Hvad kan hjælpe mig med at komme ind gennem kvote 2 på hvilken som helst af uddannelserne, men helst KU

, , ,

Min situation er således:
Har afsluttet 3.g med et snit på 9,4, hvor jeg har søgt ind på kvote 2 alle steder. Til KU var grænsescoren 40, og jeg fik 37. Køge var dog 35, men da jeg søgte om optagelse alle steder, var jeg ikke klar over, at der ville blive åbnet en afdeling i Køge, og kunne derfor ikke komme videre til interview, selvom jeg nåede grænsescoren, Odenses Unitest krævede et snit på 52,33, hvor jeg fik 52, efter min beregning var jeg et point fra at bestå. Aarhus har jeg ikke fået svar fra, men det skulle angiveligt være baseret på min resultater fra Unitesten, så jeg forventer ikke meget derfra. Aalborg derimod har åbenbart ikke nogle prøver man skal bestå, derimod kigger de kun på karaktersnit og relevant erfaring på 12 måneder.
Jeg spørger derfor efter råd, om hvad jeg burde gøre herfra for at øge mine chancer for at komme ind gennem kvote 2 næste år. Min plan er umiddelbart at læse til sygeplejerske i et år og derefter droppe ud, da jeg har hørt fra flere, at de kan vægte dette meget. Udover dette tænker jeg relevant erhvervserfaring kunne være godt. Her er jeg dog i tvivl, er det bedst at have et fuldtidsjob i et helt år eller mange flere små jobs, så har et længere CV. Her spørger jeg essentielt, om det er bedst med kvalitet eller kvantitet.
Ekstra information: min far er selv speciallæge med en Ph.d. og ejer sin egen lægepraksis. Vi har drøftet muligheden om, at jeg kan arbejde hos ham, hvor jeg f.eks. undersøger blodprøver osv.
Så for at opsummere; hvad burde jeg gøre herfra, hvad vægter mest og hvad er mine muligheder?

De fleste forbedrer deres unitest score væsentligt fra første til anden forsøg, og da du kun har været ,33 fra at gå videre til MMI, vil jeg klart anbefale at tage testen igen næste år. Nu ved jeg ikke hvor meget du reelt har lyst til at læse til sygeplejerske, men hvad stopper dig dig for at få et fedt fuldtidsjob, tjene en masse penge til opsparing, og så som sagt tage unitesten igen næste år og bestå.

Har været i dialog med flere af universiteter, og jeg tror, at det er netop dette, jeg gør: finde et fuldtidsjob som er relevant til uddannelsen og tage kvote 2-prøverne igen næste år. Nu har jeg bare et spørgsmål til dig, hvis du muligvis kunne svare på det; kan du komme med forslag til relevante fuldtidsjob, jeg kan tage, som ikke er plejehjem el. lignende? Noget der hellere ikke skal kræve erfaring el. uddannelse. Alt andet end plejehjem (tror jeg nok) i sundhedssektoren, som kan forbedre min chance med at komme ind på medicin, er jeg frisk på.

Jeg kender desværre ikke meget til relevant erhvervserfaring til optagelse på medicin. Nu har jeg selv søgt kvote 2 medicin og regner stærkt med at komme ind i år, og da SDU ikke medregner erhvervserfaring har jeg ikke søgt op på det.

Det lyder til at din far har gode kontakter. Du vil få mest point for forskning. Kunne du måske få et forskningsår med en lille publikation i f.eks. Ugeskrift for Læger ville du stå meget stærkt

Blot et eksempel på div opslag :point_down:t2:

Jeg ville foreslå at snakke med optagelse.dk, da det vidst er dem som vurderer kvote 2 ansøgninger (heriblandt relevant erhvervserfaring). Snakke på uni siger mig at 12 måneder fuldtid ENTEN studie eller arbejde. Jeg tror noget klinik- eller forskningsarbejde er den bedste vej at gå. I sær nu hvor du kan det. Fuldtid.

På AAU ved jeg at mange har arbejdet som portør, på lægeklinikker, læst sygeplejerske osv… Det har talt en del op.
Det kan jo heller aldrig skade at tage noget fuldtid samt noget supplerende som ser skide godt ud på CV’et

Held og lykke, med det snit skal det nok lykkes. :slight_smile:

De tæller vel kun erhvervserfaring der er over 30 timer om ugen?