Hvad skal jeg gøre ? Hvordan kan jeg hurtigst påbegynde medi

Ang. Mr. Nice og ophold i Tyskland.

Jeg har fået at vide, at man i Tyskland også ser på gennemsnittet fra studentereksamen. Men hvis nu, at man ikke bliver optaget første gang man søger ind på f.eks. medicinuddannelsen i Tyskland, så er der mulighed for at komme i “vente-position”, dvs. at man næste gang der er ansøgningsfrist igen kan ansøge og så tæller det, at man har prøvet at ansøge én gang og er kommet i vente-position, hvilket øger ens chancer for at blive optaget.
Ja, jeg regner selv med at søge optagelse i Tyskland.
Jeg tror, at de for det meste kun har undervisning på tysk, da det er statslige universiteter, der tager sig af medicinuddannelsen. Der er - det er ngt jeg har fået at vide - ikke et eneste privat “medicinsk-skole” hvor undervisningen foregår på engelsk. Men det er der i Østeuropa - og der er dyrt!

Hej igen!
Det lyder ellers rigtig spændende, at du skal starte på medicinstudiet i Tyskland! :slight_smile: men bliver det egentligt ikke svært når hele undervisnigen foregår på tysk…! Altså selv afsluttede jeg tysk i 2.g og var meget glad for, at jeg endelig var kommet af med det fag… Nu hvor jeg ikke har haft det i næsten 2 år er jeg ret sikker på, at det bliver meget svært at begynde en videregående uddannelse (og specielt medicin), som foregår på tysk…! Men hvad er din erfaring med tysk? er du dygtig til sproget? Eller er det måske ikke så svært at blive undervist på tysk, idet man bruger faglige begreber?

[quote=“Mr. Nice”:s7zhw7t0]Hej igen!
Det lyder ellers rigtig spændende, at du skal starte på medicinstudiet i Tyskland! :slight_smile: men bliver det egentligt ikke svært når hele undervisnigen foregår på tysk…! Altså selv afsluttede jeg tysk i 2.g og var meget glad for, at jeg endelig var kommet af med det fag… Nu hvor jeg ikke har haft det i næsten 2 år er jeg ret sikker på, at det bliver meget svært at begynde en videregående uddannelse (og specielt medicin), som foregår på tysk…! Men hvad er din erfaring med tysk? er du dygtig til sproget? Eller er det måske ikke så svært at blive undervist på tysk, idet man bruger faglige begreber?[/quote]Nu vil jeg søge ind påmedicinstudiet i Tyskland - så det er jo ikke sikkert at komme ind dér.
Jeg havde tysk på A-niveau i 3.g og har det på også på min nuværende videregående uddannelse. Jeg tror at man simpelthen skal væne sig til at blive undervist på tysk - hvis man vil læse medicin i Tyskland.

Hej

Fornuftigt at forsøge med DK først, hvis du bliver afvist, kunne du jo så prøve i udlandet. Der er en side der hedder escapeartist.com, hvor du, hvis du kigger grundigt, kan finde information om “overseas medical schools” eller noget i den retning. Det der med at læse medicin i udlandet er iøvrigt meget normalt for andre nationaliteter. ANSA.no (norsk organisation) burde også kunne give dig noget information.

English programmes findes bl.a. i Baltikum, Polen, Rusland
(plus andre tidligere Sovjet lande)Slovakiet, Tjekkiet, Ungarn.

(Hvis du i Google skriver "studying medicine in X land, English medical programmes osv.) skulle der gerne dukke nogle hits op.

Normalt koster det fra 8000 til 11000 USD for undervisning.

Du kan jo få SU´en og lån med.

Det gode ved nogle af ovennævnte lande er jo at de er med i EU - så ville du kunne bruge din uddannelse umiddelbart. Mht. til Tyskland har jeg hørt, at det skulle kunne betale sig at søge om optagelse på de mindre attraktive universiteter, så skulle chancerne være lidt bedre - det lyder jo meget logisk. På Goethe instituttet i København har de vist også lidt information.

Men prøv først seriøst med DK, det er nok ikke nogen dans på roser med et omfattende studium på et fremmed sprog i et fremmed og måske hårdere/fattigere land - men selvfølgelig kan det gøres.

Held og lykke

Janik