Hjælp til nyre B8 opgave (SDU)

Hej,
Jeg har simpelthen siddet i lang tid nu med en opgave og kan ikke gennemskue den…

1. Beregn den glomerulære filtrations hastighed (angives med enheden ml/min)

og værdierne er
Plasma glukose 20 mmol/l
Urin glukose 367 mmol/l
Plasma kreatinin 104 (mikro)mol/l
Urin kreatinin 6,4 mmol/l
Diurese3,1 l/døgn

Rettevejledningen siger, at svaret på opg 1 er 132,4 ml/min (ganger man med 0,8 er det 104 ml/min) og jeg får det til
C_krea=(2,15ml/min*0,104mmol/l)/6,4mmol/l=0,035ml/min.

Er der mon nogen, der kan gennemskue, hvordan jeg kommer videre herfra?

Hej. B8 er et beregningstungt modul som godt kan være lidt irriterende. Jeg kan prøve at hjælpe dig :smiley:
Beregningen af glomerulære filtrations hastighed (GFR) er det samme som at bestemme clearance for kreatinin. Clearance for kreatinin er givet ved formlen:
Cl_kreatinin = [U_kreatinin] x V/ [P_kreatinin] x 0.8
dvs. koncentrationen af kreatinin i urin [U_kreatinin] gange diuresen divideret med plasmakonc. af kreatinin. Grunden til at man gange med 0.8 er, at ca. 20% af den kreatinin som findes i urinin kommer fra sekretion (nice to know: Kreatinin sekreres i S3 segmentet i prox. tubulus via en organisk anion transporter ved navn MRP2). For at imødekomme dette ganger man med 0.8, da vi kun er interreseret i den filtrede mængde.
Med det på plads, kan vi starte med at beregne :smiley:

1. Vi starter med at omskrive plasma kreatinin’s enhed til mmol/l, så den passer med de resterende enheder: 104 mikromol/l * 0.001 = 0.104 mmol/l
  2. Nu omregner vi diuresen fra l/døgn til l/time ved at dividere med 24 timer. Dette giver: V (diurese) = 3.1 l/døgn/24 time/døgn = 0.129 L/time.
  3. Nu har vi gjort alt forarbejdet og kan nu indsætte i ovenstående formel for clearance:
    Hvis vi tager højde for de 20% som sekreres:
    GFR = Cl_kreatinin = (6.4 mmol/L x 0.129 L/time/ 0.104 mmol/L) x 0.8 = 6.35 L/time = 6350 ml/time = 105.8 ml/min
    Hvis vi IKKE tager højde for de 20% som sekreres (det står typisk i opgaven, hvis man skal tage højde for det eller ej):
    GFR = Cl_kreatinin = (6.4 mmol/L x 0.129 L/time/ 0.104 mmol/L) = 7.93 L/time = 7938.46 mL/time = 132.3 ml/min.
    Jeg håber dette har været brugbart. Fortsæt goddag.
2 Synes om

Amen tusind tak for hjælpen!
Jeg kan se, at jeg har byttet rundt på værdierne for U_krea og P_krea :smiling_face_with_tear:
Det hele giver mening nu!