Hjælp til selvhjælp

Jeg har tit tænkt på, at man som studerende med en forholdsvis god hjerne og div. evner bliver overladt utrolig meget til sig selv.
Hver årgang må mere eller mindre gøre de samme fodfejl - om og om igen. På uni er der ikke længere nogen der tager ansvar for en - det må man selv finde ud af.
Jeg synes det er spild af gode ressourcer (menneskelige ressourcer), at
man ikke tager bare lidt bedre hånd om årgangene. Selvfølgelig hjælper de stud. hinanden så godt de kan - via mund til mund metoden osv. men det er alligevel tilfældigt, hvem der finder ud af hvad.

Hvad med om man lavede en samlemappe, hvor hvert semester så skrev deres hårdt tilkæmpede erfaringer ned, evt. vedlagde noter, gamle eksamensopgaver, hvad ville de have gjort anderledes hvis de skulle tage fagene om osv…

Denne mappe kunne f.eks. stå på studievejlederens kontor.
På samme måde kunne man under turnus lave en samlemappe, hvor de nye på afd. så kunne læse sig til de fif og hints, som det kan være frustrerende ikke at vide og som der sjældent er tid til at videregive mundtligt .

Kunne det være en mulighed for at gøre livet lidt nemmere så der bliver mere overskud til at studere/lære det egentlig kliniske arbejde…

flyttet til stud.med. debat, dette er ikke en medicinsk nyhed.

[quote=“Helene78”:2ovbxcsx]Hvad med om man lavede en samlemappe, hvor hvert semester så skrev deres hårdt tilkæmpede erfaringer ned, evt. vedlagde noter, gamle eksamensopgaver, hvad ville de have gjort anderledes hvis de skulle tage fagene om osv…
[/quote]
Jeg vil si at mye av dette blir allerede gjort av denne side. Fordelen her er at man kan sortere ut hvilke brukere man ønsker å høre på f.eks. ang. bøker, og hvilke brugere som har en helt annen måte å lese på/gjøre ting på. Fordelen med studmed isteden for en perm er at man kan stille spørsmål og få svar direkte på hva man undrer seg over.

Andres erfaring er alltid godt å høre, men jeg tror det er viktig å lære seg til å høre på sine egne erfaringer, hva som fungerer for deg, og ikke alle andre. Det kan ofte være lett å henge seg opp i hva andre har sagt/ment om bøker/semestre/fag, uten selv å ta stilling til hva som er best for en selv…

Jo dette forum er super - bare det havde eksisteret da jeg studerede, var i turnus…Dog har det den ulempe, at det måske kan være svært at blotte sig - og fortælle om problemer, som jeg har gjort, da man risikerer at blive genkendt osv.

Men dette forum er ikke særligt overskueligt - der kommer hele tiden nyt til - det er svært at få et overblik.

Med sådan en mappe, så er det nemmere at få et overblik i den specifikke situation, man er i.

Skal man starte på 3. semester, så er det guld værd, hvis 4. semester deler ud af deres guldkorn - og der er eet sted, man kan gå hen og se - sådan og sådan. Og bar det af få samlet tidligere eksamensopgaver 1 sted, så er man næsten halvt bestået…Eller de ældre stud. kan fortælle om hvordan eksamen forløb - hvis det var en mundtlig osv.

Det samme under turnus - i sådan en mappe kan man også skrive ting anonymt- Har man f.eks. under turnus haft det svært med bagvagternes adfærd, så kan man - anonymt skrive en linje om det.
På den måde så tror jeg, at mange ville føle sig mindre alene og mindre hjælpeløse - fordi man måske opdager, at det er de samme problemstillinger der går igen og igen.
Det giver også overskud til at finde løsninger.

Men hvis noget sådant allerede findes i ovennævnte form her - hvor er det så? For mig virker det hele noget tilfældigt og uoverskueligt?

Problemet er bare at mange sikkert ikke er opmærksomme på studmed.dk’s eksistens. Måske vi skulle til at lave noget promotion?
Vi kunne også forsøge at nå en enighed om, hvad der er de bedste bøger/råd (LOL som om det nogensinde vil ske :slight_smile: ) og så distribuere dem på fakulteterne. Midlerne til sidste kunne man evt. søge hos fakulteterne, de må have puljer, der kan dække disse ting. “Udarbejdet af brugerne af studmed.dk” vil også være god PR for siden.

Netop lavet denne post http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=56959#56959

Det jeg ønsker mig er en meget specifik og hyper aktuel hjælp.
Dvs. jeg ønsker som læge råd fra seneste lægehold, der har været på den pågældende afd. - lige for nylig.
På samme måde for de studerende. Ligesom de problemstillinger, der kan være på en afd. kan ændre sig bare på ½ år, så er det det samme med eksamen.
Hvis hver afd. og hvert universitet havde en mappe for hver lægestilling/semester, så ville det være et sted, man kunne gå hen og bladre - og se hvad de foregående har tænkt, følt og oplevet, som de gerne vil give videre til dem, der kommer efter.
Jeg forestiller mig, at det på nettet mere bliver en generel og lidt tilfældig debat, alt efter hvem der lige skriver.
Men disse mapper skulle inføres som kommunikationsmiddel mellem semestre/lægehold på afd., hvor man så helst skulle give et eller andet bidrag, når man forlader semestret/afd.
Og det skal også kunne foregå anonymt, da der netop også skal være mulighed for at give en kritik af undervisning/eksamen/afd.s ledelse etc.

På den måde ville det hele tiden blive opdateret og være specifikt og aktuelt.
Jeg ser det som et nyt kommunikationsmiddel - som et supplement til det nettet kan tilbyde, da de to “fora” kan vidt forskellige ting.

Det er faktisk ingen dum ide at lave en mappe der overdrages fra et hold til et andet.

Pt. er jeg startet 1. sep og alle de andre turnuslæger stoppede 31. aug - det betyder at vi ikke på nogen måde mødes.

Det optimale i den situtation ville egentlig være at nogle startede 1. sep, 1. nov, 1. dec og nogle stoppede 31. aug, 30. sep, 31, nov så var der altid nogle t-æger med mere erfaring på afdelingen - men det ville nok give andre praktiske problemer. F.eks. ville introen nok blive kortere etc…

alt semester information findes på blackbord… (På universitetet)
Det skal så nævnes at det ikke fungerer i virkeligheden, sidst jeg snakkede med Herlev manglede de stadigvæk en adgangskode så de kunne få adgang til blackbord :slight_smile:

Jeg er meget lidt imponeret over KU

Jeg kan nævne at på DTU har de er sådanne system som fungerer, hvor ALLE forlæsninger uden undtagelse findes online, elektronsik.

Ufatteligt at KU ikke har kigget lidt på DTU…

mvh
svend

Tak fordi du skriver noget positivt om min ide Frold!
Jeg tror, at mange både stud. og yngre læger (og mange andre i øvrigt)
går rundt og murrer med småfrustrationer.
Hvis man kunne formalisere et kommunikationsmiddel, der kunne virke
så kunne man få de reelle problemstillinger helt konkret frem - og gøre hverdagen bedre for alle - pt. og prof.
Jeg mener ikke, der p.t. eksisterer sådan en mulighed. Og slet ikke anonymt. Nettet er alt for afhængigt af, at nogen skriver. Det kan man jo ikke styre. Men med sådan en helt konkret mappe, så kunne man skabe en kultur, hvor problemerne kommer frem i lyset - istedet for destruktiv småmurren.
Det ville heller ikke være dårligt at komme med ros, når noget går rigtig godt…Som det er nu er mange yngre læger på gennemrejse i mange år.
Det skaber en sårbarhed overfor at kunne ændre på dårlige forhold - og mange ender måske med at tænke - nå jeg skal jo kun være her ½ år…
En mappe kunne være redskabet til at skabe kontinuitet og kommunikation mellem de mange korte ansættelser, som typiske er den yngre læges lod i mange år.

Alternativt, kan vi som studerende fx bruge:
http://mednote.dk/

Under universitets specifik information, og der pågældende semester.

Alle har mulighed for at skrive og give sit råd/information med.

Her er det også muligt at lave læselister som man kan dele med andre, eller skrive de officielle og alternative boglister på.

Jeg vil dog opfordre til at man linker de forskellige bøger til studmed, og hvis den bog man har vil forslå ikke findes på studmed, at man så opretter den under den korrekte kategori.

Der er også mulighed at bruge det som læge til fif og råd når man er færdig. Man skal bare være opmærksom på at alt information man indskriver er frit tilgængeligt for alle.

mvh
svend

synes forslaget om en “informationsmappe”, der går i arv fra hold til hold er en super idé…

nemt, overskueligt, og frem for alt redigérbart ift. de ændringer der trods alt finder sted fra semester til semester…

så længe der bliver gjort en indsats for at promovere dette site kan jeg kun se fordele ved ideen!

nu er jeg forvirret… taler vi om en “fiktiv” informationsmappe på nærværende site eller taler vi om en faktisk ringbindsmappe med papir i som skal stå på de respektive afdelinger og studiesteder…??

Personligt mener jeg det er noget man må klare lokalt - det tror jeg det egner sig bedst til f.eks. placeret på reservelæge kontoret. Jeg kunne også forstille mig at det allerede findes flere steder?

Jeg mener en konkret mappe, man kan have stående på et kontor, som man kan tage i hånden og helt bogstaveligt bladre i.
Internettet og dette site er godt til mange ting.
Men ikke lige netop det, jeg efterspørger.
Dette forum er så kolossalt stort og uoverskueligt, så informationen vil nemt drukne i al den anden trafik, der foregår sideløbende. Og så er der igen det problem, at man ikke kan tvinge folk til at skrive noget.
Så er det nemmere, hvis man indfører den kultur, at når man er færdig med et semester/en ansættelse så bruger man lige et kvarter eller hvad man nu synes på at tænke: hvad har jeg lært, som jeg gerne vil give videre?, Hvad ville jeg selv have givet højre arm for at have vidst fra starten af?
Hvad kunne gøres bedre? osv…
Hvad er godt og hvad fortjener stor ros? - for ikke at glemme det positive.
Det har den fordel, at man så selv inkasserer lignende guldkorn, når man selv skal videre - så alle får noget ud af det.
Desuden er det også en dejlig følelse at kunne give noget videre til andre også selv om der er lang vej til slutstillingen - eller hvad man nu går efter…
Nu er ideen i hvert fald givet videre og sendt ud i cyberspace.
Hvis den allerede tages i anvendelse, så er det da godt. Men jeg tror ikke, det er udbredt?
Jeg kan vist kun gøre det, at jeg opfordrer folk til at starte denne kultur op. Som sagt: alle får noget ud af det - glæden ved at give, glæden ved at få nogle guldkorn på den nye afdeling…
Eller er der en måde hvorpå man kunne promovere ideen på et mere overordnet plan?