Hvad skal du være når du bliver stor?

fordi du har stemt en gang… ellers burde man kunne…

Afstemningen er fra 2005, men selvfølgelig altid relevant :smiley:

Det lykkedes mig faktisk at stemme, så det er jo glædeligt.

Det er en super relevant afstemning, selvom den er fra 2004. Det er også spændende at høre, hvilket specialer folk er interesserede i og hvorfor.

Folk spørger mig hele tiden hvilket speciale jeg gerne vil have, det har de gjort siden jeg kom ind. Men jeg skal først starte i februar, og selvom jeg har læst og kigget på alle specialer synes jeg det er for tidligt at sige, jeg har trods alt 6 år med selve uddannelsen først. Jeg er sikker på at jeg kommer til at kende de specifikke dele ved hver speciale i løbet af de år, og når et af specialerne så pludselig fanger min interesse vil jeg da gerne stemme. Men som det ser ud nu har næsten alle specialer sine egne fordele og interessante punkter! Skulle jeg dog vælge nogle der på nuværende tidspunkt har min interesse skulle det være kirugi, anæstesiologi, gynækologi-obstetrik og radiologi(som desuden ser ud til at mangle deroppe)

Min opfatttelse er, at langt de fleste har en idé om, hvad de vil være, når de starter - ofte er den lidt diffus, og f.eks. inspireret af TV eller families oplevelser. Til gengæld er det så meget få, der har den samme idé, når de nærmer sig afslutningen af studiet. Der kommer mange nye inputs undervejs, og først og fremmest møder man man inspirerende (og uinspirerende) mennesker, der med deres engagement påvirker valget.

  • Mikkel

Jeg er helt enig med Mikkel. Jeg er på 9. semester nu og har allerede skiftet mening en del gange, og jeg skal hilse og sige, at jeg stadig er i tvivl.

Jeg tror mange ændrer mening, når de kommer ud i klinikken. Nogle specialer er spændende, når man læser om dem, men er helt anderledes i praksis og har måske dårlige arbejdsvilkår.

Svært at sige. Men neurokirurgi i den private sektor eller måske et virksomhedsrelateret arbejde ville ikke være langt fra målet.

Oftalmolog :slight_smile:
Et godt speciale hvis man vil have mulighed for både hospitalsliv, egen praksis, forskning og privathospital. Og uden den helt store vagtbelastning.
Også er det bare et super spændende speciale, hvor man kan arbejde med alle aldersgrupper, og der er mulighed for både kirurgi hvis man er til det, og medicinske behandlinger.
Også kan man rejse ud i verden og katarakt operere de fattige, hvis man vil hjælpe til i den 3.verden

Anæstesiolog - intensiv afd.

Kardiologi hælder jeg umiddelbart mest til, men jeg vil ikke holde for meget fast i noget, når jeg ikke engang er startet. Dog ved jeg, at jeg gerne vil arbejde og bo i udlandet. Hvis ikke resten af mine dage, så i hvert fald noget af tiden. Eventuelt afslutte med at være en sej gammel nisse af en forelæser på et af de danske universiteter ; D

almen medicin er og bliver aldrig et speciale >.<

… måske på papiret :wink:

[quote=“stofferdk”:1zdakwei]almen medicin er og bliver aldrig et speciale >.<

… måske på papiret :wink: [/quote]

Skulle du ikke lige består 1. semester før du kommer med den slags statements :smiley:

Den ramte vist et ømt punkt :wink:

Men efter at have læst denne tråd. Så må man jo sige at det er “statement” tråden!

Der er en del McDreamy’er, Burke’er, og assorteret E.R personale. Som alle drømmer om egen hjerte-lunge-maskine og instrumenterede deser i Privat-regi.

Godt man bliver klogere i løbet af studiet.

Min stemme fik i øvrigt Kirurgi; inkl. subspecialer

Jeg “kender” stoffer - så regner ikke med han er så nærtagende…

haha nej, det tager jeg ikke så tungt - ved godt der er ret delte meninger på det punkt ^^

hvad med “Gatekeeperlæge” fremfor speciallæge?

Lige her og nu ville jeg vælge psykiatrien. Det er lige mig! Men jeg har også overvejelser i retning af retsmedicin og neurologi. Kort sagt: 10. semester på KU er et guldsemester set med mine øjne :slight_smile:

Men er jeg nogenlunde sikker på, hvilket lægespecial jeg ku’ tænke mig, så er jeg til gengæld stensikker på, hvad jeg ikke vil være: Kirurg.

S