.dk/eksamen/rettev … emesterba/

Nyrene: her findes “Basal nyrefysiologi” skrevet af underviserne selv. Anatomien læses i “indre organer” + evt. atlas. Biokemi læste jeg i “Meisenberg”.
Endokrinologi: fysiologien læste jeg i “Boron & Boulpaep”. Anatomi og biokemi => som nyrene.
Blodet: fysiologi i “Boron”. Biokemi i “Meisenberg”.
Reproduktion: som endokrinologi

Immunologi: tidligere læste man efter Parham (detaljeret), men jeg klarede mig med “Basic immunology” af Abbas et al. Den er vist også eneste bog opgivet som pensum nu. Immunsystemets organer læses/suppleres med “indre organer”.
Almen patologi: her findes en dansk (Almen patologi) og en engelsk (Basic pathology)
Farma/tox: “Basic and clinical pharmacology” af Katzung er vist den de fleste bruger. Der findes også en dansk kompendie/lommebog. Handy til at slå hurtig op i, men den er MEGET overfladisk og flere steder er der fejl…

Iøvrigt får du brug for plancherne fra 4. igen.
Til patologi timerne skal bruges et program, Mirax Viewer, der også kan benyttes til eksamen. Det er derfor en god idé at medbringe sin bærbare til første sau time, eller endnu bedre: Installér programmet hjemmefra forud for første time, ved at følge installationsinstrukser på Absalon.

Der findes et væld af noter der “siver” fra årgang til årgang. Jeg har desværre smidt mine ud, men mon ikke du bare kan spørge dem fra dit hold. Der plejer altid at være nogen der har fået dem overleveret af ældre studerende…

Held og lykke med 5. og god sommer!

• Søren

Det er godt at se at der er mange bøger der går igen, det letter lidt på indkøbs byrden.
Og tak fordi du ville dele dine erfaringer!

• Nynne

Jeg er netop færdig med 5. semester, så du får lige en opdateret liste over bøgerne, som underviserne laver opgaver efter:

Nyrer og urinveje:
Fysiologi: Basal Nyrefysiologi af Karlsen mfl.
Anatomi: Hovedets, halsens og de indre organers anatomi + Geneser/Ross

Endokrinologi, reproduktion og blod:
Fysiologi: Boron & Boulpaep eller Berne & Levy
Biokemi: Meisenberg (eller den nye danske bog)
Anatomi: Hovedets, halsens og de indre organers anatomi + Geneser/Ross

Immunologi:
Basic immunology af Abbas & Lichtman

Patologi:
Robbins Basic Pathology af Kumar mfl.

Farmakologi:
Basic and clinical pharmacology af Katzung mfl.

Semestret lægger ud med 1,5 uges nyrer og urinveje, så det er en god idé at tyvstarte læsningen, da hele bogen skal læses på denne korte tid (+ anatomien).
I delkurset i blod kan det varmt anbefales at tage til Jannik Landts timer - han har styr på det og er meget eksamensorienteret.
Immunologibogen er ret uoverskuelig, men det er den underviserne har valgt at lave opgaver efter. Så prøv at skabe dig et overblik!
Patologibogen skal du ikke købe på dansk, da underviserne ikke anbefaler denne. Rigtig godt og velorganiseret kursus med engagerede og “moderne” undervisere!
Farmakologikurset ligger desværre kun en måned før eksamen, så her skal der kløes på for at lære de mange lægemidler. Download og print flashcards fra nettet (kan ikke huske den præcise adresse, så spørg omkring dig - noget à la http://www.mok.dk/fagligt/5sem/patologi/html)

Held og lykke med det!

Hej, jeg er interesseret i at købe din Basic immunology af Abbas & Lichtman. Hvad skal du have for den?