Højskole

Hejsa!

Så skal jeg 18 uger på Rønde højskole fra på søndag som et led i min pointindsamling. Ville høre, om der var nogen kommende medicinstuderende (ansøgere til næste år), som skal starte på højskolen samtidigt med mig, siden at jeg fandt oplysninger om højskolen her på studmed.dk.
Kunne være fedt at snakke med nogle, som også skal afsted - er helt vildt spændt og glæder mig!

Vh. B

Hejsa.
Jeg overvejede også netop Rønde Højskole, fordi den efter sigende skulle forberede én på sundhedsuddannelserne. I stedet har jeg dog valgt at smutte 18 uger ind på Hadsten Højskole, fordi de udover de sundhedsfaglige fag også har nogle rimeligt interessante samfundsfaglige såsom jura og kriminalpolitik.
Men god vind frem på Rønde :smiley: Kunne da god tænke mig at høre senere, hvad du har fået ud af det.

Mvh. No1_brix

Hey - ville såmænd bare ønske dig tillykke med dit valg af Hadsten Højskole. Jeg gik der selv for tre år siden, og jeg er helt overbevist om, at du ikke vil fortryde det. Vi var flere på mit hold det søgte optag op medicin via kvote 2, hvor vi alle brugte vores højskoleophold i Hadsten som springbræt - og vi blev alle optaget :smiley: Det fede ved denne højskole er, at der findes mange “specielle”, men stadig yderst relevante sundhedsfag. Selvfølgelig er der anatomi og fysiologi, som man ser så mange andre steder, men fag som sundhedspolitik, psykologi og “psykiske lidelser” er absolut guld værd.
Imens jeg gik på højskolen blev jeg indkaldt til samtale via kvote 2 i Odense. Jeg kan specielt huske, at interviewerne fandt det meget spændende med højskolens fag. Derfor gik samtalen meget på det.

Anyway, endnu en gang vil jeg ønske dig tillykke med dit valg. Glæd dig, for det er absolut en af de fedeste højskoler. Jeg er sikker på, at det vil kvalificere dig til et optag via kvote 2, hvis det er herigennem, at du søger optagelse.

God fornøjelse

MVH

Rasmus

Tak for opmuntringen og “anmeldelsen” af Hadsten, Rasmus.
Jeg var meget i vildrede over, hvad jeg skulle give mig til efter mit afslag fra Århus med. studie. Forsøger at planlægge, så jeg får mest muligt ud af det næste år for at forbedre chancerne næste gang.
Rart at vide, at jeg er på rette vej :slight_smile:

Mvh. No1_brix

Hej Rasmus :smiley:

Jeg er glad for, at du skriver det om Hadsten højskole. Jeg overvejer selv at tage på højskole for at samle point til kvote 2. Hvilke fag tog du, som gav point via kvote 2? Læste du HF fag samtidig? Kan man godt bo hjemme samtidig med, at man går på højskolen?

På forhånd tak :smiley:

Mvh
Anne

På hvilket universitet vil I søge om optagelse?

Så vidt jeg ved, er der ikke noget, der hedder pointindsamling mere, bare studierelevant erfaring. Eller er det bare på SDU?

Mvh Quijoten

Jeg vil søge ind både i København, Århus, Odense og Ålborg, for så er der størst chance for at jeg kommer ind ét af stederne. Min 1. prioritet er København. :slight_smile: Jeg vil søge ind både via kvote 1 og kvote 2. :smiley:

I besvarer et indlæg fra 2004, så det er på ingen måde relevant længere. :slight_smile:

Google er awesome til at finde gamle indlæg :wink:

For at give et kort svar så:

Der er ikke noget der hedder kvote 2 point for at have været på højskole længere. Dog kan du vælge at skrive det på din éne sides motiverede ansøgning til KU - jeg vil dog mene at hvis det er det du bygger hele din kvote 2 på er sandsynligheden for at du kommer ind på kvote 2 på KU meget lav.

På SDU er kvote 2 delt op i 2 dele, MCQ hjælper højskole delen dig ikke og ved MMI er der normalt 1 (ud af 7) poster som omhandler din motivation til at starte på studiet - der kunne den sikkert give et halt point ekstra.

hvis du er i tvivl om hvordan kvote 2 fungere eller de forkortelser jeg har brugt så søg lidt i forumet på den her side, der er 1000 indlæg om det - også om råd til hvordan du optimere dine chancer bedst. Jeg vidste ikke rigtig noget i starten men ved hjælp af den her side og blev optaget efter at have fulgt en del råd og arbejdet en del for det.

vh
Lemvig