Hvad skal jeg gøre ? Hvordan kan jeg hurtigst påbegynde medi

Godt nok er jeg studerende men læser noget andet end medicin. Jeg har altid ville komme ind på medicin studiet. I år har jeg så også tænkt på at søge ind på medicin, men jeg kan jo ikke være sikker at jeg bliver optaget selvom jeg har alle de nødvendige fag (kemi,fysik,biologi) samt erfaring indenfor sundheds-sektor. I min fortvivlelse har jeg søgt informationer om medicin studiet i udlandet, dog er dette noget der for det meste koster utroligt mange penge og dem har jeg ikke. Er der nogen der har erfaring med at læse medicin i udlandet eller lignende ? Findes der nogen former for Schoolarships eller lignende som fattige studerende som mig kan ansøge ? Jeg håber virkligt, at der er nogen der kan komme med råd for jeg vil og skal ind på medicin ! HJÆÆÆLPP :roll:

Jeg har selv været lidt i samme sko som dig. Jeg var heller ikke på nogen måde sikker på at komme ind på studiet, så jeg kiggede lidt rundt på nettet og fandt Ploteus (portalen om europæiske læringsmuligheder). Det er lidt af en jungle, det dér EU-halløj, men du kan måske få lidt hjælp her: UddannelsesGuiden.dk.

Jeg var nu alligevel heldig og kom ind på min 1. prioritet. Så hvis jeg var dig, ville jeg nok i første omgang koncentrere mig om at skrive en rigtig god levnedsbeskrivelse (der er nogle eksempler et-eller-andet sted på studmed.dk), og finde ud af, hvor mange point, jeg kunne skrabe sammen til en kvote 2-ansøning.

Brug noget tid på at besøge uddannelsesstedet, skrive din levnedsbeskrivelse (lad andre se/rette den) og anskaffe udtalelser og eksamensbeviser - det betaler sig!

En anden ting: søg ind i Odense – her gider de rent faktisk høre på dig og dine grunde, i stedet for bare at se på, om du kan undgå at blive fyret fra et job i 6 måneder…:slight_smile: (jeg søgte selv ind i Odense som 2. prioritet).

Ok, mange tak for at du gad at komme med nogle råd. Nu går jeg ind og ser på siden for jeg vil gøre alt for at komme ind på medicinstudiet om jeg så skal begynde i Spanien eller Irland eller hvor det bliver - så skal det være medicin. Men bare det er ikke for dyrt i udlandet. Jeg er i fuld gang med min levnedsbeskrivelse og har kontakt med faglig vejleder. Men har du nogle forslag hvem der gider at læse min levnedsbeskrivelse og rette i den. Det skal jo være nogen personer, der bare har lidt forstand på hvordan man BØR strukturere sin levnedsbeskrivelse. Jeg kan jo nemt spørge en ven, der måske ikke har erfaring med levnedsbeskrivelser og de forslag til forbedringer som hun/han kommer med er nødvendigis ikke rigtige. F.eks. vil faglig vejleder IKKE læse min levnedsbeskrivelse så jeg ved ikke rigitg hvor jeg skal henvende mig.

Har du så påbegyndt dine studier i udlandet ?

Hvis der er nogen der har erfaring med at påbegynde medicinstudier i udlandet så SKRIV endelig , jeg har brug for hjælp !

Hej Enigma83! cc22 taler positivt om optagelsesproceduren ved SDU -Odense, hvilket jeg fuldt ud kan tilslutte mig. Jer er i øvrigt selv blevet optaget på SDU igennem kvote 2. Jeg står gerne til rådighed med info og råd i forhold til levnedsbeskrivelse, evt. interview etc.

Mht. til lægevidenskabelige studier i udlandet, så ved jeg at en del nordmænd, svenskere og islændinge studerer medicin ved universiteter i Tjekkiet, Polen og Ungarn. Disse studier er såkaldte “english programmes” og er internationalt anerkendte uddannelser. Det er mit indtryk, at det ikke er specielt vanskeligt at blive optaget.

Hejsa. Ro på, og brug tiden fra nu til marts på at forfatte en god kvote 2 ans. Tror udlandet er en stor mundfuld, hvis man da ikke har 13 i snit, eller hvad det er man skal ha i den “udmærkede” udvekslings ordning med de øvrige nordiske lande.
Det er ikke umuligt at blive optaget gennem kv2 i Dk, så fat mod.
Du siger du er villig til udlandet, så søger du vel også alle steder i Dk. Det mener jeg er vigtigt, da hvem de optager og hvad de mest lægger vægt på, er svært at sige præcist. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er at det langt fra er det samme. Fra dagligdagen er der mange eks på folk der blev afvist det ene sted men kom ind et andet osv…minus logik.
Specielt Odense lukker af og til sære typer ind og afviser mange skarpe. Men det er måske bare hvad jeg fornemmer hos holdkammerater. Skal siges jeg kender mange både i Od og kbh.
Men bare gi den gas, og så ses vi senere.

Man skal efter sigende ikke have 13 i snit for at komme ind i Norge, da både 11 og 13 åbenbart oversættes til 6, den højeste karakter i det norske system, så der er måske en mulighed.

Angående det øvrige udland, jeg havde selv fået en plads i Polen, ved universitetet i Poznan, før jeg fik en plads her i København. Det var forholdsvis nemt at få en plads, i Norge var der et ægtepar der arbejdede med at arrangere optagene i samarbejde med ambassaden.
Undervisningen foregår på engelsk, i specielle hold for udenlandske studerende. For at komme ind skulle man i gennem en optagelsesprøve, som var en test af diverse basale realfag som kemi, fysik og matematik samt biologi og engelsk. Prøven var multiple-choice, men ikke helt nem, der var i hvertfald nogle stykker der ikke bestod. Jeg tror dog de ville få en chance mer.
I Polen og Ungarn skal man betale skolepenge, som dengang i -98 var $8000 per år tror jeg nok. Til gengeld er det jo ikke særlig dyrt at bo der. De tog også et slags depositum på $500 som jeg prøvde at få tilbage da jeg takkede nej til pladsen, men hørte aldrig noget fra dem.

De nordmænd jeg har talt med der studerer i Ungarn og Polen var ret tilfredse og niveauet skulle være ret højt.

Sveinar

Hejsa!
Ok har lige en række spørgsmål, som dukkede op i forbindelse med indlægene i dette forum… :slight_smile:
cc22 skriver fx “Brug noget tid på at besøge uddannelsesstedet, skrive din levnedsbeskrivelse (lad andre se/rette den) og anskaffe udtalelser og eksamensbeviser - det betaler sig!” mener du her fx anbefaglinger fra arbejdsteder? og mht. eksamensbeviser tænker du så på suplerringskurser som man fx kan tage på VUC rundt omkring i landet?
Og så en anden ting… altså nu regner jeg selv med at søge ind på alle tre universiteter i Danmark i år, skal man så skrive tre lidt forskellige ansøgninger eller skal man udarbejde én, som man sender til alle universiteter?
Og så en sidste ting… koster det også penge at studere medicin i både Norge og Sverige???

Mange tak på forhånd!!!

Det koster ikke penge at studere i Norge og Sverige, den udvekslingsordning vi har fungerer begge veje. Faktisk kan du studere i alle EU lande gratis, så jeg ved ikke hvordan forholdene er med Polen, Ungarn og de andre nye EU lande, om de stadigvæk kan kræve skolepenge.

Sveinar

[quote=“Sveinar”:9ctkfhpc]Det koster ikke penge at studere i Norge og Sverige, den udvekslingsordning vi har fungerer begge veje. Faktisk kan du studere i alle EU lande gratis, så jeg ved ikke hvordan forholdene er med Polen, Ungarn og de andre nye EU lande, om de stadigvæk kan kræve skolepenge.

Sveinar[/quote]Det koster at læse i de EU-lande hvor der opkræves studiegebyr, f.eks. er man nødt til at betale ca. 1300 Pund i England for et års medicinstudier.
Ellers koster det f.eks. ca. 360 Euro pr. semester i Østrig. Dog er det gratis at studere i Tyskland.
Jeg har ellers også overvejet at læse i f.eks. Polen men jeg synes det er dyrt at komme af med 7000Dollars.

Hejsa!
Ok har lige en række spørgsmål, som dukkede op i forbindelse med indlægene i dette forum…
cc22 skriver fx “Brug noget tid på at besøge uddannelsesstedet, skrive din levnedsbeskrivelse (lad andre se/rette den) og anskaffe udtalelser og eksamensbeviser - det betaler sig!” mener du her fx anbefaglinger fra arbejdsteder? og mht. eksamensbeviser tænker du så på suplerringskurser som man fx kan tage på VUC rundt omkring i landet?
Og så en anden ting… altså nu regner jeg selv med at søge ind på alle tre universiteter i Danmark i år, skal man så skrive tre lidt forskellige ansøgninger eller skal man udarbejde én, som man sender til alle universiteter?
Og så en sidste ting… koster det også penge at studere medicin i både Norge og Sverige???

Mange tak på forhånd!!!

Du skal udarbejde 3 forskellige ansøgningsskemaer til hhv. Århus, København og Odense.

hehe…ikke særligt svært at komme ind, men én af mine venner har måtte af 15 Euro for medicinstudiet i Bulgarien!

Held og lykke…

15.000 Euro!!!

Glem Norge og Sverige … der er en grund til at nordmændene og svenskerne kommer her og ikke omvendt, som cc siger brug dog tid på levnedsbeskrivelsen i stedet for at finde alternativer i udlandet, uden at have alt for meget hold i det, er jeg ret overbevist om at en velskrevet levnedsbeskrivelse vejer en del højere end diverse aktiviteter på CV’et

Hvis man ellers virkelig brænder for medicinstudiet og man sørger for nogle enkelte studierelavante aktiviteter på CV’et, og så laver en virkelig gennemarbejdet levnedsbeskrivelse hvor man begrunder sin interesse tror jeg det er de færreste der ikke kommer ind, om ikke andet så er chancen stor for at blive kaldt til samtale på SDU hvor man får muligheden for at vise interessen på et personligt niveau i stedet for på papir

Hejsa!

Er det muligt Enigma83, at du kan fortælle mig, hvor man kan hente noget information omkring medicinstudiet i Tyskland…?

Hej Mr. Nice!

Ja, jeg vil da gerne fortælle dig lidt mere om medicinstudiet i Tyskland.

Til at begynde med skal man rette henvendelse til ZVS-kontoret - det er demder formidler studiepladserne i hele Tyskland. Man skal have ansøgningsskema af dem. Ansøgningsskemaet kan også hentes på nettet på http://www.zvs.de , MEN ansøgningsfristen var 15.Januar til forårssemestret. Næste ansøgningsskema er vel nok om et par måneder.

Hej!

Mht. til at skrive levnedsbeskrivelse og CV mener jeg, at du skal give den noget gas. Læg hellere 5% til end at trække 1% fra, hvis du forstår… Du skal tage alt, det der kan kravle eller gå med – jeg ville have sendt mit 4-års-mærke fra spejderne med, hvis jeg ikke havde smidt det ud for 10 år siden, da spejdere ikke var seje længere… :smiley:

Nej, spøg til side – jo flere anbefalinger fra efterskolen, gymnasiet, lakse-fabrikken og teplukker-jobbet i Nepal, des bedre. Og har du ofte passet din lillebror, da han var helt lille, er det også et plus. Har du forbedret din gymnasieeksamen skal det selvfølgelig også med (selvom det ikke ændrer på dit gennemsnit!).

Personligt er jeg ikke tilhænger af standardiserede levnedsbeskrivelser – de skiller sig jo af gode grunde ikke ud af mængden. Husk på, at der er mange, der søger. Rigtig mange. Men det skal ikke slå dig ud – skriv det, du mener, er vigtigt og væsentligt! Skriv sammenhængende og gerne kronologisk om, hvordan du har forberedt dig til lægestudiet.
INGEN stave- eller kommafejl. De viser bare, at du ikke gider gøre noget ordentligt! Få nogen i familien til at kigge din levnedsbeskrivelse igennem - de har helt sikkert nogle ideer (og kan i nogle tilfælde også rette kommaer).

Jeg vil også anbefale at skrive 3 lidt forskellige levnedsbeskrivelser. De 3 universiteter lægger vægt på lidt forskellige ting. Det betyder også, at det er en fordel at ringe til de forskellige studievejledninger, og aftale et besøg. På den måde kan du få svar på langt de fleste spørgsmål om pointsystemet osv.

Ellers er jeg enig men Jensemand: Hvis du virkelig vil og arbejder for det, så er chancerne store!

Hejsa!

Tak for hjælpen Enigma83, men der er lige en ting som er blevet i tvivl om… medicinstudiet i Tyskland foregår det kun på tysk eller har de også “engelske-programmer” som nogle andre lande har? Søger du ellers selv ind Tyskland i år? Ved du så, hvordan det står til med gennemsnittet? altså har man gode chancer eller skal man bare have 13-taller?
Og så lige en bemærkning til cc22… kan man fx godt spørge sine lærer fra gym eller HF om en anbefaling? altså er der virkelig nogen, der gør det? Har nemlig aldrig rigtig hørt om det før, i hvert mht. lærer :smiley:

På forhånd tak

… narj - det kan godt være det gik lidt stærkt, med at få skrevet den sætning… :oops:

Jeg ved ikke, om jeg er helt enig med cc22 når det gælder levnedsbeskrivelsen.
Det kommer lidt an på hvor gammel du er og hvor meget du egentlig har lavet, men sommerjobbet på laksefabrikken da du var 16 og pas af småbrødre er ikke noget der gør en person velegnet til et medicinstudie. Du bør vel først og fremmest vise at du er målrettet og motiveret i forhold til dit studie. Det skader næppe at nævne små jobs og aktiviteter, for at vise at man har været aktiv, men ikke gør nogen stor pointe ud af de små, irrelevante ting.
Fokuser i stedet på hvordan du er kommet frem til at du vil studere medicin, og at du er villig til at yde den nødvendige indsats. I så tilfælde kan f.eks. en beskrivelse af et job du tog for at få råd til en bestemt ting muligvis vise at du er i stand til at arbejde målrettet for at opnå noget særlig.
Alt for mange småting i levnedsbeskrivelsen kan dog virke som et forsøg på at dække over at man ikke har andet at vise til.

Der er nok dem der er uenige, men prøv som udgangspunkt at sætte dig ind i den situation, at skulle udvælge nogle mennesker udfra en sides levnedsbeskrivelse. Hvad siger det egentlig om dig det du beskriver? Hvilket billede af din person, dine ambitioner og ønsker giver det? Det er jo det de skal finde ud af.

Lykke til

Sveinar