Humanbiologi 1. sem KU..?

Hey!

Sig mig lige, er humanbiologi-øvelserne på 1. sem KU obligatoriske?? Skal man aflevere nogen form for rapport over det man laver???
Jeg har læst lidt rundt omkring og det ser ud til, at det kun er kemi-øvelserne, der er obligatoriske… men vil gerne lige have det bekræftet af jer erfarne :shock:

(jeg spør fordi jeg har en lille søn, der skal starte i institution og så vil det være rart at vide, om jeg kan være lidt ‘fleksibel’ mht de ovennævnte øvelser)

1000 tak for svar
Kat

1 Synes om

Hej

Humanbiologiøvelserne er ikke obligatoriske MEN de er meget spændende. Det er fedt at lave noget praktisk i stedet for bare at sidde med næsen i Hole´s. Der skal ligeledes heller ikke afleveres nogen rapport. Dog skal det siges, at det der foresgår i øvelserne er en del af pensum, og man kan dermed risikere at de spørger direkte til noget af det der har foregået i øvelserne, til eksamen. De ting kan som oftest ikke findes i Hole´s.

Når det så er sagt, skal det også siges, at mange af mineholdkammerater spragn ævelserne over uden de større mén.

Enig med crefsager, med den lille tilføjelse at den første øvelse (optik) er… mildest talt ligegyldig. Læs øvelsesvejledningen og hent bæbse lidt tidligere :slight_smile:

Til gengæld er de andre øvelser faktisk interessante ifht. at eksemplificere noget af det man læser, og anatomidemonstrationerne er også virkelig spændende. Det er rigtig fedt at se og røre eks. muskler og sener i virkeligheden - Det giver en meget bedre rumlig forståelse, og det sidder bedre fast i hovedet (i hvert fald på mig :slight_smile: ).

Tak skal I ha 8)
Jeg havde håbet på (regnet med hehe) at læse øvelsesvejledningen ‘i stedet for’ at komme til øvelser (hvis det kringler med den bette). Så det er rart at få det på det rene! Selv om det kan tænkes at komme til eksamen, så er man jo meget godt dækket ind med øvelsesvejledningen… plus en ordentlig omgang Google!!!

Jeg tror heller ikke det gør noget du springer dem over, men god ide at læse øvelsesvejledningerne igennem. Men altså det er småting hvis der dukker noget op til eksamen fra øvelserne, har har kun stødt på 3 spørgsmål i alt i alle de tentamenssæt der er, og hvis man så ikke kan svare på et enkelt spørgsmål så er der ingen skade sket. Der var også rigtigt mange fra mit hold der ikke kom til de øvelser… men hvis du skal vælge mellem dem, så ville jeg gå til anatomidemonstrationerne frem for fysiologiøvelserne.

Lige en anden mening…

Vil lige indskyde, at jeg til enhver tid ville vælge at dukke op til både fysiologiøvelser og anatomidemonstrationer, men til gengæld vælge SAU24 undervisningen i humanbiologi fra.
Øvelserne har mere klinisk relevans, praktisk tankegang, hvorimod SAU24 undervisningen i humanbiologi efter min mening bare er en ekstra repetition af det man har læst i Hole’s…

[quote=“Docihope”:qugsr570]Lige en anden mening…

Vil lige indskyde, at jeg til enhver tid ville vælge at dukke op til både fysiologiøvelser og anatomidemonstrationer, men til gengæld vælge SAU24 undervisningen i humanbiologi fra.
Øvelserne har mere klinisk relevans, praktisk tankegang, hvorimod SAU24 undervisningen i humanbiologi efter min mening bare er en ekstra repetition af det man har læst i Hole’s…[/quote]

Hmmmm… point taken! Men hvad er SAU-24 helt præcist??? Jeg havde troet, at det var en slags øvelser (Student-Aktiveret-Undervisning e.l. står der et eller andet sted…) Eller er det en foreslæsning for 24 studerende??
Mucho confusion!

… så jeg skipper øvelser, SAU24, cafetimer, introugen - og består med 13-taller :lol: :lol: :lol:

Jeg synes virkelig ikke du skal skippe sau24 - den undervisning fik jeg rigtig meget ud af. Desværre tror jeg det kommer an på hvilken underviser man har. Vi havde Marek Treiman, han er også kursusleder, og han var virkelig god. Det er rigtigt, at det er repetition meget af det, men man har mulighed for at stille spørgsmål til det man ikke helt forstår. Desuden kommer der også nogle ting i sau24, der ikke står i holes.

Jeg tror også at du vil høre mange, som siger at man sagtens kan undvære dit og dat, og vi er jo allesammen forskellige - I princippet kan man sikkert bestå ved udelukkende at læse selv, men jeg tror chancerne er meget større hvis man deltager i undervisningen. Det er måske nok af og til repetition, men den repetition har man brug for. Hvis ikke man får den dér, skal man selv læse det op - Hvorfor så ikke benytte sig af at man har en underviser og et helt hold studerende som kan hjælpe, og som stiller spørgsmål man ikke engang selv havde overvejet at stille.

katzs: SAU-24 er studenteraktiveret “klasseundervisning”. I humanbiologi er den case-baseret, og der er lagt op til at de studerende selv aktivt definerer hvad de vil fokusere på (for vores vedkommende var det dog med meget ført hånd - sådan foretrak vi det). En typisk 2-timers session bestod af elevgennemgang af emner fra sidst, en ny patientcase, definition af emner til næste gang og til sidst øvelse af sandt/falsk-spørgsmål fra tentamenssættene som passede til det overordnede område vi arbejdede med (f. eks. nyrerne).

Når nu talen kommer på 1. semester og SAU24 i humanbiologi, synes jeg det er værd at nævne, at man bør forholde sig kritisk til sin undervisning lige fra 1. dag. Vi havde en underviser i SAU24, der kørte undervisningen på et alt for højt niveau, hvori der indgik alt for meget af det, man først rigtigt begynder at lære på 4. og 5. semester. Det kan selvfølgelig være godt at snuse lidt til det, men det her var altså helt ude af proportioner - specielt når det hele jo er meget nyt.

Når jeg tænker tilbage på 1. semester fortryder jeg, at jeg ikke begyndte at følge undervisningen på et andet hold i stedet for at gå til den ene ubrugelige SAU24 time efter den anden.

Så mit råd til dig er som følger: stik en finger i jorden af og til og overvej, hvad du får noget ud af. Din tid er for vigtig til dårlig undervisning. Husk at lave eksamensopgaver så tidligt som muligt. Så ved du, hvad der kræves af dig.

Hey Katzs

Tjek evt. nedenstående links for at få et mere fyldestgørende indtryk at øvelser og demonstrationer:
http://www.pucs.ku.dk/PDFfiler/Evalueri … F05_UK.pdf
http://www.pucs.ku.dk/PDFfiler/Evalueri … 20E.05.pdf

Jeg har selv undervist på Human Biologi øvelser og demonstrationer i mange semestre og mine synspunkter er selvfølgelig farvet af det.

Jeg synes at øvelser og demonstrationer giver en mulighed til de studerende til at få stillet de spørgsmål, som de ikke finder direkte svar på i Holes. Det giver et forum, hvor de kan få stillet deres “dumme” spørgsmål (de dumme spørgsmål er dem man ikke får stillet - derfor gåseøjne).

Til spørgsmålet om øvelserne kan undværes, vil jeg formulere det sådan at jeg kan da komme i tanke om mindst 50 spørgsmål som man ihvertfald KAN besvare hvis man kommer til øvelserne! :slight_smile:
Hvis man kigger godt efter i eksamenssættene er der tit op til 10 multiple-choice-spg. som man kan svare på hvis man blot har været til øvelserne… her har jeg ikke engang talt demonstrationer med! :shock:

Til sidst vil jeg sige at vi kan alle have vores grunde til ikke at komme til noget undervisning, nogen mere faglige end andre men der er for det meste grund til at den respektive undervisning og tilbydes. Det er altid et prioritetsspørgsmål, men hvis du spørger mig kan de i alt 18 timers undervisning gøre mere for dig end du tror! 8)