Hjælp: tolkning af EKG (miniOSCE)

EKG har givet mig stress.
Er der nogen, der kan hjælpe med at tolke de første 3 (I, II, III). Det eneste jeg ved er, at de er uregelmæssig og afstanden mellem RR er forskelligt. hjertefrekvensen kom jeg frem til ligger mellem 50-100.
Når jeg kommer til den tredje (III) er jeg tabt.

Nogen som kan hjælpe her?

På forhånd tak.

Jeg vil prøve at hjælpe dig, er ikke kardiolog - så tag det med et gran salt og jeg håber en kardiolog herfra ville kunne give en hånd med at rette mig.

  1. Der er ikke forskellige afstand fra R-tak til R-tak. De forskelligheder der er opstår pga. sinus arytmi - det sker helt automatisk når vi trækker vejret at forholdende i thorax ændrer dig samt det venøse tilbageløb osv. det er fysiologisk for os alle sammen.

  2. Jeg ville sige rytmen er 110.

  3. P-taker: der findes P-takker foran alle QRS komplekser og de alle sammen fører til QRS kompleks. Ja, og de ser nogenlunde ens.

  4. PQ-intervallet - den er fin mellem 0.12 og 0.22.

  5. QRS komplekserne er smalle (hvis de var brede ville rytmen stamme fra ventrikl

  6. QT intervallet - da synes jeg er en smule for langt.

  7. ST-segmentet er isoelektrisk.

Så jeg ville sige der er sinus Takykardi med forlænget QT-interval.

@mips:
Gode forslag til systematikken.

men…

  1. Jeg ville sige rytmen er 110.

R-R afstanden er ca. 3.5 store tern.

Iflg. Advances in Physiology Education

Standard textbooks of physiology and medicine mention that heart rate (HR) is readily calculated from the ECG as follows: HR = 1,500/RR interval in millimeters, HR = 60/RR interval in seconds, or HR = 300/number of large squares between successive R waves.

Jeg får heartrate til at være =300/3.5 = ca. 86.


@Zina
Gå ikke i stress og panik. EKG’er er noget af det smukkeste og du skal nok lære det :slight_smile:
Hav en systematik hvordan du gennemgår hver af faserne på et EKG, som f.eks. foreslået af @mips.
Fokuser derfor ikke på en afledning ad gangen, men se på p-takker, QRS komplekser, T-takker og prøv at sætte dem i kontekst til hvilken fysisk placering de repræsenterer (anteriort, lateralt, inferiort).

Måske vil denne være til hjælp:

1 Synes om

tusind tak for hjælpen!! ja det kan jeg se nu!! tak :purple_heart:

Selv tak. Enjoy it. Noget af den vigtigste læring til dit lægevirke :slight_smile:

1 Synes om