Det er noget anderledes på SDU.
Man kører først og fremmest efter moduler (Og ikke så meget semestre). 2 moduler pr. semester.
Modul 1:
Biokemi (Proteiners opbygning, cellemembran etc.), cellefysiologi, en smule cytologi (cellens opbygning), cellefysik.
Ud over det er der akut beredskab (Førstehjælp + andet), samt studiestartsopgave (Videnskabs snask)
Et meget let modul. Vores pensum var omtrent 400 sider alt i alt.
Modul 2:
Endnu mere biokemi (Primært DNA/RNA/Protein), enzymkinetik, histologi (vævslære), cytologi, embryologi.
Det er en markant ændring i pensum fra modul 1. Tror at vi i løbet af de første 3 uger har haft et langt større pensum, end hele modul 1 havde. Men det er sagtens til at overkomme.
Modul 3:
Genetik, videnskabsteori, kort ophold på afdeling, noget kommunikation (Hvis jeg husker korrekt).
Mange siger at det her modul er et let og stille modul, men det skulle vist være ændret en smule i løbet af det sidste stykke tid. Dem der lige er gået i gennem det, synes hvert i fald der har været meget mere at tage sig til, end de ældre studerende giver udtryk for.
Modul 4:
Her begynder det virkelig at lugte af medicin. Bevægeapperatet og alt hvad der hertil hører: Anatomi, fysiologi, biokemi, biofysik, arbejdsmedicin (Mener hvert i fald den også er med).
Skulle være et af de hårdeste moduler ifølge mange andre studerende. Jeg er ikke selv så langt, så kan ikke selv give svar på hvordan det er.
Det er hvert i fald sådan første år er opdelt i grove træk.
Sørg også for at tage med til de introduktionsdage som der bliver lavet! Det kan helt klart varmt anbefales og man lærer lynhurtigt nogle nye folk at kende. Hvis man normalt ikke selv er den helt store fest type, kan det stadig anbefales herfra. Jeg ved de sociale tutorer laver nogle super sjove dage, hvor alle sagtens kan være med.
Håber det giver lidt mere opklaring