Hur stora är mina chanser?

Hej!

Det är så att jag kommer att gå ut med 8,1 inkl bonus. Jag var inte direkt klassens “pluggis” och det är i sista året som jag bestämt mig för att bli läkare. Nu blev mina tidigare betyg lite lidande och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Eftersom jag inte kommer in i Köpenhamn så har jag tänka söka till 1.Odense och 2 Århus. Nu antar jag att gränserna kommer att höjas en aning men jag undrar om ni tror jag skulle komma in, antingen via kvot 1 eller standby. I Århus låg lägsta poäng förra året på 7,6 och Odense 8,1 men hur mycket tror ni den höjs? Jag söker till nästa år d.v.s 2010 och startar i så fall 2011.

Hoppas ni förstår vad jag skriver :wink:

mvh

Hvis ikke du kommer ind i år, synes jeg du skal overveje at søge ind igennem kvote 2 næste år. SDU’s 1. kvote 2-prøve er rigtig svære for folk der ikke snakker flydende dansk, så dine bedste chancer igennem kvote 2 ligger nok på KU eller AU, ellers overvej at flytte hertil for at lære sproget.

Kan man ikke forbedre sit gennemsnit i Sverige?

okej, jo man kan “tenta” upp sina betyg via komvux, men problemet är att jag ska göra värnplikt Januari 2010->December 2010. Alltså hinner jag inte plugga upp tillräckligt mycket eftersom jag bara har sex månader på mig. Så du menar att mina chanser genom kvot 1 är minimala, även genom standby? :cry:

Mitt mål var att läsa matte E nu fram till december och sedan göra lumpen fram tills årskiftet 2010-2011 och sedan förhoppningsvis bli antagen till läkarprogrammet.

Rilind, jeg synes, du skal gøre et ærligt forsøg i forhold til det, du beskriver, du har tænkt dig at gøre, i Aarhus og Odense. Lad være med at tænke så forfærdeligt meget over, hvor store/små dine chancer er eller ikke er. Bare gør forsøget!

Tænk heller ikke på det med sproget. Svensk, dansk og norsk er jo sprog med ganske meget til fælles, og du lærer det lynhurtigt, når først du er i et af de andre nordiske lande. Det ved jeg fra mange andre svenske og norske medicinstuderene - de har ingen problemer overhovedet med dansk. Så tænk ikke på det.

Med andre ord skal du bare søge gennem kvote 1, som du har planer om. Ellers prøver du senere, hvis alt andet fejler, at søge gennem kvote 2. Det kan du sagtens og let gøre, både i København, Aarhus og Odense.
Kort sagt: Tro på dig selv og hold dig til den plan, du selv har lagt.

[quote=“Asklepios”:qc1savbx]Rilind, jeg synes, du skal gøre et ærligt forsøg i forhold til det, du beskriver, du har tænkt dig at gøre, i Aarhus og Odense. Lad være med at tænke så forfærdeligt meget over, hvor store/små dine chancer er eller ikke er. Bare gør forsøget!

Tænk heller ikke på det med sproget. Svensk, dansk og norsk er jo sprog med ganske meget til fælles, og du lærer det lynhurtigt, når først du er i et af de andre nordiske lande. Det ved jeg fra mange andre svenske og norske medicinstuderene - de har ingen problemer overhovedet med dansk. Så tænk ikke på det.

Med andre ord skal du bare søge gennem kvote 1, som du har planer om. Ellers prøver du senere, hvis alt andet fejler, at søge gennem kvote 2. Det kan du sagtens og let gøre, både i København, Aarhus og Odense.
Kort sagt: Tro på dig selv og hold dig til den plan, du selv har lagt.[/quote]

Jag ska göra ett försök och går inte det så får vi se vad som händer, det är bara det att jag knappt klarar av nervositeten att vänta i mer än 1 år för att få reda på om jag kom in eller inte :shock:

Sen anser jag att jag har störst chans att komma in via kvot 1, då kvot 2 i Köpenhamn tar hänsyn till CV och en andra saker som jag inte kan konkurera med och Odense har olika tester som jag läst är VÄLDGIT svåra för icke-danska studenter, och Århus kvot 2 är upptentade betyg där jag inte kommer ha en chans då jag inte tentat upp något.

[quote=“Struensee”:zkvbf3sl]Hvis ikke du kommer ind i år, synes jeg du skal overveje at søge ind igennem kvote 2 næste år. SDU’s 1. kvote 2-prøve er rigtig svære for folk der ikke snakker flydende dansk, så dine bedste chancer igennem kvote 2 ligger nok på KU eller AU, ellers overvej at flytte hertil for at lære sproget.

Kan man ikke forbedre sit gennemsnit i Sverige?[/quote]

Det kan jeg så ikke helt genkende det med at det er rigtig svært at komme ind på SDU kvote-2 for folk der ikke snakker flydende dansk.
På mit hold er der mange svenskere og nordmænd der kom igennem kvote 2, selvom de ikke var ret gode til det danske sprog på det tidspunkt. Det der kan være svært, er måske den første multiple choice prøve, hvor man skal nå igennem en masse opgaver på tid, og disse opgaver står på dansk, og kan godt stresse en del, hvis man ikke lige er vandt til at læse dansk. Når/hvis man så kommer videre til 2. runde (samtalerne), handler det ikke om hvor godt dansk man som svensker eller nordmand kan snakke, men om MOTIVATION samt mod på de andre opgaver man får stillet. En af mine norske studiekammerater fortalte selv om hvordan hun var bange for at censorene ikke havde forstået så meget af det hun sagde, fordi hun normalt snakker lidt for hurtigt (og med Bergen-accent), men hun kom videre med rigtig gode bedømmelser. Jeg kom også selv igennem kvote 2, så ved lidt om hvad det handler om.

Som Asklepios helt rigtig skriver, så lærer du hurtigt det danske sprog hvis du altså har lyst. De svenskere og nordmænd som har engageret sig socialt sammen med os andre, har lynhurtigt lært at tilpasse sine sprogegenskaber. Så længe man ikke isolerer sig selv sammen med sine landsmænd, kommer sproget egentlig af sig selv.

Men kvote 2 på SDU som nordmand eller svensker kræver så også at man har mod på at tage til Danmark 2 gange (hvis alt går vel), men det er egentlig næsten motivation nok i sig selv syns jeg. Så er der også nogle fag man skal have på nogle bestemte niveauer. Det skal jeg ikke lige gøre mig klog på.
Jeg kan i hvert fald sige en ting - de svenskere og nordmænd jeg kender fra mit studie, er virkelig glade for Danmark og ovenud lykkelige for at de ikke skal til fucking Polen eller Tjekkiet for at studere. (Ikke fordi jeg tror det er dårligt at studere der, orkede det bare virkelig ikke!!)

Så hvis du har mod på det - go for it!! :wink:

Helt enig med Ailton. Rilind, du skal slet ikke fortvivle, bare gi’ den gas og gør forsøget. Du kommer ikke til at fortryde et gjort forsøg. Det er værre at se tilbage på en forspildt mulighed. Held og lykke med det :up:

jo ni har rätt att jag borde försöka ialla fall vilket jag ska göra. Polen och andra öststater är ett annat alternativ men jag kan tyvärr inte lägga 90 000kr/termin i sex år även om jag skulle vilja det. :cry:

Jag kommer att bli glad även om jag kommer in på standby i Århus där förra året låg på 6.0 och där jag tycker att jag har väldigt god chans även om det skulle betyda att jag börjar när jag är 23 år :?

Angående kvot två i Odense så ser jag det som en omöjlighet då jag inte är speciellt bra på Danska, och att med facit på handen ser det inte bra ut för svenskar då det endast var 2 svenskar som kom in via kvot 2 förra året.