Human anatomi (hoved & hals) - Matthiessen et al


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=488

Martin E. Matthiessen, Ole William Petersen og Klaus Poulsen,
271 sider, indbundet,
udgave/oplag: 01/01,
årgang: 2001,
ISBN: 87-7749-318-4

Forlaget skriver:

[quote]HUMAN ANATOMI 2
er en kortfattet lærebog i makroskopisk anatomi omhandlende områderne hovedet og halsen. Teksten er bundet sammen af et stort billedmateriale fra Spalteholz-Spanners atlas. Dermed dækker bogen de studerendes behov for et anatomisk atlas. Bogen er tænkt anvendt ved lægestudiet, ved ergo- og fysioterapeutuddannelserne samt tandlægeuddannelsen. Denne bog er andet bind i en serie der derudover omfatter ekstremiteterne og kropsvæggen samt thorax og abdomen. Hvert bind kan bruges selvstændigt, men vil tilsammen dække hele det makroskopiske spektrum. [/quote]

Jeg købte bogen for at bruge det som atlas og supplement til “De indre organers anatomi”.

Som supplement til “De indre organers anatomi” (Andreasen et al.) var bogen udemærket - Jeg læste til forelæsningerne i den ene bog og til holdundervisningen i den anden. På den måde undgik jeg misforståelser på steder hvor den ene bog måske var lidt uklar. Det skal dog nævnes at jeg synes “De indre organers anatomi” er en bedre skrevet bog end “human anatomi - hoved og hals”

Men som atlas kan jeg absolut ikke anbefale bogen. Der er simpelt hen ikke nok forskellige billeder til at man kan få et grundigt billede af anatomien. Jeg har derfor senere investeret i et rigtigt atlas (Netter).

Hvis man vil købe bogen/serien er det billigst at købe den/dem gennem Munksgårds “Bogklubben for læger” ( http://www.bogklubbenforlaeger.dk )

Brugte denne til hoved-hals anatomien på 3.sem KU, men Finn B’s til bevægeapparatet. Og dette fordi jeg fik et chok efter at have spenderet 2 timer med Indre Organer… så jeg løb til bogladen og fik købt denne.

Jeg synes nu ikke det er en særligt god bog, men alligevel langt mere min stil end Indre Organer. Fordi den har billeder! Den er meget velstruktureret, men det er vist IO også. Jag kan hverken give ris eller ros, men vil bare sige at hvis nogen får samme fornemmelse som jeg over sin første bekendtskab med IO, så kan denne måske udgøre et alternativ.

Har ingen erfaring af de andre to bind i serien

Lidt samme oplevelse… læste 3. semester anatomi efter den, sammen med Bojsen-Møller. Tilsammen havde de det hele, og så kan man undvære et atlas takket være de fremragende tegninger i Matthiessen. Afsnittene om kranienerverne er intet mindre end fremragende sammenlignet med alle andre steder jeg har læst det.

Sammenlignet med Indre Organer (som jeg slet ikke kan forliges med) er dette en fest-bombe af farver og illustrationer - samtidig er teksten lang bedre skrevet, omend en smule gammeldags…

  • Mikkel