Hej,
Jeg har simpelthen siddet i lang tid nu med en opgave og kan ikke gennemskue den…
Beregn den glomerulære filtrations hastighed (angives med enheden ml/min)
og værdierne er
Plasma glukose 20 mmol/l
Urin glukose 367 mmol/l
Plasma kreatinin 104 (mikro)mol/l
Urin kreatinin 6,4 mmol/l
Diurese3,1 l/døgn
Rettevejledningen siger, at svaret på opg 1 er 132,4 ml/min (ganger man med 0,8 er det 104 ml/min) og jeg får det til
C_krea=(2,15ml/min*0,104mmol/l)/6,4mmol/l=0,035ml/min.
Er der mon nogen, der kan gennemskue, hvordan jeg kommer videre herfra?
Hej. B8 er et beregningstungt modul som godt kan være lidt irriterende. Jeg kan prøve at hjælpe dig
Beregningen af glomerulære filtrations hastighed (GFR) er det samme som at bestemme clearance for kreatinin. Clearance for kreatinin er givet ved formlen:
Cl_kreatinin = [U_kreatinin] x V/ [P_kreatinin] x 0.8
dvs. koncentrationen af kreatinin i urin [U_kreatinin] gange diuresen divideret med plasmakonc. af kreatinin. Grunden til at man gange med 0.8 er, at ca. 20% af den kreatinin som findes i urinin kommer fra sekretion (nice to know: Kreatinin sekreres i S3 segmentet i prox. tubulus via en organisk anion transporter ved navn MRP2). For at imødekomme dette ganger man med 0.8, da vi kun er interreseret i den filtrede mængde.
Med det på plads, kan vi starte med at beregne
Vi starter med at omskrive plasma kreatinin’s enhed til mmol/l, så den passer med de resterende enheder: 104 mikromol/l * 0.001 = 0.104 mmol/l
Nu omregner vi diuresen fra l/døgn til l/time ved at dividere med 24 timer. Dette giver: V (diurese) = 3.1 l/døgn/24 time/døgn = 0.129 L/time.
Nu har vi gjort alt forarbejdet og kan nu indsætte i ovenstående formel for clearance:
Hvis vi tager højde for de 20% som sekreres:
GFR = Cl_kreatinin = (6.4 mmol/L x 0.129 L/time/ 0.104 mmol/L) x 0.8 = 6.35 L/time = 6350 ml/time = 105.8 ml/min
Hvis vi IKKE tager højde for de 20% som sekreres (det står typisk i opgaven, hvis man skal tage højde for det eller ej):
GFR = Cl_kreatinin = (6.4 mmol/L x 0.129 L/time/ 0.104 mmol/L) = 7.93 L/time = 7938.46 mL/time = 132.3 ml/min.
Jeg håber dette har været brugbart. Fortsæt goddag.