Hvad lavede I inden medicinstudiet?

Hej. Hvad lavede I i jeres sabbatår inden medicin?

Har overvejet at bruge mit halve år på at tage til Bolivia el. et andet fattigt land i Sydamerika, mhp. at lære en anden kultur og et andet sprog at kende samt opøve min evne til at kommunikere med fremmede og på den måde blive “selvstændig”.

Jeg er interesseret i hvad i lavede, da det kan fungere som inspiration.

Heheh jeg var bl.a IT supporter - hvilken overraskelse: :roll: :bash:

Du kan måske overveje Rønde Højskole, der har sådan en rejselinje, hvor du kan forberede din rejse som frivillig/voluntør i Afrika, Asien, Amerika osv. (http://www.rhe.dk)

Jeg har selv været på højskole i 4 måneder, taget 1 måneds kursus - “Kompetencer med værdi” - og jeg er færdig med Hærens Basis-Uddannelse om 3 uger.

9 måneder på college i Oregon, udelukkende med humanistiske fag, da jeg ville prøve noget andet. (hvade Mat, fys og kemi på A i gym.)

Det kostede knaster selvom det var det billigste college jeg kunne finde :slight_smile:

jeg lavede: Hærens sergantskole, GSK kemi A niveu, havde alledere matematisk og fysik A niveau. Arbejde i børnehave, samt tidl arbedje på plejehjem.
Samt arbejdet på grønland med logistik…

Så lidt af hvert :slight_smile:

Forsvarets sundhedstjeneste(8 måneders sygepasser uddanelse), GSK, handicap hjælper, pædagogmedhjælper, og hjemmeplejen…
så os lidt af hvert her

Arbejdede på en arkitekt-tegnestue og en skobutik på Hovedbanegården (!), på bar i London, i en forretning der indrammede billeder og endelig 1,5 år på sygeplejerskestudiet :wallb:
Det var også lidt mere end et ét år… :slight_smile:

Efter gymnasiet gik jeg på Rønde Højskole. Havde bl.a Sygeplejekursus og rejselinien. Derefter var jeg i Kenya i 4 mdr. (via højskolen).
Da jeg kom hjem fik jeg et fantastisk job på McD (som selvfølgelig var det bedste af det hele :stuck_out_tongue: )

Jeg var halvandet år ved Post Danmark. Det var udemærket, men ikke særligt godt lønnet og til tider ganske hårdt. Har ikke fået de store erfaringer jeg kan bruge i mit fremtidige virke, men jeg har fået et indblik i, hvordan det er at arbejde i et almindeligt dårligt lønnet job. Det giver lidt ekstra respekt for de mennesker, der har disse jobs hele livet igennem.

oschjerning

Jeg havde ikke noget sabbatår efter gymnasiet, men var vinterstarter og havde derfor et halvt år fri, hvor jeg arbejdede som studentermedhjælper på et forskningsprojekt for en Overlæge i Ortepædkirurgi.

Inden gymnsasiet var jeg et år på high school i USA. Det var fedt at stå på egne ben i et fremmed land, så jeg kan godt forstå dem, der har lyst til at læse i udlandet/større udlandsrejse før/efter studiet… ville selv have gjort det, hvis jeg ikke havde været 4 mrd henne da jeg startede på studiet :smiley:

Efter gym elev på Skoleskibet Danmark (point fordi det er en uddannelse)
Derefter ansat i A.P. Møller - Mærsk som Officersaspirant (½ årinternationalt på gastanker i tramp fart (mange point)
Supplerede sproglig studentereksamen samtidig med frivilligt trænerjob i lokalsejlklub (point) og besøgsven (point) .

Dette på 2 år.

vh C

  1. Jeg blev uddannet som ambulancepersonel i Norge (paramedic-niveu) - arbejdet 600t frivilligt for Røde Kors ambulance, samt tet på 2300t som lønnet ambulancepersonel i amtet.
  2. Arbejdet som ferievikar/tilkaldingsvikar på plejehjem og sygehus i 4 år.
  3. Medlem af Røde Kors Hjelpekorps i Norge (førstehjelp mm) 6år.
  4. Administrativ leder i Røde Kors (lokalt hjelpekorps) 1år.
  5. Underviser på flere førstehjelpskursus for Røde Kors, samt sensor ved praktisk og teoretisk førstehjelpsprøve.
  6. Kursus i projektarbejde og operativ ledelse.

Samtlige aktiviteter har jeg lavet ved siden af gymnasiet, jeg var således 21år gammel da jeg søgte ind på medicin.

Jeg skal til session her d. 23 maj (hvilket jeg er lidt gnaven over, da det ligger lige midt i min eksamenstid) og tror ikke der er de store chancer for at blive kasseret - jeg fejler ikke noget alvorligt (dammit) og tror generalt jeg er fint egnet.

Er der nogen der har et forslag til hvordan man evt. kan udnytte sin værnepligt og dreje den mest muligt i en sundhedsfaglig retning? Er der nogen der har erfaringer med sådan noget og evt. kvote 2? Kan man få point for visse værnepligts tjenester?

Mvh
Bovbjerg

Studentermedhjælper for en overlæge? Det lyder spændende… Hvordan fik du sådan en stilling og hvad lavede du?

værnepligt tæller vist også med som points…
Hvis du ønsker, kan du jo være militærnægter, så bliver du tilbudt et job som substitut… og jeg ved ik lige om det er muligt at få et job med relevans, men du kan spørge dig frem…

Arbejdet 1 år på fjerkræslagteri
Fodbold træner for et drengehold
4 måneder på oure idrætshøjskole
skiguide 1 sæson
6 mdr. på plejehjem
4 mdr. ved et handikapcenter
Hf-enkeltfag matematik og psykologi
1 år molekylærbiologi

1 Synes om

rmoen01, du ser ud til at have lavet en del frivilligt rk arbejde i Norge.
Er der nogen der ved, om den slags også giver point i Danmark?

Hmmm… Måske kan man blive sygepasser eller field medic eller sådan noget under sin værnepligt. Jeg har en bekendt ved navn Diemer (han er også aktiv på dette formidable forum) som vidst nok lavede et eller andet sundhedsorienteret i forsvaret. Men jeg må jo bare spørge mig frem på mandag, når jeg skal til session og stå ret… God bless Danmark (for værnepligten er jo helt vildt brugbar… øh nej! :x: )

Jeg aftjente selv 10 mdr. i militæret, før starten på studiet. Husker tydeligt en dag jeg konfronterede overlægen på kasernen med mine fremtidsplaner og frustrationer over, at jeg bare skulle have de 10 mdr. til at gå hurtigst muligt. Han mente nu at de 10 mdr. var en fantastisk mulighed til at studere menneskekroppen. Specielt de enkelte musklers funktion under bevægelse, hvilket passende kunne studeres i badet med andre. Et råd jeg dog ikke fandt nær så brugbart :blink2:

Mht. militærnægtertjansen. Min mand var militærnægter hos neurobiologisk forskningsenhed - så det kan lade sig gøre at få noget der kunne være studierelevant. Kontakt militærnægteradministrationen i Slagelse, de vil gladeligt give råd. De hjalp os megetda min mand fik knæproblemer og lægen på kasernen ikke mente han fejlede det mindste - han blev så overflyttet til militærnægtertjeneste.

Ang. hvad man lavede før studiet. Tja, jeg er vist lidt af en afstikker. Jeg er uddannet kok, har arbejdet som picker på et reservedelslager, kontorassistent, rengøring, medhjælper i Kbh’s zoo’s skoletjeneste, fremviser på pelsauktion og her til sidst taget en hf og fået mig et barn, så indtil feb. hvor jeg starter på KU, er jeg mor af profession :wink:
Herudover har jeg de sidste 5-6 år skrevet freelance journalistik og har et lille it-firma sammen med min mand, som vi har kørt i nu 4 år. Først og fremmest design og programmering. Som du kan se har jeg ild i bagdelen, jeg er i hvert fald (lidt for) god til at lave flere ting samtidig. :wink: