Hvad sker der med mit KBU nummer VIGTIGT

Hej alle

Jeg fik mit kbu nummer i går. Dog er det ikke sikkert at jeg når at blive læge til vinter grundet familiære årsager. Hvad sker der med mit KBU nummer hvis jeg bliver læge til sommer i stedet dvs 6 måneders udskydelse?

Jeg finder delte meninger rundt omkring. Nogle mener jeg skal trække igen og andre mener jeg beholder nummeret. Hvordan skal jeg forholde mig til det?

Jvf. Sundhedsstyrelsens hjemmeside https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sundhedsvaesenets-rammer-og-uddannelser/Uddannelser-varetaget-af-Sundhedsstyrelsen/Klinisk-basisuddannelse-for-laeger-KBU:
“Tilmelding til KBU kan kun ske én gang.”

Så hvordan skal det tolkes? At man aldrig kan starte på sin kbu?
Jeg kan da unuligt være den første der har fået lodtrækningsnummer men efterfølgende grundet omstændigheder ikke blevet læge som forventet men udskudt 6 måneder

“Tilmelding til KBU er bindende og kan kun ske én gang. Aktiverer du ikke din tilmelding, udgår du som udgangspunkt af KBU-ordningen. ”

Men brug din energi på at kontakte de relevante institutioner.

1 Synes om

Nej. Du beholder bare dit nummer og kan vælge næste gang.

Det gør man faktisk ikke længere. Man skal vælge i den her omgang. Det sker fordi nogle har “misbrugt” det her og har valgt i runder hvor der var “færre” og derfor var deres nummer bedre stillet. De har afskaffet dette i år ved at man vælger og beholder sit forløb, ikke nummer.

2 Synes om

Det er helt korrekt. Tak for at præcisere :+1:

1 Synes om