Hvad skal man tage sig af på 2. semester?

Hej alle medicinstuderende!

Jeg håber, I har det godt. Jeg er i gang med at læse om fordøjelsessystemet, immunsystemet og det endokrine system, og jeg tænkte på, om I kunne dele jeres ekspertise og råd.

  1. Studiemateriale:
  • Hvad er nogle gode bøger, artikler eller online kilder, der har hjulpet jer med at forstå disse komplekse systemer?
  • Er der nogen specifikke videoer eller YouTube-kanaler, som I vil anbefale for at få en dybere forståelse?
  1. Studieteknikker:
  • Hvordan organiserer I jeres studiemateriale for disse emner?
  • Er der nogen bestemte notetagningsteknikker, der har været effektive for jer?
  1. Eksamensforberedelse:
  • Hvordan foregår eksamenerne normalt for disse emner?
  • Er der nogen specifikke områder, man bør fokusere ekstra på under eksamensforberedelsen?

Sætter pris på enhver indsigt eller råd

1 Synes om

Kære Mohammed

I forhold til dit første punkt er det vigtigt, at du får anskaffet dig “IMMUNOLOGI” af Ralf Agger. Det er også ham, der er underviser til immunologi modulet, og han tager altid udgangspunkt i netop den bog.
Til fordøjelse og endokrinologi behøver du ikke at købe nye bøger, idet du sagtens kan bruge de anbefalede fra 1. semester, altså en af fysiologi bøgerne, histologi, embryologi, “Hovedet, halsen og de indre organers anatomi” samt biokemi bogen. Som et “nice to have” kan du altid gå ud og købe nogle af de mange forskellige kompendiumer.

Andet punkt afhænger meget fra person til person og hvordan man lærer bedst. Jeg har altid lavet en form for oversigt over de forskellige læringsmål til hvert modul, hvorefter jeg har besvaret dem ud fra læsning i bøgerne, forelæsninger og studiesalsøvelser. Du kan også vælge at lave flashcards, hvor jeg af erfaring er rigtig glad for Anki.

I forhold til eksamenerne er det svært at sige, hvad man specifikt bør sætte sit fokus på, da der i realiteten kan komme alverdens spørgsmål indenfor den undervisning, som I kommer til at få.

I forhold til eksamenerne:

  • Fordøjelse: Moodle eksamen med både essay og multiple choice spørgsmål. Nok den sværeste eksamen på 2. semester, hvis man skal vælge en. Under 10% dumpede på min årgang.
  • Immunologi: Word eksamen med cases/essay spørgsmål. Enten hader man faget eller så elsker man det. Ok eksamen, hvor under 5% dumpede på min årgang.
  • Endokrinologi: Moodle eksamen med for det meste multiple choice. Meget fair eksamen, hvor kun 4% dumpede på min årgang.
1 Synes om